Dan före dan

Welander, Felicia

En juldoftande berättelse om vänskap.Det är slutet av november och Sigrid är på väg hem för att överraska sin familj efter en längre utlandsvistelse. Mer än något annat ser hon fram emot att få fira en traditionsenlig jul i stugan i Hälsingland, precis som vanligt. Men det visar sig att hennes familj har gjort upp andra planer, eftersom de trodde att Sigrid skulle bli kvar i Wien. Inte ens barndomskompisen Nina har tid att ses. Sigrid riskerar nu att behöva möta sin största rädsla att bli ensam på julafton. Hon bestämmer sig för att göra det bästa av situationen. Hur svårt kan det vara att hitta någon att fira jul med, egentligen? En internetdejt, kanske? Sigrid ger sig i kast med att skapa den perfekta julen i Hälsingestugan. Men inget går som hon har tänkt sig, särskilt inte när hon håller på att bränna ner hela huset och blir räddad av den hon minst av alla hade...

Den här var både mysig men så sorglig över hur livet kan bli.
Mest förundras över hur hon kan vara så fyrkantig i sitt sätt att tänka, livet går inte bara rakt fram och är alltid lika dant som tidigare. Fast det är faktiskt så intressant att ta del utav hennes tankar och känslor. Hur hon hanterar ensamheten och besvikelser på ett mycket roligt och spännande vis. Nya vänskapsband binds ihop och hon tar en paniklösning som inte riktigt är genomtänkt men blir sjukt roligt.
Då jag försökte ge mig på denna förra julen och inte fastnade för den så gav jag den en ny chans i år. Det är jag glad för att jag inte gav upp, för den får en att tänka till ett extra varv och man får sig en lång funderare över livets alla gåtor. Den har inte riktigt släppt mig och det är ett gott betyg.

Idas Recensioner

2021-12-10

Dan före dan är en helt underbar julroman om förväntningar, vänskap och ensamhet. Det är en berättelse som direkt tog mig med storm med dess intressanta karaktärer och helt magiska miljöbeskrivningar. Felicia Welander har skrivit en unik och trovärdig roman som verkligen sätter ord på många människors ensamhet under julhelgen och många andra tider på året.

Jag fastnade snabbt för huvudkaraktären Sigrid och hennes härliga egenheter; hon har många förväntningar som inte uppnås, hon bjuder på många roliga dialoger om myter och traditioner kring julen och hon har små manér som verkligen satte tonen i berättelsen. Jag log, skrattade, blev sorgsen och kände verkligen med alla hennes upp -och nergångar.

Felicia Welander har, upptill hennes härliga karaktärer, skapat miljöer som är enkla att se framför sig. Jag fick starka julkänslor under hela boken, och kunde se min familjs egna traditioner i beskrivningarna och miljöerna. Handlingen är även den välskriven och jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig boken.

Dan före dan bjöd på en magisk läsning där svärta och glädje binds samman med fina karaktärsbeskrivningar, intressanta dialoger och roliga händelser. Om ni tycker om charmiga och trovärdiga karaktärer, helt magiska miljöer och en handling som inte enbart innehåller glädjespridande moment är detta en perfekt bok till er. Berörande, välskriven och charmig in i minsta detalj!

idasrecensioner.se

Pia Gummesson

2020-12-07

Jättemysig Feelgood. ❣

villa-freja.se

2020-02-06

En varm och mysig julroman om ensamhet, sorg och vänskap med en smått komisk och skruvad handling.

Evasbokhylla

2020-01-25

En mysig feelgood bok!

Eva Möller

2020-01-04

En bok att mysa med i vinterkylan. Julstämningen totalt exploderar med allt som skall förberedas till julen. Trots att julen 2019 är förbi kan jag rekommendera att slänga upp dina sockbeklädda fötter på fotpallen. Värm dig med varm choklad och goda skratt efter en kall promenad i vinterkylan till denna lite annorlunda uppstart inför jul. Följ Sigrid som gör allt för att inte sitta ensam i familjens stuga över julen. Överraskande och rolig. Det är den första boken jag läser av Felicia Weilander med jag kommer att återkomma till henne flera gånger Betyg 5

2019-12-21

Sigrid är på väg hem för att överraska sin familj med ett besök över jul efter en längre utlandsvistelse. Men familjen har andra planer då de trodde att Sigrid skulle bli kvar utomlands. Hon bestämmer sig för att göra det bästa av situationen och hitta någon att fira jul med. För själv vill hon inte fira!

Det här är en bok om vänskap, men även om att känna sig lite ensam och vilsen. Sigrid är en tjej som inte riktigt har hittat sig själv tycker jag. Hon tror att hon vet vad hon vill, men är det helt självklart?

Boken är bra, den är lätt att läsa och jag läser ut den på en förmiddag. Jag gillar hur Felicia bygger upp sin berättelse och jag gillar sättet hon skriver på, hur hon beskriver miljöerna i sin berättelse. Det här är en mysig jul- och feelgoodroman som är helt rätt att läsa nu i december när man längtar till jul.