Dagbok från Spandau

Speer, Albert

| 2000

Albert Speer var Hitlers arkitekt och rustningsminister. Under Nürnbergrättegången efter andra världskriget dömdes han till tjugo års fängelse i Spandau. Mot alla odds lyckades Speer smuggla ut mängder av anteckningar vilka ligger till grund för denna bok.Dagbok från Spandau är en ensam mans försök att förstå ett mörkt förflutet ett försök att hitta fram till en bräcklig sanning. Boken avslutas med ett nyskrivet efterord av Yrsa Stenius.

jakob b

2015-04-24

Psykologisk guldgruva.

Boken har fyra huvudstråk, speers uppgörelse med sitt förflutna och sin estetik/karaktär. Psykologisk förvandling och överlevnadsstrategier i fångenskap. Dynamiken mellan fångarna, och mellan fångarna - väktarna. Och Porträttet av Hess, en dostojevsjij karaktär som lyckas genom en blandning av fullständig idioti och briljant gyckel väcka både beundrad häpnad och sympati. Slutet, när speer lämnar spandau och hess därmed böir själv kvar är oerhört gripande.

Lars Andersson

2011-05-16

Jag tycker om den här boken. Den är nära perfekt.

Mats Ahlgren

2010-04-23

Historisk intressant dagbok fängelset Spandau så att säga från "hästens mun" En massa intressanta uppgifter som inte finns någon annan stans, som t.ex. att Dönitz som var en medfånge i Spandau anklagade Speer för att han hade rekommenderat Dönitz för Hitler som Hitlers efterträdare och att det var därför som Dönitz fick 10 års fängelse. Men Dönitz dömdes nog av andra skäl, brott mot freden eller dyligt. Boken är mycket läsvärd och spännande.

Anders Nilsson

2009-10-10

Speer är en intressant filur. Hur många av oss skulle inte sälja oss till ondskan ifall miljön är den rätta?