Dan Anderssons dikter

Andersson, Dan

| 2003

Denna samling innehåller Kolvaktarens visor från 1915 och Svarta ballader från 1917. Här finns också en samling av enskilda dikter. Dan Andersson blev bara 32 år. Han var poet och skrev romaner och noveller. I hela sitt liv levde han under mycket fattiga förhållanden. Dan Anderssons dikter beskriver den vanliga människans liv och arbete, glädje och sorg.

Evert Nilsson

2012-01-17

Det är en mörk violin som skrämmer det stackars svenska folket. Så ungef'r rescenserade Nils Ferlin Dan Andersson. För alla unga som varit sökande, lyssnat och läst Dan Andersson. Anat något bortom bedrgen och funnit att störst av allt är kärleken är hans dikter livet.

erik linge

2011-05-30

sveriges genom tiderna störste poet....

Nils Thor

2010-12-31

ylld av vemodiga, vackra dikter om längtan, kärlek och naturen. Här finns de välkända dikterna 'Omkring tiggarn från Luossa', 'En spelmans jordafärd' och 'Till min syster'.

2010-01-31

Pappa läste Dan Andersson högt för mig när jag var liten, det sätter spår.

A Bookaholic Swede

2010-01-14

Enligt min mening så är Dan Andersson den absolut bästa poeten som Sverige har producerat. Hans dikter är helt enkelt fantastiska.

Johanna Galenpanna

2009-10-03

Jag tycker väldigt mycket om Dan Andersson. Jag önskar att jag hade ord som han.

Gunvi Lundqvist

2009-10-01

Det är så länge sen jag var fast i dessa dikter och framförallt de som blivit tonsatta, sångerna griper tag i mig ännu då och då " Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången
det är något bakom stjärnor, bakom heta hjärtat mitt. "
Odödliga är de för mig.

Samuel Karlsson

2009-09-17

Dan Andersson har jag fått som ett arv genom min pappa. En drömmare bland sågverksarbetarna och som han längtade bort från brädgårdens torftiga vardag längtar jag bort från förort, överfulla tunnelnbanetåg och krav på prestation..