Dalskuggan

Sten, Viveca

| 2021

Nominerad till Årets svenska deckarförfattare 2021!Det är sportlov i Åre när ett illa tilltygat lik hittas en bit utanför byn. Offret har inga kända fiender och Årepolisen står rådlös. Hanna Ahlander är kvar på sitt vikariat men hoppas på en fast tjänst. Hennes kollega Daniel Lindskog slits mellan familjen och arbetet.Samtidigt har en frikyrklig sekt fått starkt fäste i de isolerade byarna nära norska gränsen. Den unga Rebecka drömmer om att tjäna Gud som trofast pastorshustru, men hon blir mer och mer utsatt och isolerad. Ingen tar hennes parti och snart fruktar hon för sitt liv.När nya hemligheter avslöjas börjar en allt mörkare historia nystas upp. Hanna och Daniel dras in i en komplicerad utredning som handlar om att överleva ? till varje pris.?Dalskuggan? är andra delen i Åremorden. En serie där Viveca Sten väver samman den storslagna naturen med starka...

Spännande

Katarina Strid

2023-07-30

Lättläst deckare, bra personteckningar. Ganska enkel men underhållande och man vill veta hur det går.

2023-02-17

En stunds tidsfördriv, man vill ju se hur det går. Men det är språkligt och intrigmässigt lite för enkelt, lite klyschigt.

Therese A

2022-05-05

Riktigt bra! Tyckte första boken om Åre var bra men denna var bättre

2022-04-27

Den här boken är den andra delen i serien Åremorden som utspelar sig i de jämtländska fjällen. Liksom den första delen slukade jag boken. Jag tycker om hur Viveca bygger upp sina historier där mordgåtan tar tid att lösa. Dessutom har alltid Viveca starka och intressanta karaktärer med i sina böcker, karaktärer man vill veta mer och läsa mer om.

”Dalskuggan” är en spännande, svårsläppt och lättläst bok med en handling som berör mig och kryper in under huden. Att den sedan är rätt oförutsägbar där jag inte listar ut vem som är mördaren förrän i slutet är ett stort plus!

Rekommenderas.

Spännande, fängslande och gripande!

Kaffeläsaren

2021-11-24

Spännande läsning som är helt omöjlig att lägga ifrån sig. Jag har inte läst den första delen i serien men trots det så är boken lätt att komma in i och karaktärerna likaså. Men nu måste jag läsa den också för att se hur det började med Hanna och Daniel.

2021-11-23

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Dalskuggan är den andra boken i Viveca Stens nya serie Åremorden, som utspelar sig i Åre, till skillnad från hennes tidigare bokserie som utspelar sig i Sandhamn. Den första boken i den här nya serien heter Offermakaren. Jag tyckte om den boken, precis som jag har gjort med alla böckerna i Sandhamns-serien, och jag tyckte även om den här boken. Kommer absolut följa serien i framtiden. Lättläst, spännande, fina miljöer, bra karaktärer, och inte helt förutsägbar. Kan rekommenderas.