Danslärarens återkomst

Mankell, Henning

| 2000

Oktober 1999. På en ensligt belägen gård i Härjedalen hittas den pensionerade polismannen Herbert Molin brutalt mördad. I Borås förbereder sig hans före detta kollega Stefan Lindman för sitt livs svåraste kamp. Han ska snart påbörja behandling mot en livshotande cancer. När han läser om mordet får han en impuls att åka till Härjedalen för att ta reda på vad som hänt. Under besöket i norr inser Lindman att hans gamle läromästare Molin varit en helt annan människa än han trott. Att idéer ur det förgångna hålls vid liv och fortfarande utgör ett livsfarligt hot mot samhället. Och på det blodsölade golvet i den mördades hus gör Östersundspolisen en kuslig upptäckt.

Elna Mattila

2020-02-05

Lite seg, passade bättre som ljudbok.

Ronnie Videli

2018-10-07

Jonas Qarlsson

2018-04-01

Svag fyra. Lite upprepande, men intressant bakgrundshistoria.

Lina Josefsson

2012-06-29

Minns som en av de bättre.

Josefine Ejebjörk

2011-09-29

Mankells bästa tycker jag nog. Bara jag ser denna boken i bokhyllan så kan jag ta mig tillbaka till tiden när jag läste denna boken första gången.

Anette Marcusson

2011-03-15

En liten kluvenhet infinner sig i min hjärna gällande denna boken. Jag gillar storyn, det djupgående i boken. Ändå har jag aningens svårt för den, på samma gång. Knepigt.

Lisa Läsoman

2010-08-06

En av hans bästa.

Samuel Karlsson

2010-05-22

En helt okej deckare.

Elisabeth Grahn

2010-04-13

en mycket välskriiven kriminalhistoria, lätt leva sig in i, obehagligt bra skriven

M W

2009-12-01

harriet karlsson

2009-11-05

För mycket overklighet för min smak

Monika Holmberg

2009-08-09

Plus för Härjedalen...

Maria Larsson

2009-07-24

En oerhört välskriven kriminalhistoria.

Johanna Falkered

2009-07-01

Kuslig på ett eget sätt. Spår på golvet....

Cecilia Johansson

2009-06-14

Inte lika bra som de andra.