Dagbok frn kvinnofngelset

stlin, Lillemor

| 2016

Lillemor stlin har spenderat mer n tjugofem r i svenska fngelser. Hon har tidigare ppenhjrtigt berttat om sig sjlv och sitt liv i den uppmrksammade boken Hinsehxan, dr hon ocks kommenterar sin egen inblandning i Geijer-affren och relationen till den fre detta justitieministern Lennart Geijer.Sensommaren 2007 arresterades Lillemor utanfr sitt hus i Skrholmen sder om Stockholm. Polisen hittar amfetamin. Hon dms till tid p Ljustadalens fngelse i Sundsvallstrakten. Det r frsta gngen ngonsin som Lillemor sitter p en ppen anstalt, men efter ngra mnader flyttas hon till Hinseberg. Hon r tillbaka p Sveriges tuffaste kvinnofngelse, men det gr henne inget det r dr hon knner sig hemma.Dagbok frn kvinnofngelset r Lillemors personliga anteckningar frn sin senaste fngelsevistelse. Dr berttar hon om livet p ett kvinnofngelse idag. Hon skildrar gripande...

Camilla Eriksson

2011-02-28

I denna bok berttar Lillemor om hur det r vara i ett kvinnofngelse, Hur behandlas internerna-r vr kriminalvrd lika human som vi tror? Ls grna Hinsehxan frst det r en frdel. Det gjorde inte jag vilket knns som jag missat en hel del.

Louise Pettersson

2010-05-30

En intressant bok om vardagen som kvinnlig fnge i Sverige av en kvinna i pensionsldern som tillbringat mer n en tredjedel av sitt liv p insidan av murarna. Jag har inte lst Hinsehxan men jag tror att hon berttar mer om sin egen livshistoria dr? Bland fngelsevardagen sprnger hon ocks in en del reflektioner kring sitt tidigare liv.

Anna Hallqvist

2009-12-12

Nr man lser denna bok mste man komma ihg att det r Lillemors upplevelse av kriminalvrden, hur hon uppfattar allt. Kriminalvrden eller vrdarna fr inte komma till tals eller skriva vad de tycker eller hur de upplever samma saker.
Det r Lillemors bok.
Det r en ganska trasig bok, en sorglig bok. Lillemor tar sitt ansvar och str fr allt hon gjort och valt att gra. Att hon valt att vara amfetaminmissbrukare i mnga r nu, ven om hon frsvarar det lite genom att sga att det inte alls r lika illa som heroin??!!
Jag blir glad att lsa att hon har bra kontakt med sin dotter, men skulle vldigt grna veta hur hon mr! Hur tyckte hon att uppvxten var och hur kunde hon frlta mamma fr den. Fr jag r ju vertygad om att det var frjvligt! Om detta nmns inget. Utan bara hur vakterna gnar fr mycket tid t att leta gmda cigaretter fr att kunna stta dit fngarna p ingenting... Det r mycket gnll nr man nd sger sig st fr allt man gjort och drabbat andra..

Jag har svrt att glorifiera eller hylla Lillemor som mnga andra gr.
Visst gr historien om hennes medfnge som blir vldigt illa behandlad mig illa berrd, det r inte mnskligt att behandla ngon s. Men jag har nd svrt att se att det r vrdarna som ska dmas, eller vrdarna som ska skmmas, eller vrdarna som gr en hel massa fel. Jag antar att de gr hem efter jobbet och ger sina barn mat och krlek och lter dem vara just barn...

Jonna P

2009-08-04

Otroligt bra bok! Lillemor r en cool "tant" som sger vad hon tycker, det r bra!