Damen med hunden och andra noveller

Tjechov, Anton

| 2017

Anton Tjechov lyckas i korta berättelser fånga det som många kräver en hel bok för att skildra, och det är inte oförtjänt att han betraktas som världshistoriens främsta novellist. Tjechovs noveller som pendlar mellan lättsinnighet och existentiella dilemman tvingar ofta huvudpersonerna att genom olika händelser ompröva sina personliga filosofer och idéer om omvärlden. Utan att presentera något som rätt eller fel sätter Tjechov upp en spegel för läsaren.

Tobias Hagljung

2020-07-29

Både högt och lågt. Men när det e högt är det riktigt högt!!

Mikaelita Bovalius

2018-02-22

Denna lilla bokskatt ”Damen med hunden och andra noveller” av Anton Tjechov säljs nu till de stora massorna på vanliga pocketshoppar. Det tycker jag att vi är skyldiga Tjechov. Har man aldrig upplevt hans pjäser eller litterära verk så kan man åtminstone få en liten inblick i hans charm och finurlighet i denna bok. I dessa 9 noveller, som blott är 5-27 sidor långa så kan du finna det mesta. Förbjuden kärlek, brustna drömmar, utsatthet i form av ohälsa, lyckorusningar och vadslagning. Oavsett vilket ämne som är på tapeten så finns alltid en listig och nästintill banal och löjlig humor, som ändå fungerar. Hans karaktärsbeskrivningar lockar alltid läsaren, även om han ibland bara nämner några ynka få ord om sina karaktärer. Men intressanta porträtt är väl kanske just det som är Tjechov. Om han i pjäsform är briljant och mästerlig, men aningen svår för den ovane. Så är han i sina noveller långt mer enkel och okomplicerad, vilket kan locka de flesta typer av läsare som söker en god-natt-historia att somna till. Boken innehåller följande noveller: ”Damen med hunden”, ”Vadet”, ”På sommarnöje”, ”En gång om året”, ”75000”, ”Agafja”, ”Drömmar”, ”Skräck” och ”Berättelse utan slut”. En Tjechov-light-version med andra ord.