Daddy

Cline, Emma

| 2021

Flag from fi

Tytöt-menestysromaanin kirjoittajan viiltävän tarkka novellikokoelma tutkii ihmisyyden tummia syövereitä. Daddy kuvaa hetkiä, jolloin tavanomainen järkkyy, päivittäinen arki pettää ja paljastaa pinnan alla piilevän kieroutuneisuuden ja väkivallan. Nerokas novellikokoelma sukeltaa rohkeasti ihmismielen pohjamutiin. Tarinat tarkastelevat ihmissuhteita, niiden jännitteitä ja valtapelejä sekä arkisia hetkiä, joilla on koko elämän muuttavia seurauksia.

Marianne Skoglund

2024-01-15

Att läsa Emma Cline är ofta smärtsamt. Hon har en blick för mänskliga tillkortakommanden som påminner mig om hur Joyce Carol Oates skildrar medelålders män. Det finns också något Vita Andersenskt över vissa karaktärers monumentala ovilja eller oförmåga att göra något åt den hopplösa situation de hamnat i.

Marianne Skoglund

2024-01-15

Henrik Johansson

2022-02-16

Försöker mig på noveller. Går sådär. Högt och lågt men inget som fastnar riktigt.