Darling Jim

Mørk, Christian

| 2009

En dag kör en ung man vid namn Jim in i den lilla irländska landsortsstaden Castletownbere på en knallröd motorcykel, och livet blir sig aldrig mera likt för de tre föräldralösa systrarna Fiona, Róisín och Aiofe. Jim trollbinder dem med sina sagor, särskilt den om prinsen som förvandlas till varg och inte kan bestämma sig för om han ska älska eller döda den kvinna som försöker rädda honom. Men samtidigt börjar systrarna ana att den skicklige sagoberättaren döljer något, att det inte är en slump att unga kvinnor gått en hemsk död till mötes där Jim dragit fram. I sin succéroman Darling Jim har Christian Mørk förenat magi och verklighet på ett sätt som förfört både läsare och kritiker. Och det är verkligen med både lätthet och pregnans som författaren ger oss sin moderna saga fylld av mörker och ljus, kärlek och grymhet, längtan och skräck. Det är andlös spänning och gripande drama, kort...

Izabela Horn

2015-01-19

Saga för vuxna, en annorlunda handling, och Christian Mörk lyckas förtrolla oss med sitt språk.
Darling Jim har blivit recenserad av väldigt många och recensionerna är varierande, antagligen älskar man den eller hatar . Jag är ingen kräsen läsare , för mig är viktigast att boken ska fånga mig och inte ha ett språk som är irriterande. Darling Jim fastnade jag från sida 1 och sedan sträck läste jag den så bra är den och då förtjänar boken 3i betyg fast den inte är vinnare av Pulitzerpri

Mia Swedberg

2014-02-06

Det är svårt att betygsätta den här ljudboken. Den var väldigt spännande och jag sträcklyssnade i timmar många gånger. Det som gör att jag inte uppskattar boken är att det hela tiden ska göras jämförelser och liknelser med varenda liten grej. Och som läsaren får förstå redan i början så slutar inte boken på ett lyckligt sätt. Trots att jag inte gillar historien så tänker jag på den och huvudpersonerna ofta. Uppläsaren har dock en mycket bra röst.

2014-01-11

Jag skulle vilja ge den här boken 2,5 i betyg. Den börjar riktigt bra. Är både spännande och välskriven, men sen blir den bara konstigare och konstigare, och konstigare..... En saga för vuxna möjligtvis, men jag föredrar Marianne Fredrikssons otroligt fascinerade sagor då, om jag måste välja!

Klinga

2013-11-19

Seg början - bättrar sig efter ett tag - men slutet är inte bra. Fungerade inte och det blev inte den mytiska kalaskänsla som jag tror att författaren sett framför sig.

Marita Ryen

2012-12-21

Betyg 3,5. En annorlunda berättelse med ett språk jag tyckte mycket om. En otäck och spännande historia.

Helena Rasmusson

2012-01-19

Spännande och annorlunda historia! Läs den!

Carolina Svensson

2011-09-13

Riktigt bra bok!!

Anna Lindström

2011-07-13

Nej nej nej, inte min grej alls...

Sarah Marklund

2011-01-21

Bra i sin helhet men för många missar och allt för ofta irriterades jag av att "så där säger eller gör man faktiskt inte" och en sak blev helt ouppklarad så jag kände mig lite blåst när boken tog slut.

Anne M

2010-09-23

Börjar bra men...en svag trea. Något av en besvikelse.

Niklas Rytterström

2010-07-30

pissdålig bok, läs ej. Skräpstory

Elisabeth Karlberg

2010-04-09

Jag fängslades aldrig riktigt av boken. Jag hade nog förväntningen av att få uppleva ett annat Irland än det som beskrivs i boken. Ingen bok jag direkt skulle rekommendera.

Lotta Berling

2010-03-22

Storyn är helt ok, och upplägget med de olika delarna fungerar och håller läsarens intresse och nyfikenhet vid liv. Men språket och karaktärsbeskrivningarna! Det är generande likt de romantiska kärleksnoveller jag själv skrev som 12-åring, i synnerhet Fionas dagbok - generande för författaren till Darling Jim, inte för mig, för jag var ju faktiskt en romantisk 12-åring när jag skrev om overkligt vackra män på motorcyklar... Dock använde jag förstås inte ord som "råknulla" och jag tycker inte heller att det känns trovärdigt att en ung lärarinna som Fiona skulle använda sig av ett sådant språk - hela den delen av boken (120 sidor) är faktiskt riktigt dålig och hade det fortsatt så hade det nog inte blivit bättre än en tvåa i betyg. Men efter sidan 160 blir det bättre, och varken språket eller karaktärsbeskrivningarna är lika störande. Men även om upplägget alltså håller intresset vid liv, så finns det luckor i intrigen, och det här är ingen bok jag skulle rekommendera (utom möjigtvis tilll romantiska 12-åringar).

Hedvig K

2010-03-06

Började lite spännande för att därefter bli allt tråkigare. Orkade knappt läsa ut den!

Karin D

2009-12-16

Det var en annorlunda historia om en riktig charmör med ett ont sinne, tre systrar som kommer i hans väg, och flickornas galna moster. Gåtan löses av en brevbärare som råkar komma över eb av flickornas dagböcker och forskar vidare. Jag kan inte berätta så mycket utan att förstöra nöjet för er andra - kan bara rekommendera!

Katarina Wiberg

2009-12-14

4+ för denna. Jag är inte mycket för sagor, så hade jag bara läst introduktionen hade jag troligen inte gett mig i kast med boken. Men vilken tur att jag gjorde det!

Kenneth Olausson

2009-12-08

Borde strängt taget få en 1:a. Ologisk intrig. Prententiöst språk. Hopplösa sk hjältar. Dög inte ens, som i mitt fall, som reselektyr på en skakig tågresa.

Samuel Karlsson

2009-12-07

Hopplöst tröttsam med tre frejdiga irländska kvinnor i centrum. Får känslan av en man som besökt Irland en gång för mycket och som vill skildra öns charmiga kvinnorna. Klyschorna staplas på hög. Irriterande. Men visst är det spännade. Därför blir det en svag tvåa trots allt.

Maria Larsson

2009-12-07

Annorlunda. Det är det första ordet jag kommer att tänka på efter att ha läst Christian Mörks "Darling Jim". Boken är en blandning av spänning, drama och svart humor.

Handlingen kretsar kring tre vuxna systrar och hur deras liv förändras när den mystiske och förföriske Jim - en omkringresande sagoberättare - anländer till den lilla irlänska landsortsstaden.
Mer än så bör man inte berätta om bokens handling.

Den danske författaren Mörk har snickrat ihop en originell och skicklig berättelse som överraskar på fler än ett sätt. Det är uppfriskande att läsa någonting som är så pass innovativt som "Darling Jim" faktiskt är. Jag blev lite förförd av själva berättartekniken som är både välkonstruerad och elegant.

Mörk flirtar ofta i texten med svart humor och han är en mästare på målande liknelser. Som "Min moster var iförd sorgekläder som var så svarta att korparna på bakgården därhemma skulle ha blivit avundsjuka".

Maria Larsson

2009-12-07

En originell berättelse där drama och spänning vävs samman med svart humor.

Samuel Karlsson

2009-11-30

Lättsmält skräck nedsmetad med klyschor om frejdiga irländska kvinnor.

Thursday N

2009-09-17

2009-09-17

På gränsen till en 5:a. Bra historia.

Marianne Skoglund

2009-06-11

Såå nära en femma i betyg! Men storyn höll tyvärr inte riktigt ihop, och små detaljer drog ner helhetsintrycket. Men grymt spännande var den, och jag kan verkligen rekommendera den!