Dagarna jag glömde

Svingen, Arne

| 2009

SOMMARREA - passa på - tom 15 augusti! Lättläst! Det här en bok från Hegas, specialförlaget för lättlästa barn- och ungdomsböcker. Böckerna vänder sig till alla läsare, också dem med lässvårigheter. Det handlar om David som är kär i Lise och kompis med Tom. Det handlar om den bästa sommaren som också blev den värsta. Dagarna jag glömde är en ovanlig bok. Bild och text är lika viktiga. Nästan som en serie. Förhoppningen är att den kan väcka läslust hos läströtta tonåringar. Arne Svingen har skrivit många böcker för barn och ungdomar och vuxna. Illustratören Mikael Noguchi jobbar med dataspel och reklam och bilder. Från 12 år.

Alva Ordnörden

2012-05-13

Kul idé och bra skriven/tecknad, men förvirrande lite för... för mycket på nåt konstigt sätt.

Lotta Berling

2010-08-11

En hemsk historia om tonårskillar med många undertryckta känslor, som ibland letar sig ut ur kroppen genom våldsamma handlingar i stället. Jag gillar formen och samspelet mellan text och bild. Och texten är väldigt bra; Svingen berättar mycket trovärdigt ur en tonårskilles perspektiv. Jag kan tycka att det finns ett problem i att våldsamma handlingar framställs som att ja, så bara är det, så bara blir det, och sedan reflekterar man inte mer över det. Men samtidigt är ju berättaren, David, sådan - han stänger av när det känns jobbigt - så ska det berättas med bara är hans ord blir det ju så. Man får hoppas att läsaren tänker vidare själv.