Dagens Harri

Alakoski, Susanna

| 2011

Susanna Alakoski debuterar som barnboksförfattare med Dagens Harri. En rolig och rörande bok om att ha ont om pengar men klara sig ändå, finskt och svenskt, om att leva i en liten familj (som ändå kan vara en bra familj), allergier, om att komma hem från skolan varje dag och vara arg på någon man kanske ändå gillar och om att inte vilja ha för roligt, för det är när man har det tråkigt som det händer roliga saker.Dagens Harri handlar om Tiia som bor med sin pappa. Hennes mamma är död men Tiia pratar med henne varje dag. Tiias bästa kompis heter Peggy, hon bor med sin mamma men tyvärr verkar inte deras föräldrar bli kära i varandra som de hoppas.

Teresia Kjellgren

2015-03-11

Jag gillar Susanna Alakoski när hon skriver för vuxna och när hon nu skriver för barn blir det minst lika bra. Tiia som går i fyran i Ystad är en tjej jag verkligen gillar. Det är stor igenkänningspotential för alla barn i den är åldern. Tiia bor med sin pappa och hennes mamma är död. Det är en viss sorgsen underton i boken men den är ändå så full av kärlek och jävlar anamma. Läs med barnen och reflektera och fundra med de. Gav den till äldsta när jag läste ut den, kommer läsa den tillsammans med två de yngre senare.

Malin Johansson

2011-10-31

Infriade inte mina förväntningar till en början men blev bättre efter ungefär halva boken