Dagböcker

Kafka, Franz

| 1996

"Jag är ingenting annat än litteratur", skriver Kafka med en berömd formulering den 21 augusti 1913. Skrivandet, begäret efter skriften, den exceptionella tilltron till litteraturen, bestämmer Kafkas existens in i minsta del, men dagböckerna är samtidigt själva platsen för en olösbar konflikt mellan skrivandets och det mänskliga livets krav. Mellan skriftens absoluta imperativ och sig själv placerar Kafka en rad hinder, uppskjutanden och undanmanövrar. Det är uteslutet att Kafka skulle offra litteraturen, men han avstår för den skull inte från "kärlekslivet". Skrivandet kräver tystnad, ensamhet, koncentration ("För att skriva behöver jag leva avsides, inte 'som en eremit', det skulle inte vara tillräckligt, utan som en död"), men Kafka släpper aldrig tanken på ett giftermål. Om han inte kan fullfölja sina historier under hela nätter (eftersom han på dagarna arbetar som försäkringstjänsteman...

Jasmine S

2011-01-07

Vackert skrivet, men lidelsen och besattheten av Felice Bauer, nej, jag står inte ut att läsa en rad till om din kärlek, förlåt mig herr Kafka

Niklas Lövgren

2010-02-27

Kafka's dagböcker är fullständigt oumbärliga. Kanske det viktigaste jag har i min bokhylla.

Franz, Franz, stackars Franz. Varför skall de bästa så gott alltid lida av dåligt självförtroende? Och dåligt mådde du också.