Dansare

McCann, Colum

| 2004

Det första året Rudolf Nurejev dansade i Paris, 1961, kastades följande föremål upp på scenen: tio hundrafrancssedlar sammanhållna av en gummisnodd, ett paket ryskt te, påskliljor stulna i Louvrens trädgårdar, arton par trosor, krossat glas, hotellnycklar... Ett bevis på hur starka känslor hans danskonst väckte och vilken dyrkan publiken riktade mot honom. Visst har det skrivits levnadsteckningar om den legendariske tatarpojken (ibland kallad ett bedårande monster), men inte förrän nu har någon trängt sig så nära inpå honom med den frihet som fiktionen tar sig rätt till. McCann följer denne storslagne och märklige nyckelfigur inom balettens värld och skildrar hans uppväxt i den bistra sovjetiska verkligheten under det kalla kriget, livet som uppburen dansare och koreograf efter avhoppet till väst, det utlevande, destruktiva kärlekslivet och jet set-tillvaron i världens metropoler....

Josefine Ejebjörk

2014-06-27

Mycket intressant, skriven från olika perspektiv och fokuserar inte bara på Rudi vilket gör att det inte får en biografi känsla. Har definitivt hittat en ny favoritförfattare.

Izabela Horn

2013-04-09

Synd att boken ändrade berättarstilen under andra delen av boken annars hade det varit 5 i betyg. Men det är ändå en jätte brs bok

Janna Vestberg

2010-06-07

Första delen av boken tyckte jag var rätt bra. Men sen hängde jag inte med alls! Tappade bort mig i karaktärerna och förstod inte vem man läste om vissa gånger. Jag orkade inte läsa ut den här

Monica Hammarsten

2009-06-12

Denna bok är så underbar. Det är en märklig bok för det är en biografi, men ändå inte. Man måste ha lite koll på verkligheten kring den person det handlar om!