Dagen noll

Baldacci, David

| 2013

NÄR INGET ÄR VAD DET SER UT ATT VARAKrigshjälten John Puller arbetar inom den amerikanska arméns kriminal­polis och har rykte om sig att vara deras absolut skickligaste utredare. När en familj med militär koppling hittas brutalt mördad i ett avlägset hörn av West Virginia skickas Puller därför omgående dit för att undersöka saken. I sin jakt på sanningen slår Puller sig ihop med ortens kriminalpolis, Sam Cole, en kvinna som i likhet med John har sina egna demoner att kämpa mot. De båda mordutredarna inser snabbt att fallet är betydligt mer komplicerat och omfattande än det först verkat. Ett villospår leder till ett annat och Puller och Cole förstår att detta är en utredning där ingenting är vad det ser ut att vara. När de båda utredarna upptäcker planerna på en hotande sammansvärjning vars följder kommer att nå långt bortom West Virginias berg, tvingas Puller att vända sig till den enda...

2021-07-20

Pålitlig spänningsläsning, välskriven i högt tempo.

Tobbe Fransson

2015-12-23

Imponerande. John Puller är så nära Jack Reacher man kan komma! Rekommenderas

Kim M. Kimselius

2015-03-14

En bok i Jack Reacher-anda (Lee Child) Ja, det känns nästan som om det är tuffingen Jack Reacher jag lyssnar på, eftersom det är samma uppläsare, Torsten Wahlund, till båda böckerna. Men inte bara det, stilen är densamma. Även här handlar det om en soldat, krigshjälten John Puller som arbetar inom den amerikanska arméns kriminalpolis och sägs vara den absolut skickligaste utredaren.

Han blir kallad till en avlägsen liten ort, när en familj med militär koppling hittas slaktade i sitt hem. Tillsammans med ortens kriminalpolis, Sam Cole, tar han sig an fallet. Sam Cole är en stark kvinna, med kopplingar till de flesta på den lilla orten. Det visar sig dock att det som har hänt kommer att få vittgående konsekvenser för fler än de som bor i samhället. Klockan tickar ner.

Eftersom jag tycker väldigt mycket om Lee Childs böcker om Jack Reacher, tyckte jag väldigt mycket om denna. En bok jag lyssnade intensivt på och hade svårt att lägga ifrån mig. Blir glad när jag upptäcker hur många fler böcker David Baldacci har skrivit, har redan laddat ned dem på Storytel. Rekommenderar varmt den här boken!

Tycker du om Lee Child och Jack Reacher ska du absolut läsa Dagen noll av David Baldacci.

Kim M. Kimselius

2015-03-14

Stefan Hedestig

2014-03-05

Hyfsad deckare,men inte alls i klass med Baldaccis övriga böcker.

Marita Ryen

2013-08-03

Betyg 3+. Spännande bok om Militärpolisen Puller. Lite för mycket teknisk beskrivning och kändes lite långdragen ibland därav 3:a istället för 4:a.

Rasmusmatte .

2013-06-16

Spännande bok. Men jag tror den kommer att försvinna ur minnet ganska fort

Jan Banan

2013-06-11

Hahaha!!! Baldacci har snott Lee Childs Reacher rakt av och döpt honom till Puller. Väldigt lågt men jag har inga som helst problem med det. Jag ser det istället som att jag numera får 2 nya böcker/år om Reacher. Inte i samma klass som Child, men ändå underhållande läsning....stark 3:a!

Pia Stendahl

2013-05-21

Jag har tidigare läst flera av Baldaccis böcker och jag har tyckt om de flesta av dom. Det var roligt att få träffa på en ny karaktär i form av John Puller.

Handlingen drar i gång omedelbart och jag rycks fort in i handlingen. Boken är riktigt spännande och jag gillar karaktärskildringarna. Det är karaktärerna och deras historia som ger liv till historien. Karaktärerna ger också fler dimensioner till handlingen än bara spänning.

John Pullers privatliv är inte helt oväntat ganska komplicerat men inte på ett så förutsägbart sätt som tex besvärliga exfruar eller liknande. Pullers far har varit en välrespekterad och mycket framgångsrik militär men nu mer är han pensionerad, bor på ett hem och är illa där an i en svår alzheimer. Pullers bror gör inte den privata, eller för den delen den yrkesmässiga, situationen lättare. Brodern, även han militär, sitter fängslad för landsföräderi.

Jag tycker att Baldaccis nya serie har en bra början i Dagen noll och jag ser fram emot att läsa nästa bok i serien.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Erika O

2012-12-14

En mycket spännande bok med en sympatisk specialagent från amerikanska armén i huvudrollen. En man som påminner förvirrande mycket om Jack Reacher. Men jag tycker nog att Zero day står för sig själv och kan varmt rekommendera den till alla som tycker spänning och ett bra mysterium.