"Där går Tjuv-Alfons!"

Bergström, Gunilla

| 1991

Kompisarna viskar och pekar och tycker och tror. Om bara någon visste sanningen... Då skulle Alfons känna sig som vanligt igen! Boken utkom första gången 1991. Gunilla Bergström är en av våra mest lästa och älskade författare. I dag finns det 29 Alfonsböcker, översatta till ca 25 språk.

Klockan är sex på morgonen. Om en timme ska Alfons Åberg till dagiset. Han sätter på sig kläderna, men upptäcker snart att även dockan behöver kläder. Och medan han sätter på dockkläder upptäcker Alfons att det sitter ett däck på hennes näsa. Den tillhör Mercedesen. Alfons måste genast sätta det på plats innan det försvinner igen. Under tiden blir Alfons pappa irriterad och säger åt Alfons att raska på. "Jag ska bara". Dessa tre ord följer berättelsen från början till slut. Och när Alfons väl fått på sig sina ytterkläder är det plötsligt pappa som konstrar på samma sätt som Alfons tidigare gjorde. Det här är en bok att känna igen sig själv i eller sitt barn, beroende på vilken sida av boken man befinner sig. Om man läser eller lyssnar.

Emelie Jonsson

2020-05-11

Kul bok för små.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Tidlös, funkar mycket bra i förskolan att läsa, återberätta, dramatisera och göra sagolåda av.

Linda Bohlin

2010-10-11

Världens bästa barnbok som avväpnar rädslan för spöken på ett humoristiskt och fint sätt. Denna har vi läst många många gånger.

harriet karlsson

2010-07-15

Pernilla Andersson

2010-06-03

Den här kan man utantill vid det här laget. Att pappan röker på bilderna drar ner betyget ett snäpp.

M W

2009-12-01

harriet karlsson

2009-11-14

läst för barnbarn bra

Hacer Kucukler

2009-10-09

Den var bäst när man var 5 år gammal.