Dark Places

Flynn, Gillian

| 2013

I have a meanness inside me, real as an organ. Libby Day was seven when her mother and two sisters were murdered in "The Satan Sacrifice of Kinnakee, Kansas." As her family lay dying, little Libby fled their tiny farmhouse into the freezing January snow. She lost some fingers and toes, but she survived-and famously testified that her fifteen-year-old brother, Ben, was the killer. Twenty-five years later, Ben sits in prison, and troubled Libby lives off the dregs of a trust created by well-wishers who've long forgotten her. The Kill Club is a macabre secret society obsessed with notorious crimes. When they locate Libby and pump her for details-proof they hope may free Ben-Libby hatches a plan to profit off her tragic history. For a fee, she'll reconnect with the players from that night and report her findings to the club . . . and maybe she'll admit her testimony wasn't so solid after...

Malin Sundman

2023-01-09

Alltför obehaglig och blodig för min smak men hon skriver utan tvivel bra.

Malin Sundman

2023-01-09

Alltför obehaglig och blodig för min smak men hon skriver utan tvivel bra.

2022-05-03

Spännande och obehaglig berättelse. Tycker om att få följa Libbys karaktärsutveckling och hon är ju på sitt sätt grym.

Cindy Tigerlind

2019-03-30

Något segt och långutdraget men på det hela älskar jag dessa trasiga människor som bara Gillian kan skriva.

Jonna

2017-09-02

Emellanåt var den inte lika spännande men den tog sig ändå och slutade riktigt bra i mitt tycke. Men kanske mer en 3,5!

Zack Simone

2016-11-05

Orkade läsa färdigt då hon är en bra författare. Men varför skrivs sån här skit, om och om igen?!

Birgitta Wickström

2016-01-12

Har lyssnat lite då och då. Griper inte tag i mig

Lina B

2015-09-17

Jag gillar böcker där man liksom hat-älskar karaktärerna, och Gillian Flynn är expert på sådant (ex. Gone Girl)! Men tyvärr faller denna bok platt och kommer aldrig riktigt igång. Eftersom hela boken utspelar sig under en dag (+ tillbakablickar) så blir det inte så händelsefyllt och spännande som jag hade hoppats. Jag har fått tvinga mig igenom lite mer än halva boken men nu säger jag stopp. Får helt enkelt ta och försöka läsa resten någon annan gång. Kanske är det så att boken verkligen kommer igång efter det, men hursom så drar första delen av boken ner betyget betydelsevärt. Trots detta så älskar jag Gillian Flynns sätt att skriva på. Hennes böcker är alltid väldigt välskrivna och hon har skapat sig en egen liten genre inom deckargenren, lite one of a kind helt enkelt. Men denna bok var helt enkelt inte den bästa hon har skrivit. Nej nu ska jag se filmen!

Pernilla Lindholm

2015-08-16

Verkligen en besvikelse efter att ha läst Gone Girl. Den här boken kändes lång och utdragen och var inte alls lika spännande. Jag har hört att de gör en film av den dock, den kan säkert bli betydligt bättre.

Jag tycker det är tungt att läsa böcker, oftast deckare, där man får följa offret, mördaren eller bägge två under en längre tid. Där man får chans att lära känna dem, komma in under skinnet på dem. För då blir det ofrånkomliga mordet, brottet, dödsögonblicket så mycket mer ångestframkallande. Det blir rent plågsamt. I deckare av den mer "klassiska" sorten är den mördade, och mördaren, ofta väldigt avhumaniserade. Vi får lära känna dem som ett skändat lik eller genom polisens jakt. Då är det lättare att inte bli lika berörd, att hålla distans till det som faktiskt beskrivs i boken.

I Mörka platser visas ingen sådan nåd. Vi följer både Libby, i dagtid, hennes mördade mamma, samt den utpekade mördaren: Libbys äldre bror. Bägge de sistnämnda får vi följa under dagen och natten som sedan ledde fram till morden. Det är plågsamt att läsa, men också engagerande. Jag vill ju såklart veta vad det var som egentligen hände. Men det sker till ett högt pris, rent psykiskt.

Stanley Sjögren

2015-07-24

Efter att ha läst en halvtimma upptäcker jag att jag inte kommer ihåg någonting ?!? Total brist på spänning och pratig, pratig, pratig !

Anders H

2015-06-02

Boken började bra men tappade efterhand och blev liksom monoton. Alldeles för många sidor i förhållande till författarens idé, hälften hade räckt.

Sussie S

2015-05-27

Jag hatade första kapitlet, men fortsatte... sen fastnade jag. Den liksom suger in en i handlingen. Jag misstänkte varenda en i boken som skyldig, men några kapitel från slutet förstod jag ändå litegrann hur det hängde ihop. Denhär boken kommer att stanna i mitt sinne ett bra tag, på gott och ont.

Ewa R

2015-05-15

En otroligt bra och skickligt skriven deckare. Några varningar bara;
alla karaktärer är mer eller mindre osympatiska,
de platser som beskrivs är inga du skulle vilja besöka,
det dessa personer har för sig är ingenting du eg. vill veta mer om eller fördjupa dig i.
Men det är bra och faktiskt trovärdigt.

Felicia Lundberg

2015-05-08

ÄLSKADE denna. Gillian Flynns stil är verkligen bra, och faller mig i smaken. Hade inte alltför höga förväntningar då jag gillade Gone Girl väldigt mycket och tänkte att den aldrig skulle leva upp till samma standard, men tycker faktiskt att Dark Places ligger på samma nivå!
Det är mörkt, rått och skitigt. Flynn duckar inte för något när hon berättar.

Karin Löfstrand

2015-04-09

150406: Kanske pga att huvudpersonen är riktigt osympatisk - lat och självcentrerad blir det riktigt bra. Jag tvekade länge mellan en stark 3a eller en svar 4a men valde att hellre fria än fälla. Det var lite segt i mitten men en snygg tvist på slutet lyfte helhetsintrycket.

Sara Bentfors

2015-01-28

Det är svårt att bedöma hur pass bra en bok är, när ens förväntningar varit skyhöga. Efter att ha läst Gone girl och konstaterat att Flynn är otrolig, är det svårt att inte bli besviken på denna. Det är absolut ingen dålig bok, men den blir aldrig riktigt så spännande som jag hade hoppats. Historien är intressant och väl uppbyggd, men den griper inte riktigt tag i mig.

Eva Pettersson

2014-11-25

Efter att ha läst "Gone Girl" hade jag väldigt höga förväntningar på den här boken. Och visst var den spännande, men lite väl makaber för min smak. Och vissa partier kändes väldigt osannolika. Men som spänningsroman betraktat helt klart nervpirrande!

Tomas Karlsson

2014-11-08

Efter lysande "Gone girl" har jag lite svårt att bestämma mig för om den egentligen är värd en fyra, upptakten är bra och fängslar, men det går även lite på tomgång längre in i boken, samtidigt som det ändå är ett bra och välskrivet mörkt drama. För skriva, det kan Flynn.

Lotta Karlsson

2014-10-23

Riktigt spännande!

2014-10-13

Fascinerande, men väldigt mörk, grym historia.

Jenny Majgren

2014-09-16

Läste Gone Girl innan denna, så förhoppningarna var höga för Gone Girl var riktigt bra. Tyvärr var denna segare. Stilen och uppbyggnaden är den samma, men Libby är så osympatisk och blasé att Mörka Platser är inte alls lika fängslande som sin efterföljare Gone Girl.

Bästa boken i år - och första jag läst av Gillian Flynn. Fascinerande bra.

Anna Johansson

2014-09-01

Hade inga förväntningar när jag började lyssna på denna bok och jag blev fast från första meningen. Boken har inget högt tempo men griper tag om läsaren på ett sätt som gör att man inte vill sluta lyssna. Ger boken en stark fyra i betyg.

Karin Lundberg

2014-08-01

En "vanlig" deckare skulle jag säga- varken jättebra eller jättedålig. Hade läst mycket om hur bra Gillian Flynn skulle vara men den här motsvarade inte riktigt förväntningarna.

Jennifer Tydén

2014-07-13

Spännande semesterläsning

2014-06-08

Hade ganska höga förväntningar på den här boken men de uppfylldes inte. Den var trög att komma in i, blev inte spännande förrän det återstod kanske 30 sidor och den var inte särskilt välskriven (eller berodde det på översättningen?). Ger nog ändå nästa bok. Gone girl, en chans.

Veronika Mellqvist

2014-05-26

Välskriven, mörk och så himla bra!

Maria Larsson

2014-05-07

Upptakten till Gillian Flynns "Mörka platser" kunde egentligen inte vara mer lovande: Lilla Libby Day var bara sju år när hennes mamma och två systrar mördades i vad som kom att kallas "Satansoffret i Kinnakee". Libby flydde från deras lilla bondgård och ut i den stränga vinterkylan, överlevde och vittnade om hur hennes femtonåriga bror Ben var den skyldige.

Tjugofem år senare är Libby en lat, osympatisk och pank kvinna som inte längre kan leva på bidragen hennes välgörare donerat till henne. Till synes helt utan samvete gör hon allting hon kan för att tjäna en hacka på den tragedi som drabbade henne som barn trots att tragedin fallit de flesta i glömska. Förutom för en grupp påstridiga privatspanare som söker upp Libby i hopp om att finna bevis för att hennes bror Ben är skyldig till morden.

Det börjar så bra. "Mörka platser" har egentligen alla förutsättningar att bli någonting unikt, någonting utöver det vanliga. Ingredienserna finns där men Flynn gör ingenting vettigt med dem.

Jag fullkomligt älskar Libby som huvudperson eftersom det är så svårt att få sympati med henne. Det greppet är väldigt sällsynt. Men handlingen tar aldrig någon riktig fart. Istället är texten långtråkig och som läsare tappar jag flera gånger intresse och fokus.

Vi följer Libby i dag och får även återblickar från hennes familj innan tragedin inträffade. Jag blir dock aldrig engagerad.

Det som kunde ha blivit en unik spänningsroman förvandlades till en dussindeckare.

Maria Larsson

2014-05-07

Lovande spänningsroman som aldrig riktigt får fart eller engagerar. Flynn har alla förutsättningar att göra någonting bra men tar inte chansen.

Först tyckte jag den var väldigt dyster och inte är det en solskenshistoria precis. Men den fångar mig och jag vill verkligen veta vad det är som egentligen hände när Libby var liten.Libby är ingen person man känner någon som helst sympati för, men det hemska som drabbat henne som liten gör att man förlåter henne för att hon stjäl och är osymptatisk. Detta är ingen vanlig deckare i fina miljöer, nästan tvärtom. Men jag blir fängslad av historien och lyssnar vidare.Vissa stycken var lite tjatiga men jag kan helt klart tänka mig att läsa en bok till av Gillian Flynn.

E H

2014-03-11

Förstår inte vad som skulle vara spännande med denna bok. Jag väntade o väntade. Den sista fjärdedelen skumläste jag bara.
Det enda som kändes nytt var "mordklubben"

Shide Jafari

2014-01-25

Spännande bok som med många oväntade vändningar. Välskrivet med karaktärer som inte lämnar en i första taget. Även en fantastisk samhällsskildring om vad rent socialt desperation kan göra med människor.

Lars Willfors

2014-01-17

Intressanta miljöer och delvis intressanta karaktärer (jfr Winter's bone). Som de flesta moderna deckare dock för lång. Satanistmördarmotivet kunde ha fått mer plats, inte minst psykologiskt.

FranZone c”,)

2013-12-12

Spännande och otäckt, varvad nu-tid och då-tid...

Marc Moore

2013-12-06

Tung berättelse om när livet redan skitit sig och det för länge sedan. Som namnet antyder är den mörk och känns genuin, undan för undan kryper den innanför skinnet men på ett ganska deprimerande sätt.
Välsnickrad med olika personers berättelser som nuddar varandra.

2013-11-23

Det här var en av de böcker som känts jobbigast att påbörja. Gillian Flynn är ju bokbloggarmaffians heligaste ko. Tänk om jag inte gillade. Vad skulle hända då? Men nu är den läst. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/11/morka-platser-av-gillian-flynn.html

Marina Trenkoska

2013-11-04

Stark trea.

Anders Friberg

2013-10-30

Bra, men mörk och lite väl tung

Åse Bandling

2013-10-19

Jag tog mig igenom men var på väg att lägga bort den flera gånger. Betyget 3 står till stor del för att den är välskriven men storyn och det mörka destruktiva tilltalar mig inte alls.

Charlotta Rylander

2013-10-10

En riktigt bra deckare, med en historia och personer som sitter kvar i minnet.

Glada Gunvor

2013-10-07

Gav upp. Boken kändes väldigt "snackig" med täta återblickar. Säkert väldigt välskriven. Uppläsaren en 4:a.

Erica S

2013-09-23

grymt bra bok. rekomenderas starkt

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Mörk med en del tvister. Väldigt spännande.

2013-08-17

För Amerikansk för mig! Anna Maria Käll läser jättebra, men boken är faktiskt skittråkig! Det händer ingenting alls. Nej. Nu ger jag upp!

2013-07-15

En spännande och gripande thriller om en familjetragedi i en fattig del av USA. Mycket välskriven och engagerande bok, som griper tag. Rekommenderar den starkt.

Boken får en svag trea av mig. Jag tyckte den var ganska ospännande, och bitvis direkt seg. Dock tekniskt sett välskriven vilket gör att betyget inte blir lägre. Den fattiga, smutsiga skildringen av livet i mellanvästern på 1980-talet tilltalade mig inte alls, och jag känner ingen sympati för någon av personerna.

Kim M. Kimselius

2013-06-08

Nu har jag hittat en ny författare som jag definitivt kommer att läsa fler böcker av: Gillian Flynn! Hennes bok Mörka platser var helt otroligt fängslande. Författaren har lyckats skapa en spänning som nästan är olidlig, genom att man får följa historien om Libby Day och hennes familjemedlemmar som grymt mördas.

Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/06/08/morka-platser-av-gillian-flynn-olidligt-spannande-bok/

Kim M. Kimselius

2013-06-08

Catta Cat On Hat

2013-05-11

Efter sidan 132 börjar det hända saker. Och då händer det mycket..