Dannyboy & kärleken

Åberg, Daniel

| 2017

En ung man iförd frack flyr längs Uppsalas gator. Han är på väg mot stationen, kan inte stanna kvar. Han tar tåget mot huvudstaden. I Stockholm har en ung kvinna bestämt sig. Det är nog nu. Bedövad av en årsförbrukning huvudvärkspiller tänker hon kasta sig framför ett tunnelbanetåg. På perrongen korsas deras vägar. Precis när kvinnan tänker hoppa sliter mannen henne undan döden. Det udda paret inser snart att de bara har varandra att hålla fast vid. Dannyboy & kärleken är berättelsen om ett kaotiskt lördagsdygn. Det är en roman om en vandring i Stockholmsnatten. Om en stulen kändisplånbok. Om ett dialektalt krogvaktsbråk. Om Pet Shop Boys. Om irriterande minnen från Uppsalas studentvärld. Och om kärlek och svårigheten att bli vuxen på riktigt.

Jennie Björklund

2011-08-25

Den här gillade jag mycket, den är snyggt och effektivt och enkelt berättad och för mig gör det ingenting att vi inte får reda på vad som händer sen, det är lite tjusningen, vi kan hitta på det själva. Öppna slut när de är som detta är bara härliga. Med det sagt så förstod jag faktiskt det när jag läste den lilla epilogen som fanns med i pocketutgåvan, den tillförde inget till berättelsen, som Daniel själv säger så stämmer den inte heller, så jag väljer att se det så.

Ida

2011-03-22

Det är bra historia, kanske något för utdragen. Jag hade velat veta mer om hur det gick och varför, speciellt mannens historia. Den lämnar nu stora frågetecken. Men jag tycker om den, det var en fin berättelse om hur svårt allt kan vara och att det spelar ingen roll hur länge man skjuter upp det, man måste ta tag i det svåra!

Johanna Lundin

2010-05-16

Boken handlar om en ung man och en ung kvinna som stöter på varandra i Stockholm en lördag i maj. De flyr båda på sätt och vis från något och tillsammans spenderar de en dag tillsammans i ett försök att slippa möta det de flytt från. Det är en händelserik och intensiv bok som jag verkligen gillade. Ibland går det att fly och ibland inte är det jag lär mig av boken. Tycker speciellt om Daniel Åbergs sätt att skriva och sättet han porträtterar karaktärer.

Johanna Lundin

2010-05-16

Gillar verkligen Daniels språk och känsla för porträtt. Intensiv på ett bra sätt.

Kenneth Olausson

2010-04-30

Jag hade så gärna velat tycka riktigt bra om den här boken. Men det går inte. Den är för okoncentrerad, för pratig, för yvig. Eller så är det för länge sen jan själv var ung och vilsen?

Mia Dahlstrand

2010-01-07

2009-
En udda bok, men väldigt underhållande.