Där Satan har sin tron

Lindell, Unni

| 2017

I ett ödsligt hus utanför Oslo har enhämndplan satts i verket. Någon för bortmän, som senare återfinns brutalt mördade. Femton år tidigare försvann en sexårig flickai Oslo och polisen har beslutat att återupptautredningen. Kriminalinspektör MarianDahle, som varit sjukskriven och fortfarandelider både fysiskt och psykiskt, får i uppdragatt tillsammans med en pensionerad psykologse med nya ögon på fallet.Men när Marian Dahle hittar spår som bindersamman det gamla försvinnandet med de nyamorden behåller hon upptäckten för sig själv-och får en mycket farlig fiende efter sig. Unni Lindell är aktuell med en psykologiskthriller där många trådar skickligtvävs samman av en ytterst erfarenkriminalförfattare.

A H

2021-05-06

Bra och slutade inte som man skulle kunnat tro.

Nu var det ett tag sedan jag läste den här boken, sådär fem månader sedan......Är ju som sagt väldig mycket efter i mitt skrivande och läsande tyvärr, suck!
Men efter lite uppfriskning av minnet kommer jag ihåg det väsentliga av boken. Det är en otäck deckare med inslag av tortyr som får mig att känna av paniken som offren utsätts för. Jag gillar Marian Dahle trots att det är en ganska ruff och surmulen karaktär. I denna boken blir hon lite satt åt sidan för att lösa ett cold case, detta gör henne inte trevligare precis. Men ändå gillar jag henne skarpt.
Boken är lättläst och fångar mig som läsare direkt. Det är som sagt en väldigt otäck historia som beskrivs utan att försköna något. Men jag gillar det mycket, är väl lite skruvad......

Betyg 4 av 5

Lotta Lettenström

2017-06-15

Äntligen en bra deckare! Jag har saknat det och Unni Lindells förra var så där tyckte jag, men den här var riktigt spännande. Marian Dahle påminner lie om Lisbeth Salander.

2017-04-20

Den här boken, Där Satan har sin tron, är den elfte boken i serien om Cato Isaksen. Jag har läst tre tidigare böcker i serien, nummer åtta, nio, och tio. Här är en länk till den tionde boken, Brudkistan, och i det inlägget finns även länkar till dom två tidigare böckerna, Djävulskyssen och Sockerdöden.

Där Satan har sin tron var en bra norsk deckare som utspelar sig i Oslo. Spännande, grym, och hemsk var den. Men även lättläst, med bra story och bra karaktärer.

Rekommenderas, och kan läsas helt fristående.