Dammsuga i mörker

Beagin, Jen

Möt Mona. En one-of-a-kind roman om en unik kvinna och hennes strapatser som städerska där hon bland annat tampas med excentriska klienter och prydligt arrangerade bajskorvar. Och vad gör man med ett stökigt förflutet som också behöver städas upp? Mona är tjugosex år och är städerska i Taos, New Mexico. Hon flyttade dit mest på grund av sitt ex, en avdankad knarkare som lystrar till namnet Mr. Disgusting ? lång historia ? och hennes liv har sedan dess inte gått riktigt som planerat. Till exempel ? hon har en ny dålig pojkvän som dessutom råkar vara gift med en av Monas klienter. Från en av de mest spännande nya rösterna i amerikansk litteratur, Jen Beagin, kommer nu på svenska, ?Dammsuga i mörker?.

Jenny A

1w

Har läst om boken och kan inte riktigt förstå hur jag kunde ge den 5 stjärnor förr... Huvudpersonen är ganska dryg och boken var inte särskilt spännande, finns ingen twist heller

2020-10-17

Trist. Gav mig inget.

2020-07-31

Betyg: 3 av 5.

Linnea Lopez

2020-07-19

Ganska klyschigt. Oklart slut.

2020-07-13

Den här smått galna boken fastnade jag för direkt och hade mycket svårt att lägga ifrån mig. Jag gillar direkt karaktären Mona och underhålls av hennes eskapader som städerska och om hennes livshistoria, den nutida och den i det förflutna. Den här boken har väldigt mycket svart humor som tilltalar mig. Den pryda läsaren kanske förfasas något när "hen" ser att det hela första kapitlet har titeln, Bajs. Den tappar något i slutet för mig men på det stora hela var det här en mycket angenäm överraskning som lockar till många skratt och jag läser därför mer än gärna och hoppas att resterande böcker av Jen Beagin släpps på svenska.
Slutbetyg, en stark 4:a! Kan varmt rekommenderas av mig!

Jag ville älska den här boken, men jag tycker att den romantiserar övergrepp (det kryllar av övergrepp i boken, mest i förbifarten). Rörig handling och märkligt slut. Den är ändå annorlunda och huvudpersonen är intressant.

Jenny A

2020-07-01

Önskar min städkarriär var så här fartfylld