Dårens dotter

Lodalen, Mian

| 2008

Connie är en flicka med för lite fett på kroppen och för många tovor i håret. Hon växer upp hos sin moster och hennes man i ett nybyggt miljonprogram i frikyrkometropolen Jönköping. Hennes pappa är visserligen världens roligaste, men han dyker bara upp när det passar honom. Connie är inte som andra ungar. Flickornas rephoppande intresserar henne lika lite som frökens försök att lära ut alfabetet. Men så småningom får hon en själsfrände i jämnårige Kalle. Tillsammans parerar de smällarna från vuxenvärlden, ger igen och slår trotsigt in på en allt farligare väg.

Helena Häll

2018-05-25

Verklighetstrogen skildring av uppväxten i Jönköping under 1970-talet. Skriven med mycket humor men även stort allvar. Samtidigt som de är en väldigt bra bok så kryper den en lite under skinnet i hur barn lätt kan hamna mellan stolarna i en oförstående vuxenvärld. Ständigt aktuell bok, då synen på våra barn och deras uppfostran kan diskuteras i all oändlighet.

Jenny Majgren

2014-11-11

Börjar roligt (jag gapskrattar för första gången på länge åt en bok), men blir mer och mer tragisk och jag blir mer och mer förbannad för varje kapitel som går. Förbannad på hur situationen ser ut för Connie, för hur folk beter sig och för att det troligtvis inte alla är långt från sanningen.

Maria Olofsson

2013-12-07

Lättläst, kul bok!

Lars Willfors

2013-08-09

Bra uppväxtskildring både med och utan hänsyn till konstens regler. Pluspoäng för Jönköpingsmiljön.

Anki Vincent

2013-07-20

Så sorglig när man vet det är en verklig barndomsskildring men samtidigt så bra.

Anneli Gustavsson

2013-05-18

En bok som trots sin allvarliga innebörd och sakliga skildring ger hopp!
Det finns en gnista som lyser till mit i all hopplöshet! Läser med iver sida för sida för att veta mer
En underbar bok

Eva Pettersson

2012-03-17

En stark barndomsskildring med mycket humor, och både hopp och förtvivlan. Jag tycker att hon är väldigt duktig på att beskriva händelseförloppet utifrån barnets perspektiv. Jag gillade boken helt enkelt!

Izabela Horn

2012-02-27

Älskade denna bok om Connie och hennes hopplösa pappa . Egentligen är det en tragisk historia om en flickas som blir sviken av de vuxna som finns i hennes närhet, och mest av pappan . För trots att han är charmig och rolig så är han samtidigt en hemsk pappa för sin dotter. Stark 4 i betyg

Maria Johnson

2011-02-15

Connie växer upp hos sin moster och hennes man. Mamman tog livet av sig när Connie var nyfödd. Fadern är oförmögen att ta ansvar, han byter flickvänner konstant och är själv mer som ett barn. I skolan är Connie den annorlunda ungen, hon somnar på lektionerna, kan/vill inte lära sig saker. Hon hittar en vän i Kalle, även han uppvixen under svåra förhållanden. En rörande, varm beskrivning av en tuff barndom och en mycket annorlunda unge. Mycket läsvärd.

C L

2011-01-18

En bra bok för att läsa vid sänggående när man är för trött för de riktiga mastodonterna, fast man måste läsa innan man ska sova. Den började bra tyckte jag, men jag tröttnade ganska fort på pappan. Det blev inte kul i längden, för överdriven. Jag tyckte Connie var en bra personskildring, men det handlade inte så mycket om hennes tankar förens i slutet, och var Lodalen tvungen att fixa till någon diagnos på henne? Varför kunde hon inte fått varit sådär härligt knepig hela tiden? Men den var helt ok för att vara en modern bok.

Lars Sederlin

2011-01-16

Mycket läsvärd

Kenneth Olausson

2010-07-12

En sk självbiografisk roman som det numera går tretton på dussinet. Det här var tyvärr den fjortonde.

Hanna Andersson

2010-05-24

Spretigt men vemodigt. Stackars unge! Känns som om stora delar av historien är utelämnad tyvärr, därav spretigheten och känslan av att inte komma inpå.

Linda Lindblom

2010-02-27

Tycker boken blev ganska långrandig och tjatig om pappans bravader.
Skulle vilja läst mer om Connies tankar och känslor gentemot pappan och livet i allmänhet, den känns ganska opersonlig. så den här kommer ju inte ens i närheten av "Mig äger Ingen".

marre marre

2009-12-07

Jag skulle vilja ge boken en 4:a i betyg. Men den är endast läsvärd i början och de sista hundra sidorna i boken. I mitten blir det lite väl mkt om pappans dåraktigheter och dotterns små hyss.

Elisabeth Karlberg

2009-11-27

En bok som får mig att bli väldigt tacksam över min egen uppväxt

Mina Böcker

2009-10-29

Lite seg, men tog sig. Runt trehundrade sidan blev det riktigt intressant. Imponerande barnperspektiv!

Anna Hallqvist

2009-10-13

Ännu en tragisk barndomsbok om just relationen till fadern. Detta är ju ett ämne som lockar mig och Svinalängorna och Mig äger ingen är ju ett par av mina favoriter. Men tragisk och tragisk. För mig som vuxen nu är det sorgligt, men det känns inte som om bokens Connie upplever det så sorgligt (och det gjorde ju inte jag på min tid heller). Connie sköter sig själv och lär sig och gör det bästa av situationen, precis som barn gör. Anpassar sig och överlever. Men visst tvingas hon bli stor och stark alldeles för tidigt.
Pappan är ett svin med noll koll på vare sig barn eller omvärld. Totalt oempatisk och egoistisk. Att inte någon av hans alla ragg reagerar heller säger väl allt om hur de var också...
Men det spelar ingen roll för Connie älskar och förlåter allt, utan ursäkter, också som barn gör.
Jag gillar Connie och hennes attityd. Jag känner igen mig i henne. Idag skulle jag vilja ta hand om henne... Levnadshistorien får full pott av mig, men språket blir det sämre med. Jag har lite svårt för det, vet inte varför... Det är det första jag läser av Mian, det kommer att bli mer

Annika Lind

2009-07-22

Inte så dålig kanske men jag är lite trött på alla dessa romaner om pappor och allt mörkt som de åstadkommer.