Dandy

Guillou, Jan

| 2012

Dandy av Jan Guillou - andra delen i en romansvit om Det stora århundradet. Missa inte denna episka roman om det århundrande vi just lämnat bakom oss! Det är en fantastisk väv av små och stora berättelser som tillsammans skapar en bild av ett sekel fullt av framtidstro, men som är också är det mest dramatiska och blodiga hittills. I romanen Brobyggarna introducerades de tre fattiga bröderna Lauritz, Oscar och Sverre från Vestlandet i Norge. Deras ovanliga tekniska talanger förde dem via välgörenhet och stipendier till dåtidens förnämsta examen som diplomingenjörer vid universitetet i Dresden. Lauritz återvände till Norge, Oscar försvann till Tyska Östafrika och Sverre reste under mer oklara omständigheter till London och hördes inte vidare av. I Dandy får vi veta allt som hände Sverre, från den första förälskelsen i Dresden där han och den engelske ingenjörsstudenten lord Albert...

Fred Astaire

2023-12-31

Stundtals lite seg. Men gav ändå en önskan om att läsa fortsättningen

Fred Astaire

2023-12-31

Stundtals lite seg. Men gav ändå en önskan om att läsa fortsättningen

Marie-Anne Eriksson

2023-03-04

Blir tre stjärnor till denna. Inte lika bra som första boken i serien, ändå läsvärd.

Jan Svensson

2022-05-18

Andra delen av Guillous serie om 1900-talet. Detta är den sjunde för mig då jag har läst dem i lite fel ordningen. Som tidsmarkörer har han denna gången Oscar Wilde och senare Bloomsburygruppen som vävs in i historien på ett smart och nästan trovärdigt sätt. Mycket om homosexuellas livs och acceptans som svänger rejält, flera gånger, i Storbritannien under denna tiden. WW1 skildras också smart med britternas syn på samma sak som skildrades från tyskarnas håll i den förra Brobyggarna. Bara att fortsätta med del tre.

2020-01-31

En stor besvikelse jämfört med första boken i serien. Det som är behållningen i både denna och första boken år tidsskildringen. Igenkänning ibland och ibland känner jag att jaha var det så det var. Språket känns däremot väldigt oengagerat och platt. Lite rabblande av fakta som saknar nerv. Hoppas fortsättningen blir något bättre än den här som knappt var värd som tidsfördriv.

fredrik spele

2019-11-17

ok fortsättning men inte lika bra som första

Mathias Thormann

2018-06-13

Underhållande och förstörande att läsa denna boken. Man svänger mellan glädje för det öppna klimatet där konstnärer och homosexuella kunde vara ostörd, men samtidigt sorgsen över dem många öden bokens hjälte Sverre Lauritzen fick gå genom. Synd att det inte fanns en "happy end " för Sverre och sin engelska Earl.

Helena Rasmusson

2017-11-15

Ytterligare en välskriven & bra roman från Jan Guillou! Är mycket nyfiken& spänd på hela denna serie om det stora århundradet! Den första boken var lite seg, med mycket tekniska detaljer! Ändå väckte den mitt intresse att läsa vidare! Denna boken var snäppet bättre! Kan väl rekommenderas!

2017-08-31

Gick inte lika lätt att läsa som Brobyggarna, kanske var det lite väl långa kapitel som var orsaken. Ändå intressant historia.

Jan Banan

2016-03-17

Skön och lärorik läsning.

2015-10-21

Det som roar i romanen är tidsskildringen. Här dyker många av den tidens kändisar upp. Med hjälp av Google och Guillou lär jag mig en del skvaller. Kul för en anglofil.

Malin Svensson

2015-03-27

De här tre 1900-talsromanerna är troligen hans bästa

Marc Moore

2014-12-25

Faktaspäckad och gedigen roman men jag är besviken på språket som saknar känsla, känns väldigt rakt upp och ner skrivet. Dessutom bläddrar jag vissa avsnitt som blir väl långtråkiga där Guillou visar att han även är expert inom bla tågväsendets utveckling.
Boken gav mig väll inte mycket mer än lite tidsfördriv som aldrig griper tag.

Den är intressant, innehåller mycket fakta. Tycker om hur den återkopplar till förra boken Brobyggarna. Slutet är både sorgligt och vackert! Dock lite väl ingående beskrivningar om dåtidens icke ännu upptäckta konstnärer.. som inte säger mig så mycket mer än några igenkännbara namn. Men man märker verkligen att Guillou gjort sin research väl!

Matilda Jurell

2014-09-11

Dandy för läsaren till det lyxiga och aristokratiska England i början av 1900-talet där vi får följa det Sverre och hans överklasspojkvän Albert. Jag tyckte verkligen om den här boken - jag tyckte om hur Sverres och Alberts relation porträtterades, jag tyckte om den bohemiska kretsen vänner de umgicks med och konstens centrala roll i romanen. Slutet grep tag i mig på ett otroligt sätt och jag ville aldrig att boken skulle ta slut. Precis som Guillous första bok i serien flyter historien lätt och bekymmersfritt fram, och på så vis flyter 15 år fram på nolltid. Ibland önskar jag att boken skulle stanna upp och gå ner på djupet i Sverres inre, men inser också att det inte ligger i Sverres natur.

Teresia Kjellgren

2014-07-10

som någon eller några redan sagt här så är den inte lika bra som Brobyggarna men den är enligt mig definitivt läsvärd. Har man som jag tänkt att läsa hela romansviten så är den ett måste. Den handlar om Sverre som är den yngsta av de tre bröderna Lauritzen som "flyr" till England med sin älskade efter studenten i Dresden. Ska snart kasta mig över tredje delen och fjärde kommer väl i höst?

Eva-Lis Lindberg

2014-06-17

Just läst de två första delarna av J.G:S serie om "Det stora århundradet" Intressant och underhållande tycker jag. Sak nu börja läsa tredje delen

Maria Jacobsson

2014-03-22

Mer flum och inte lika hårt arbete som i första boken om bröderna. Trots detta är den läsvärd men inte lika engagerande.

Ella Johansson

2014-03-08

Underbar läsning. Underhållande historielektion.

Lars Isaksson

2013-12-22

En bra berättelse på alla sätt och vis, men Guillous redogörande språk torkar sönder de lustfyllda ögonblicken. De historiska insticken blir trevliga, men känns bitvis även poserande.

Lars Lisspers

2013-12-13

Lite seg, men ändå bra. Höll inte samma klass som Brobyggarna tycker jag.

Mona Hedestig

2013-11-02

Inte lika bra som första boken i serien.

Olof Bergvall

2013-07-31

Inte lika inspirerande som brobyggarna tyvärr, men klart läsvärd

Kenneth Olausson

2013-06-29

Den yngste av de klipska bröderna lever bekymmersfritt i det adliga England ändå fram till det att hans älskare dör. Då blir det kärvt. Men se då träffas de tre bröderna mirakulöst och oväntat, också för läsaren, åter. De försonas. Och romanbygget kan fortsätta.

Karin Löfstrand

2013-06-25

130623: Lättläst men tyvärr inte alls lika fängslande som "Brobyggarna". Guillou fortsätter att folkbilda även i denna del 2 i serien men jag har personligen svårare att sympatisera med konstnärerna jämfört med ingenjörerna i del 1.

Peter Kronlöw

2013-04-14

En fascinerande berättelse som inte riktigt når upp till samma fängslande nivå som den 1a boken i denna serie!

Susanne Logren

2013-03-22

Jag väntar otåligt på fortsättningen!

Evelina Nilsson

2013-02-27

Boken är bra, men når inte riktigt samma höjder som Brobyggarna. Men ser ändå fram mot nästa del.

Elin Nilsson

2013-01-31

Överraskande välskrivet om homosexuell kärlek och komplex social struktur i början av 1900-talet. Bättre än "Brobyggarna".

Lotta Lettenström

2013-01-29

Jag gillar verkligen Guillous sätt att skriva. Denna var ännu bättre än den första och här får man en bra inblick i det dekadenta livet i England i början på 1900-talet. Underbart!

Maria Thor

2013-01-25

Blev lite långtråkig.

Anett Mattisson

2013-01-22

seg..tog mig inte igenom hela trots flera försök

kristina johansson

2013-01-06

Idel beskrivningar och det är tungt att komma in i bokens kärna. Jag får aldrig riktigt feelingen för huvudpersonerna och mycket av de känslor som beskrivs känns mer upprapande än äkta. Trots detta så känner jag en tydlig dragning till att vilja läsa bok nr 3. Detbidag spännande att se om författaren lyckas knyta ihop dessa tre människo öden.

Pia Stendahl

2013-01-04

Jag har längtat efter andra delen i Gullious serie om om Det stora århundradet. Jag gillade verkligen Brobyggarna och jag såg fram emot att få veta vad som händer i Sverres liv. Dessvärre blev jag ganska besviken.

Jag upplever boken som seg och händelsefattig. Inte heller blir det spännande att se vem Sverre har utvecklats till. Han känns ganska ointressant och han kommer aldrig riktigt till liv.

Personporträtten av Sverre och Albert känns tama och oinspirierande. Det kunde ha blivit en övertygande och spännande kärlekshistoria inplacerad i historien men tyvärr blir boken aldrig intressant. Hela boken blir som en extremt lång transportsträcka till brödernas återförening.

Jag hoppas verkligen att Jan Gulliou lyckas bättre med nästa bok i serien. Och Ja, jag kommer att läsa den för än har jag inte tappat hoppet.

www.bokbrus.se finns mina andra recensioner av ljudböcker.

Elisabeth Karlberg

2012-12-18

Första boken var suverän och Dandy höll inte samma klass. Blev lite besviken men ser med spänning fram emot bok nummer tre. Hur skall man nu knyta ihop allt????

Christine Rundkvist

2012-12-09

En verkligt bra bok. Fakta i boken överensstämmer med verkligheten. Särskilt det där med Keynes tankar om krigsslutet.

Marita Ryen

2012-12-08

Betyg 3,5. Började bra men sedan kändes det som man hoppat över något kapitel. Blev lite seg i slutet och det drog ner betyget

Elisabeth E

2012-11-19

Inte lika bra som första boken men jag ser framemot tredje delen.

Heidi T

2012-11-15

Fortsättningen på Brobyggarna, men den här gången handlar det om den tredje brodern, Sverre. Inte lika bra som den första boken, men intressant att få uppleva historien från denna vinkel!

A H

2012-11-14

Bok nr två var bra - men inte lika bra som nr ett. Lite rörig och ibland trodde jag att jag hoppat över ett avsnitt eller att det försvunnit ..

Göran Björnhag

2012-11-11

Intressant men svagare än Brobyggarna

Eyez Only

2012-10-28

Märkligt platt i jämförelse med första delen. Intressant tema dock att skildra homosexuella i 1900-talets början, men varför är Guillou så rädd för att beskriva kärleksscener mellan män? En sexuell akt beskrivs som att "tiden upphör att existera"... Man får varken djup eller känsla för personerna eller deras relationer. Och existerade verkligen uttryck som "kille" och "okej" år 1902?

Ulrica Björnhag

2012-10-21

Guillous böcker är alltid bra och intressanta men det här är inte en av hans bättre. Känns som en "mellanbok" som han var tvungen att skriva för att beskriva Sverres liv men det finns hela tiden en känsla av att han skriver den i stycken medan han har tankarna på annat håll (gissningsvis på bok nummer tre). Historiskt intressant men en uppstyckad handling som gör att man inte blir helt engagerad. Ser fram emot bok nummer tre.

Ulrica Björnhag

2012-10-21

Peter Gänger

2012-10-17

Ok bok om intressant tidsperiod. Dock inte Guillous bästa.

Conny J

2012-10-15

Brobyggarna var avsevärt mycket bättre. Ser mycket fram emot att följa serien, hoppas den bli lång..

Erik Zetterqvist

2012-10-14

Det här var inte lika intressant som den första.

Patrik Molin

2012-10-13

Första delen i trilogin var bättre.

Gölin Forsberg

2012-10-07

Ovanlig Guillo-bok. Inte så mycket pojkboksäventyr till fördel för känslor och kultur. Välskriven om tiden före och under första världskruget.

Victoria G

2012-09-26

Ibland kändes det som om Jan Guillou valde lite för enkla metoder för att bygga upp den här romanen. Ibland blev den lite för upphuggen, man fick bara ögonblicksbilder av huvudkaraktärernas liv och man saknade ett djupare perspektiv. Men på det stora hela var det ändå en bra bok, jag kände för karaktärerna och jag hade svårt att lägga boken ifrån mig. En stark trea i betyg och jag ser verkligen fram emot nåsta del i serien.