Dagboken i ödehuset

Billberg, Annika

| 2021

Sommaren i lilla Sörbodane blir inte alls som elvaåriga Emma och Carl-Fredrik tänkt sig. Inte trist som Emma trott, eller lugn och skön som Carl-Fredrik förväntat sig. Istället hamnar de mitt i ett mysterium som går långt bakåt i tiden. De får höra talas om Sigrid som bodde på den gamla ödegården Bräckorna, men som försvann för mer än sextio år sedan. Drunknade hon verkligen som alla tror? Snart börjar Emma och Carl-Fredrik misstänka att det ligger mer bakom försvinnandet. Och att någon inte vill att de ska avslöja vad som hände med Sigrid. Vad är det för underlig figur som smyger omkring på gården? Kan en gammal bortglömd dagbok vara nyckeln till att låsa upp mysteriet? Dagboken i ödehuset är första delen i den spännande deckarserienMysterierna i Sörbodane som handlar om Emmas och Carl-Fredriks äventyr. Det är också en berättelse om vänskap, om att våga möta sina rädslor och att hantera...

Sommarlovet blir inte som det var tänkt. Emma trodde att hon skulle få umgås med sina kompisar och åka på ridläger, men så bestämmer mamma att hon och Emma ska åka till mormor och morfar i Sörbodane istället. Dessutom ska de åka utan pappa, vilket inte gör så mycket eftersom han och mamma mest bråkar ändå. Men Emma saknar pappa och vill att allt ska vara som vanligt. I Sörbodane träffar hon Carl-Fredrik som hoppades på att lovet skulle bli lugnt och skönt. Tillsammans hittar de ett mysterium att lösa, när Emmas mormor berättar om bästa vännen Sigrid som försvann när de var elva år och befarades ha drunknat. Men ingen har hittat hennes kropp. I Sigrids gamla hus hittar barnen en dagbok. Kanske kan den ge de svar som de söker? Men vem är det som smyger runt och gör att de känner sig iakttagna? Är det så att det, så här många år senare, fortfarande är någon som inte vill att sanningen ska komma fram?

Dagboken i ödehuset är första delen i en spännande deckarserie som riktar sig till målgruppen bokslukaråldern (9–12-åringar) och handlar om de nyfunna kompisarna Emma och Carl-Fredrik och deras äventyr i Sörbodane. Boken har lite större textstorlek än böcker för äldre läsare och består av 233 sidor uppdelade i 50 kapitel. Det gör alltså att även den inte så läsvana har möjlighet att kunna läsa boken ett kapitel i taget utan att känna att det upptar hela dagen.

Vi följer både Sigrid år 1957 samt Emma och Carl-Fredrik i nutid, och varje gång det byter perspektiv syns det tydligt både genom att det står klart och tydligt och att det är olika typsnitt på delarna. Jag uppskattar själv att det inte är valt att vara kursivt på någon av delarna, för det blir mycket enklare att läsa när det är vanlig text. De gångerna som Emma och Carl-Fredrik läser ur Sigrids dagbok, har även det ett eget typsnitt, vilket också uppskattas för läsbarhetens skull.

Persongalleriet är lagom stort och jag tycker om att Emma och Carl-Fredrik får hitta varandra när det behövs för dem båda. De kompletterar varandra på ett bra sätt och jag gillar hur deras vänskap fördjupas under sommarlovet och mysteriet de ramlar över. De klurar på saker själva, men är samtidigt inte rädda för att be om hjälp eller att prata med vuxna när det behövs. Samtidigt tycker jag om att det speglas i hur relationer förändras genom åren och hur de vuxna pratar med barnen. Det sker hela tiden på olika sätt.

Annika Billberg är inte rädd för att ta upp jobbiga ämnen i den här spännande bladvändaren och jag tycker om hur alkoholism, skilsmässa, ensamhet, rädsla, vilja att hålla kvar vid det gamla, spänning och obehag blandas tillsammans med hopp, vänskap, att hitta sig själv och sitt lugn, och att få svar på gamla frågor blandas på ett bra och lättillgängligt sätt. Boken passar bra både för egenläsning och för högläsning. Jag kan se att den skulle fungera som högläsningsbok även för lite yngre barn, även om den kan tänkas vara lite läskig.

Jag ser verkligen fram emot att ta del av fortsatta böcker i den här serien.

2022-02-07

Det här är den första delen i den spännande deckarserien Mysterierna i Sörbodane som handlar om Emma och Carl-Fredriks äventyr.

Det här var en berättelse som gav mersmak. Jag gillade den spännande historien, vänskapen som blir mellan Emma och Carl-Fredrik och hur de tar sig an äventyret. Det är två parallella berättelser vi får läsa, som vävs ihop. En i nutid med Emma och Carl-Fredrik och en i dåtid då vi får möta Sigrid.

Boken är välskriven med korta kapitel som gör det svårt att släppa den. Jag tycker att den passar både för högläsning och för att läsa själv. Det finns frågor som man kan diskutera tillsammans och det är mysigt att läsa högt för sina barn!

Tack och lov så behöver vi inte vänta länge på del två i serien. Den boken heter ”Det glömda kartan” och släpps i mars! 🤩

Aili Lundmark

2021-06-11

Det här var väldigt spännande läsning! "Bara ett kapitel till", tänkte jag hela tiden. Tyckte också om porträtten av ungdomarna som upplever sommaräventyret tillsammans. Språket är ledigt och naturligt. Hoppas att författaren skriver fler berättelser av samma slag.

Gullis lästips

2021-04-21

”Dagboken i ödehuset” är en spännande sommardeckare där dåtid och nutid möts.

Det här är en spänningsfylld sommarmysterium som riktar sig till bokslukare från 9 och upp.

Det är en bok som påminner om Fem-böckerna och Dalslandsdeckarna fast i modern stil.

”Dagboken i ödehuset” är första boken i den blivande trilogin ”Mysterierna i Sörbodane” och jag ser verkligen fram emot att ta del av följande böcker.

Förutom det mystiska sommaräventyret tar boken även upp utanförskap, familjerelationer, skilsmässa, alkoholiserade föräldrar och vänskap - ämnen som många av dagens barn kan relatera till.

Det här är en välskriven bladvändare där författaren har lyckats med miljöbeskrivningar och där språket växlar mellan modernt språk och gammalt språk och där användning av dialekt gör berättaren mer trovärdig.

Jag har läst Dagboken i ödehuset av Annika Billberg, boken är utgiven av Hoi förlag 2021. Emma och hennes mamma ska var hos mormor i lilla Sörbodane hela sommaren. Emma är arg och besviken, hon skulle göra så mycket roligt tillsammans med sina bästisar i stan. Hon känner sig också orolig över vad anledningen egentligen är till att hon och mamma ska vara borta från pappa så länge. Carl-Fredrik bor i Sörbodane på en bondgård och har sett fram emot sommarlovet så att han slipper skolan där ingen vill vara med honom. Hemma kan han vara med gårdens två arbetshästar som inte bryr sig om att han är en tönt. I boken får vi också följa Sigrid som var en flicka för 60 år sedan och hennes öde, det sägs att hon drunknade men stämmer det verkligen? Första kvällen i Sörbodane när Emma tar med sig sin hund Micko på en promenad hamnar de utanför ett fallfärdigt ödehus. Emma och Micko tittar som förstenade på huset, plötsligt hör de en duns. Emma blir rädd och springer, Micko som aldrig sticker verkar också ha blivit rädd för han är långt före henne. När hon kommer i kapp Micko står Carl-Fredrik bredvid som har hjälpt till att stoppa hunden. Här börjar en fin vänskap, ett fantastiskt sommarlov och ett riktigt spännande äventyr som grundar sig i ett 60 år gammalt mysterium. Emmas personlighet och bakgrund tillsammans med Carl-Fredriks och den parallella berättelsen om Sigrid och hennes öde för 60 år sedan gör den här boken till en riktig fullträff. Språket flyter fint och trots 232 sidor så är boken lätt att läsa och en riktig bladvändare. Jag tycker att författaren har lyckats med miljöbeskrivningar, växla mellan modernt språk och gammalt, samt att använda sig av dialekt vid behov som gör berättelsen trovärdig. Dagboken i ödehuset är den första delen i serien Mysterierna i Sörbodane och jag ser fram emot att läsa nästa del. Dagboken i ödehuset är en fin och spännande sommarlovsbok som jag verkligen vill rekommendera till ålderskategorin 9-12 år! Passar även perfekt som påskekrim! 🐣