Dagarna, dagarna, dagarna

Schunnesson, Tone

Bibbs ska precis fylla trettionio år. Samtidigt finns det andra som fyller tjugosex eller nitton. Trots att Bibbs saknar talang har hon varit känd ett tag, men det enkla livet håller på att glida henne ur händerna. Och hela tiden kommer det oväntade utgifter. Som hyran. Den fasta punkten har varit Baby, och Bibbs kan inte att förlåta sig själv för att hon missade att han ville göra slut. När han lämnar Bibbs ställs hon dessutom inför ett ultimatum: om hon vill ha kvar lägenheten måste hon betala 100 000 kronor, inom en vecka. Det är pengar hon inte har. För tio år sedan hade hon kunnat skaffa fram dem lätt. Nu tvingas Bibbs fatta extrema beslut där lögnerna till sist blir det enda med uns av sanning. Tone Schunnessons nya roman efter den uppmärksammade Tripprapporter (2016) är en studie i framgång och undergång, beroende och svek, medialitet och osynlighet.

Malin Johansson

2022-07-09

Läsvärd men hade nog lite större förväntningar

Erik Engelhardt

2022-03-27

Den var ok när jag läste den blint och trodde den var faktiskt baserad på en sann historia, rätt så meningslös när jag insåg att det bara var påhittat

Dagarna, dagarna, dagarna” har nyss kommit på pocket och jag fick ett önskat recensionsexemplar av @norstedts_forlag 🤩 Blev otroligt lockad av omslaget som jag fullkomligt älskar. Vet inte om det är 80-talisten i mig eller något annat? Boken är en form av generationsroman och handlar om Bibbs som går från kändis, rik och tillsammans med Baby, till okänd och dumpad. Bibbs fyller 39 och det känns snarare som att hon egentligen är 10 år yngre, men det funkar ändå. Något jag dock inte riktigt gillar är när när det skrivs om att falskt anklaga för våldtäkt som hämnd. Känns som det finns en risk av alla sådana uppdiktade händelser spär på lögnen om att tjejer ljuger om våldtäkter (medan det i verkligheten knappast är särskilt vanligt). Utöver det - grym bok. Riktigt bra flyt i språket - Tone Schunnesson kan verkligen skriva. Det är nog just språket jag gillar mest, det lyfter hela boken.

2021-02-02

Tone Schunnesson - Dagarna, dagarna, dagarna - Betyg: 3 av 5 - 📚 - En helt okej bok, läsvärd, men inte mer än så, och inte riktigt i min smak.

Anna Hedenstedt

2020-10-15

Häftigt skriven berättelse om sorg, ensamhet, separationsångest och kris. Allt i ytlighetens och kändisskapets förpackning.