Danteklubben

Pearl, Matthew

| 2004

Boston 1865. En liten grupp litterra megastjrnor hller p att finslipa den frsta amerikanska versttningen av Den gudomliga komedin. Poeten H. W. Longfellows utkast nagelfars och kommenteras av hans kolleger Oliver Wendell Holmes och James Russell Lowell. Tillsammans med en knd frlggare utgr de Danteklubbens fyra medlemmar. Fretaget r kontroversiellt. Det gamla gardet p Harvarduniversitetet betraktar Dante som en hdisk papist, vars osunda fantasier bara kan beflcka den erknt sunda amerikanska folksjlen. Medan Danteklubbens sknandar gnar sig t sin exklusiva verksamhet intrffar en serie grymma mord i Boston. Till sin fasa upptcker de att mrdaren har haft Den gudomliga komedin som frebild nr han har tagit livet av sina offer. De straff som de olyckliga i Inferno drabbas av har kopierats till punkt och pricka - mrdaren mrdar p det stt som Dante...

rojo Z

2013-09-16

tyckte detta var ett smnpiller. Inget tempo i berttelsen

Nils Thor

2010-12-27

En besvikelse.
En bok med tafflig intrig. Varken handling eller personer r trovrdiga.

Torbjrn Nilsson

2010-08-02

Detta mste vara ett av de vrsta smnpiller jag sttt p, orkade sllan lsa mer n tio-tjugo sidor i stten. Frfattaren tar sig sjlv p lite fr stort allvar nr han frsker lra ut s mycket som mjligt om de icke fiktiva rollfigurerna som han hyser alldeles fr stor respekt fr.

A Bookaholic Swede

2010-04-17

Danteklubben r en spnnande och synnerligen vlskriven bok. Den kan knnas lite tung att lsa ibland och den r i min mening ingen bok man strcklser. Detta r ingen enkel deckare dr en polis jagar en mrdare utan denna bok handlar istllet om ngra ldre lrda mn som hller p att verstta La Divina Commedia frn italienska till engelska, ett versttningsarbete som mts av kraftigt motstnd frn de konservativa herrar som vrnar om den klassiska grekiskan och latinets stllning p universiteten i Amerika. Men mitt i allt detta s mrdas en domare och mrdaren verkar ha valt ut Dante som frebild. S nu blir det upp till Danteklubben att finna mrdaren. Vad jag verkligen gillade med boken var dess atmosfr, 1800-talets Amerika, gemytliga ldre mn som trivs bst i bckernas vrld och som helt pltsligt mste leka amatrdetektiver, dessa mn har fr vrigt funnits p riktigt, vilket jag tycker r helkul och jag r vldigt sugen p att ta reda p mer om dem. Som jag skrev innan s r boken vlskriven och jag rekommenderar denna bok till alla som gillar historiska deckare.

2010-02-03

Trg berttelse. Intresset uppehlls eftersom vi fr en hel del kta historiska hndelser p kpet. Mnga personer att hlla reda p och upplsningen och mrdarens motiv inte alls trovrdig.