Dagboken - Jag sökte dig och fann mitt hjärta

Sparks, Nicholas

| 2012

Boken bakom succéfilmen! En man och en kvinna sitter på en bänk. Han har en dagbok i sitt knä och han läser för henne; han läser en historia om en kärlek ? den största ?North Carolina, 1946 Fjorton år tidigare träffade han flickan han aldrig kunnat glömma. Nu har Noah återvänt hem till North Carolina efter Andra världskrigets terror, och han tänker på Allie som fick honom att inse att kärlek vid första ögonkastet faktiskt är möjligt. De var unga, passionerade ? och kom från olika världar. Han fattig, hon rik. Kanske hade historien kunnat sluta där. Men så återvänder Allie. Förlovad med en framgångsrik man och med bröllopet runt hörnet är det något hon måste fråga Noah om ? ?En-natts-läsning ? Om du är i behov av att gråta en skvätt är [Dagboken ? Jag sökte dig och fann mitt hjärta] definitivt den rätta boken.? //USA Today

2018-08-28

En man och en kvinna sitter på en bänk. Hon minns inte längre vem han är. Han har en dagbok i sitt knä och läser för henne. Han berättar en kärlekshistoria som utspelar sig ett halvt sekel tidigare.
🐴
Den här gången har jag läst boken och sett filmen i bakvänd ordning, dvs sett filmen först. Det är först nu som jag faktiskt läser boken bakom succéfilmen. Filmen tyckte jag mycket om när jag såg den för några år sedan, så jag var rätt säker på att jag skulle gilla även boken. Vilket jag såklart gjorde. Det är en fin historia om den stora sanna kärleken som berättas i boken. Språket är fint och andas lite gammaldags i hela stilen. Jag blir väldigt berörd av boken och tårarna svämmar över flera gånger. Trots att boken är väldigt kort, bara 176 sidor rymmer den så mycket tankar och känslor och förmedlar väldigt mycket. Dagboken är en vacker bok om kärlek som inte lämnar någon oberörd. Läs!

2017-10-21

Efter halva boken lägger jag ifrån mig den. Alldeles för klichéartad för att tilltala mig. Lättläst, men samtidigt tråkigt förutsägbar.
Slutbetyg, en 2:a!

my frost

2017-04-12

Min absoluta favoritfilm, boken var nästan lika bra.

My.loved.books

2012-09-15

Helt underbar bok!!

Laura Mäkinen

2011-07-10

Den bästa boken jag någonsin läst

Sara Krondahl

2011-04-21

Bra! Men jag tycker ändå att filmen är något bättre.

Sarah Marklund

2010-07-02

Precis som filmen. Underbar.

Ellinor Stråhed

2010-03-18

Väldigt söt med ointressant kärlekshistoria. Plus för det vackra, poetiska språket.