Dagbok for Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf

Lagerlöf, Selma

| 2008

Flag from no

Dette er tredje og siste bok i forfatterens endringstrilogi med utgangspunkt i barndomshjemmet Mårbacka i Värmland. Boka utspiller seg i noen måneder da Selma Lagerlöf i tenårene bodde hos sin onkel og tante i Stockholm.

Cecilia U

2023-11-25

En av de absolut bästa böcker jag har läst. Tack Selma, för en fantastisk berättelse, både rent språkligt och historiamässigt.

Ulf

2023-07-25

Helt underbar! Tävlar med livläkaren om titeln bästa bok skriven av en svensk författare!

Miguel Andersson

2022-08-02

Selmas plats på 20-lappen var minst sagt välförtjänt, det här är en tidlös klassiker som åldrats precis som ett riktigt fint vin. En fantastisk bok om olycklig kärlek som samtidigt också är väldigt lustig, och med ett helt förträffligt persongalleri. Rekommenderas verkligen för den som inte läst den, och det här menar jag främst till yngre som ofta kanske drar sig för att läsa så här pass gamla böcker (vi lite äldre har ju om inte annat ofta läst den i skolan). 5/5! Miguel.

Madde Björklin

2022-07-17

4/5. En bok skriven på 1800-talet som fungerar fortfarande och har skrivits av en inspirerande kvinna! (Läs mer här: https://www.bokslukarmadde.se/l/selma-lagerlof/)

Rebecka Öhrn

2022-05-01

SARA ASPLUND

2021-06-20

2021-03-11

Förvånansvärt medryckande med tanke på berättelsens längd. En mysig och fin historia med lagom portion humor.

Mikaela86

2020-10-21

En fin berättelse från början av 1900-talet i det gamla Sverige. Tycker verkligen Selma Lagerlöf fångar känslan i så mycket. Tyckte om att få uppleva hur det kunde vara då.

2020-09-14

Intressant historia om utvandringen till Jerusalem. Om människors tro och galenskap.Sakligt om villkoren för "utvandrarna" till Jerusalem. Som alltifd i Lagerlöfs berättelser är det fina miljö och människoskildringar.Klart intressant på galmmelsvenska.

Hanna Melin

2020-05-02

En förvånansvärt kontemporär historia om psykisk ohälsa. Börjar bra med gulliga kapitel om hur dottern gör olika saker som liten. Flippar mer eller mindre ut i en nervös klagosång som ändå är ganska fascinerande och mörk. Avskydde uppläsaren innerligt. Och formuleringen ”den lilla flickan från skrolycka” har etsat sig fast i min hjärna som en jävla böld. Om nån har pdf:en - gör en ”find”-sökning på begreppet och fasa. Upprepningarnas moder Lagerlöf.

Katrin Lindh

2019-11-22

Mattias Sjögren

2019-10-01

Malin R

2019-09-23

Selma Lagerlöfs "Kejsarn av Portugallien" var en av våra bokcirkelböcker i somras. Det är en historia om kärlek och förtröstan. Om att inte kunna tro något ont om den man älskar. Och att leva i sin egen lilla galna värld. Jan i Skrolycka ville egentligen inte gifta sig, men det är bra att dela dagsverket med någon. Han ville heller inte ha barn, men när den nyfödda dottern läggs i hans famn blir han förälskad. Detta vackra hjärtegoda lilla knyte stjäl hans hjärta. Och när hon som ung kvinna flyttar till Stockholm för att tjäna pengar så föräldrarna kan behålla sitt hus kan han inte tro på det som senare viskas om henne. ***
Det här är en tänkvärd historia och man lider med Jan. Samtidigt som man vill ruska om honom. Och krama om honom.

Anna Hedenstedt

2019-09-01

Läste aldrig ut, dels pga stress att hinna med Anna Karenina före bokklubbdeadlinen, dels pga att det i min smak var lite FÖR känslosamt på ett helt otrovärdigt sätt.

Mathias Thormann

2019-04-24

Tragiskt historia av en gamla man som sörjer sin dotter och hamnar i vansinne och sin egen värld.

Maja

2018-09-16

Kärleken den galna.

Helena R

2018-08-31

Vilken episk berättelse! ”En underbar resa” beskriver verkligen de äventyr som Akka från Kebnekaise tar med Nils Holgersson, och oss läsare, på.

Upplägget är enkelt. Skånepågen Nils förvandlas i bokens början till en tomte, som förutom att han är liten även kan kommunicera med djur. I ett försök att rädda en tamgås från att fly hamnar Nils och tamgåsen i sällskap med vildgäss, som ska upp till sina häckningsmarker i Lappland. För att komma från Skåne till Lappland och tillbaka flyger flocken över hela Sverige, träffar djur och människor som berättar för Nils om sitt landskap.

Beskrivningar av geografin och djurlivet, blandas med sagor från folktro och återkommande karaktärer som dyker upp på ett eller annat sätt genom den långa resan. Det är ett väldigt smart grepp att ta för att lösa uppdraget att skriva en läsebok i geografin och hur idén kom till Selma Lagerlöf får vi även läsa i boken. Boken är fylld med information och lång, vilket gjorde att det tog mig relativt lång tid att ta mig igenom den, men samtidigt hände mycket och varje del skilde sig åt, vilket gav en varierad läsning.

Skriven som en aktuell bok, nu utgör en väldigt fint tidsdokument över livet i Sverige vid sekelskiftet mellan 18- och 1900-talen.

Gullis lästips

2018-08-06

För ca 110 år sedan, utkom "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige" för första gången. Under åren har den lästs av miljontals svenska skolbarn och översatts till ett sextiotal språk.
Men tiden har gått hårt åt den en gång så spännande berättelsen. Mycket har blivit omodernt och många av dagens barn förstår helt enkelt inte vad det står i boken. Nu har den klassiska berättelsen glädjande blivit återberättad med ett lättare språk som på så sätt kan locka dagens barn till att lära sig mer om hur det kunde vara att leva förr i Sverige och samtidigt får barnen på ett lekfullt sätt lära sig mer om Sveriges geografi. Boken är även fylld med helt underbara bilder som fyller bokens alla sidor.Berättelsen har varit omtyckt av människor i alla åldrar ända sedan boken skrevs – och är så än idag.

Nils Holgersson är ett härligt äventyr där fakta och fantasi blandas friskt och på ett lekfullt sätt får  barnen lära sig mer om Sveriges geografi.

Detta är en riktigt bra berättelse som kan användas som högläsningsbok i lågstadiet när man har geografi arbete om Sverige.

Lovisa Ståtenhag

2018-02-21

En spännande historia om hur ett dalfolk utvandrade till Jerusalem under 1800-talet. En unik händelse på den tiden då boken utspelas, men ändå inte en helt omöjlig historia då idén är hämtad från den verkliga händelsen då bönder ifrån Nås socken i Dalarna utvandrade till Jerusalem på 1890-talet, vilket gör innehållet desto intressantare! Ytterst välgenomtänkt historia, intet onödigt innehåll någonstans, allt fyllde ett syfte och inget lämnades ouppklarat på sista sidan. Bra personporträtt, spännande relationsskildringar, intressanta bearbetningar av synd, skuld, arv, släktskap, övernaturlighet och tro, vackert språk och så fint ihopknutet på slutet. Tillfredsställande! Boken handlar bland annat om att göra rätt det som gjorts orätt, men inte nödvändigtvis på det sätt som vi människor först tänker oss, utan med en tankeväckande twist. Herrens och kärlekens vägar äro outgrundliga!

En historia väl värd sina hyllningar!

John C

2017-12-07

Den försupne prästen Gösta Berling räddas av majorskan på Ekeby och blir en av kavaljererna där. Att kalla den för saga är kanske lite missvisande då det snarare rör sig om ett antal kortare historier som binds ihop. Ibland känns det som en något splittrad bok men den är bra berättad. Och språket är vackert!

elinore järlehag

2017-07-25

Får feeling av en svensk version på Don Quijote. Mycket bra bok med delaljer om en svunnen tid

Alva Brogren

2017-02-16

Teresia Kjellgren

2015-11-23

En verklig klassiker. Även om den beskriver en svunnen tid känns den modern. Vilket språk! Man behöver ge den tid och koncentration men gör man det så har man en fantastisk läsupplevelse framför sig.

Inger Jonsson

2015-11-17

En fantastisk berättelse. Känns som en blndning mellan dikt och verklighet. Selma Lagerlöf var en stor sagoberätterska och det framskymtar här och där.

Sanna

2015-10-11

Jag har verkligen insett nu att jag är inte personen som ska läsa gamla eller klassiska böcker. Vi fick i uppgift i svenskan att läsa den här boken och det har varit trögt pga tråkig. Den var inte alls bra eller händelserik. Miljön var tråkigt liksom Sverige 1914... Låter det intressant, nej.

Mylar .

2015-09-20

Mycket intressant skildring av samtida syn på psykisk sjukdom. Där andra beskriver yta och glättighet bland högreståndsmänniskor går Lagerlöf in på djupet och ägnar sig åt det som är på riktigt.

Ludvig Sundqvist

2015-09-03

Bok 1 var bättre eftersom den hade mer närgående personporträtt, bok två tråkigare eftersom den var mer allmänt beskrivande.

Ingeborg Amnéus

2015-07-31

Många stora känslor och dramatiska händelser, som dock beskrivs mycket enkelt, gillar verkligen det. Inte min Lagerlöf-favorit dock, även om den är imponerande.

Johan Arvidsson

2015-07-11

Fin gammaldags klassiker av Selma. Historien är överraskade smart och uttänkt och slutet är underbart vackert. Trots det behöver de kanske någon extra nerv för att vara en femma. Stark, stark fyra ändå!

Camilla Carlsson

2015-06-18

Ännu ett praktexemplar av Lagerlöf

Camilla Carlsson

2015-06-18

Lagerlöfs förmåga att bara med hjälp av några få ord få beskrivet så mycket mer. En klassiker.

Lilian Lidforss

2015-05-08

Väldigt bra och välförfattad klassiker!/Lilian

Emma

2015-02-01

Det här var lite av en besvikelse... Jag tyckte om början av boken hur den skildrar Sverige för länge sedan, människorna och vardagen. Sedan när de reser till Jerusalem blev den bara allmänt långtråkig.

SteffySivA .

2014-09-25

Fin och udda. Lämnade mig däremot inga bestående känslor.

Inger Jonsson

2014-08-24

En fantastisk bok med blandning av verklighet och saga. Selma Lagerlöf var en stor berättare!!

Mylar .

2014-08-18

Läsningen är en fröjd för ögat och underhållningsvärdet är stort. För den nyfikne blir dock anekdotformatet något frustrerande då många frågor blir hängande i luften. Jag tror att ju mer Selma Lagerlöf man läst och ju mer man känner till om hennes liv, desto mer intressant blir boken.

Ursula Stålhandske

2014-04-25

Kvalitet, men ...

Fängslande läsning med härligt språk. Trots detta, väldigt upp och ned i min bedömning av boken. Som några tidigare har skrivit är den tidvis tungläst, för att i en stund senare fängsla och beröra. Därför rekommenderar jag den varmt ändå. Den kräver dock koncentration och fokus som den är väl värd.

D

David H

2014-04-18

Verklig klassiker som jag är glad att ha tagit mig an. Läste som ljudbok vilket var bra. Fantastiskt språk och ett mustigt porträtt av 1820-talets Värmland. Intelligent och humoristiskt berättande.

Linda Abramsson

2013-11-13

Lyssnade på den som ljudbok.Fantastiskt språk och bra berättelse, men emellanåt alldeles för långa och tråkiga utsvävningar som gör att man nästan slutade lyssna. När den kom tillbaka till själva berättelsen om Gösta Berling och folket omkring honom så grep den tag igen. Så betyget är 3,5

rojo Z

2013-09-16

En härlig berättelse från en svunnen tid. Selma Lagerlöf var en strålande författare. Lyssnat på ljudbok uppläst av Per Myrberg. Mycket bra uppläst!

Sofia S

2013-09-11

Fantastisk historia. Härligt språk. Mycket modernare än jag trodde.

Ulla Englund

2013-07-19

Detta är det bästa av Selma Lagerlöf som jag läst. Får se till att även läsa de båda andra böckerna som ingår i Mårbacka-sviten.

Pia Stendahl

2013-05-21

jag tycker om alla de böcker jag läst av Selma Lagerlöf och så är även fallet med "En herrgårdssägen".

Det är en vackert berättad bok som handlar om relationer mellan människor som till en början tycks vara så helt olika. Den handlar om fördomarna som finns mot de som anses vara annorlunda och hur dessa fördomar kommer till skam om man bara vågar närma sig de som skiljer sig från en själv.

Lagerlöf är en duktig miljö- och karaktärskildrare och språket är vackert och sirligt. Men hennes största styrka är nog ändå att förmedla de känslor som karaktärerna möter. Hur stark kärleken kan vara och hur kärleken och förälskelsen helt kan trotsa rim och reson.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Martin Fabian

2013-05-09

Som vanligt ett bra språk och den klimaktiska uppgörelsen är kanske det bästa med boken. I övrigt har jag svårt att följa det psykologiska dramat; kärlekshistorien känns tillgjord och hur dålig ekonomi leder till "galenskap" (som behandlas något grovhugget) är för mig ett stort krumsprång.

Erik Eriksson

2012-10-20

Selma Lagerlöf fick Nobelpriset. Hade stora förväntningar, men hade väldigt svårt att ta mig igenom boken! Svårförståelig handling och ålderdomligt språk!

Johannes Soldal

2012-08-29

På många sätt Selma Lagerlöfs största roman; ett utvandrarepos där religiösa och prosaiska spörsmål ställs på sin spets. Anslaget är annars detsamma som i Gösta Berlings saga, där enskilda livsöden och sällsamma händelser varvas med den huvudsakliga handlingen. Allt är - som väntat - oerhört gripande.

Evert Nilsson

2012-05-02

Är man värmlänning och bott i Fryksdalen är detta en av böckerna. "Äntligen stod prästen i predikstolen", kavaljerer och vargjakt, en svunnen tid men delvis samma frågor som nu.

Marcus Sohl

2012-04-13

Svensk magisk realism, saga och en vacker kärlekshistoria.

Boken jag har läst är tryckt 1981, 75 år efter den första upplagan, men den återger originalets text utan förkortningar eller sammandrag. Jag kan väl bara säga en sak. Som läsebok i skolan ? nej, som en skönlitterär bok - ja. Ganska jobbig att läsa med halvlånga kapitel och liten text. Men det är kul med alla små historier och berättelser om hur Sverige fått det utseende som det har. Bra miljöbeskrivningar.

En bra bok om vår historia och hur livet kunde te sig ?förr i tiden?. Långa kapitel, men med en hel del styckesindelningar som gör att man kan lägga ifrån sig boken vid en naturlig brytning. Lite jobbig att läsa i början då Selma Lagerlöf använder sig, av för vår tid, gamla ord och uttryck.