Där drömmar blir till

Andersson, Emma

| 2010

Verkligt fattig är den som aldrig har drömt. När Olivias gammelmormor dör får Olivia ett guldhjärta. Vad hon inte vet är att gammelmormorn under hela sitt liv varit guldhjärtats väktare och lämnar nu det till Olivia. En berättelse som vävs av både dröm och verklighet leder Olivia till Enderra. Ett land som hotas av tyranni och vars prins Olivia blivit förälskad i.

Madelene Helgesson

2012-06-06

Jag ville verkligen gilla den här boken, tro mig, jag ville så gärna gilla den. För den är inte direkt dålig, det finns en bra historia här och karaktärerna är för det mesta intressanta och välskrivna. Problemet ligger i själva texten och hur den är presenterad. Det blir för många upprepningar och överförklaringar, som om författaren vill banka in det i skallen på en. Personligen vill jag lägga en del skuld på redigeraren, som skulle ha märkt dessa problem innan boken trycktes.

2012-04-23

Mysig bok med mycket fantasi. Olivia kommer till drömmarnas värld där det finns både godhet och ondska. De behöver hennes hjälp. Boken slutade lite snopet men läste att det ska komma en uppföljare - Mardrömmar.

Magisk och full av fantasi

Ally Regins

2010-10-05

"Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv"
Søren Kierkegaard

Med detta citatet inleds romanen som handlar om att våga hoppa, att våga släppa fästet om det man trodde var sant och främst av allt att våga tro på sina drömmar. Oliva är bara 11 år gammal när hon förlorar den person som stod henne närmast och fem år senare så kan hon fortfarande inte glömma. Helt oväntat börjar det hända saker som visar på att Olivias gammelmormor Maries inflytande kanske inte är helt borta ifrån hennes liv. Romanen är en resa för att få reda på mer om Marie, och för att då även få svar på vem Olivia själv är. Denna resan tar henne till Enderra - en värld av drömmar.

Detta är en söt och sagoinspirerad berättelse som visar på att om det finns drömmar så finns det även mardrömmar. Den avnjuts helst till cider och guldnougat. Om du påbörjar resan till Enderra, så kommer du inte vilja återvända så ta steget. Hoppa!

Ally Regins

2010-10-05

Jag kunde inte sluta läsa den, jättemysig historia.