Da Vinci-koden

Brown, Dan

| 2003

Konsthistorikern och symbolikexperten Robert Langdon befinner sig i Paris fr att hlla en frelsning nr han vcks av ett viktigt telefonsamtal. Den ldrade intendenten p Louvren har blivit brutalt mrdad inne p museet, och ett mrkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen fr att hjlpa till att lsa gtan, ovetandes att polisen ocks hller honom fr misstnkt till ddet. Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, sker avtcka det gtfulla meddelandet finner de ledtrdar gmda i Leonardo da Vincis verk - ledtrdar som r synliga men samtidigt skickligt frkldda av konstnren. En koppling till den mrdade intendenten strks nr det avsljas att han tillhrt Prieur de Sion - det sekreta sllskap som innehllit medlemmar som Newton, Botticelli, Victor Hugo och da Vinci. Langdon misstnker nu att de r en fantastisk historisk...

En spnnande deckare och en bok man har svrt att slppa ifrn sig. Det r ocks intressant att mycket som r skrivet ocks r sant. Men, slutet r inte vad jag hoppades p och det gr att betyget ocks blir medelmttigt.

Kitty W

Gillar storyn och huvudpersonen Langdon. Man br lsa alla bckerna i serien tycker jag. Tnkte ge dem till min 15 ring som jag tror kan gilla dem.

Karoline Norheim

2017-06-18

lskar den historiska aspekten av boken samt storylinen sklart!

Therese Dahlberg

2017-02-12

Annika Lindqvist

2017-01-30

Spnnande med ett bra driv.

Danje Frlag

2017-01-10

Jag knegade i Australien nr den hr boken slog igenom... och varje dag i Sydneys tunnelbanor, till och med p trottoarerna och i affrerna stod det folk och lste denna bok. Jag gav med mig och kpte den jag ocks. Spnnande. Riktigt spnnande.
Men sen glmde jag den.

Sofia Strmberg

2016-04-30

Lste den frst bara munken, sen Robert och sist allt. lskar den men filmen gjorde mig besviken

Tanja lazic

2015-11-18

Spnnande bok och man r p helspnn genom hela boken.

Evelyn Falk Mller

2015-09-24

Nr jag kom till avsnittet att Jesus var en vanlig mnniska som inte alls dog p korset utan levde vidare och till och med hade barn nr han dog, d reste sig hret bde bak i nacken och p armarna. DET var ett helt nytt stt att se p honom fr mig. Underbar energikick.

Hans Olof Andersson

2015-08-11

Blev inte srskilt imponerad av denna, dock bra flyt i berttelsen.

Tommy -

2015-08-04

Lite vl verdriven, men jag mste erknna att jag fastnade i den... kanske lite ondigt lng ocks!

Calle Kjell

2015-04-11

Lite spnnande r det. Men har man lst lite kyrkohistoria inser man att det r rena skrpet...

victoria srqvist

2015-03-31

Spnnande!

Terese Johansson

2015-02-27

Enligt mig r detta Browns bsta bok. Den r spnnande och intressant och efter vad jag har frsttt r det mesta i boken sant, vilket gr att man lr sig en hel del om saker man inte visste ngot om frut. Innan jag lste den hrde jag att den var svrlst och att man borde veta lite om mnet innan man lste boken, men det hller jag verkligen inte med om. Detta r en bok som de flesta kan lsa, med eller utan frkunskaper i mnet och den r inte svrlst alls, man kan nog i stort sett strcklsa den trots att den r rtt tjock.

Jessica Gunnarsson

2014-12-12

Riktigt bra!

Maria Frid

2014-10-30

Spnnande men inte s bra sprk

Johan Unga

2014-10-18

Den dramaturgiska uppbyggnadens i hans bcker pminner om en spelmotor till ett dataspel, exakt likadan. Bara att byta ut ngra karaktr o tidsepok, handlingen r den samma.

Moa Lindgren

2014-09-28

Spnnande och underhllande.

Ulrika Isaksson

2014-09-10

Fantastisk bok med en spnnande handling. Dan Brown vet hur han hller fast en lsare.

Anki Johansson

2014-09-03

Spnnande.

Malin Andersson

2014-08-26

En av mina absoluta favoriter.

Andreas Cossi

2014-07-20

Lttlst och fartfyllt.

Charlotte Malm

2014-07-10

Jaa, den var lika bra denna gngen. lskar detta hopkok av fakta och fantasi, spnning och humor. Och jag tror, iallafall vill jag tro, att det ligger en hel del sanning i hans teorier.

Gunnar Bernler

2014-03-21

Rent skrp!

Susanne Rydvald

2014-03-02

Stackars Da Vinci - han skulle skert vnda om sig i graven om han visste hur hans namn smutsas ner i denna bok

Lotta Berlin

2014-02-25

Spnnande frn sida 1!

Linda Berntsson

2014-02-23

Lngesedan som jag lste den nu men jag kommer fortfarande ihg den. En spnnande bok dr man funderade p vad som kunde vara sant eller inte.

Tomas McKenna

2013-12-10

Unreadable.

Linda N

2013-11-24

Spnnande och intressant. Jag gillade denna, men trttnade sedan p Browns stt att skriva. Efter en bok kan man det.

Bengt Girvall

2013-11-20

Intressant fiction, men lite fr overklig!

Lollo Lfmark

2013-11-12

Korta kapitel, lttlst och spnnande, men det rcker med att lsa EN Dan Brownbok

Karl Rudstedt

2013-11-10

Cliffhangersarna hjer betyget!
Man dras in i berttelsen...

Ingela Nystrm

2013-11-09

Spnnande! Ej helt korrekt historiskt men nd lockande.

Mona Hedestig

2013-11-02

Spnnande och intressant. Knns som att det skulle kunna vara sant.

Susanne Antonson

2013-09-27

En banbrytare

rojo Z

2013-09-17

Tyckte det var en spnnande och intressant bok med ovanlig intrig. Jag tycker inte Brown lyckas med att vva samman de eleganta beskrivningarna av historiska hndelser, platser, byggnader etc med den nutida deckarintrigen. Tycker frfattaren lyckas bttre med Inferno.

Maria Blomkvist

2013-09-11

Precis samma ALLT som "nglar och demoner". Dligt sprk, okomplicerade karaktrer och pinsamma cliffhangers.

jonathan swede

2013-08-20

Spnnande- jovisst, cliff-hangers som gr att det r omjligt att lgga ifrn sig boken-jepp, spnnande intrig-check. Men tydligen inga nya tankar.

Christina Johansson

2013-07-23

Spnnande och driven intrig!

Fredrik Freud

2013-07-17

Trots att Da Vincikoden blev en kioskvltare och storfilm, s hller den mttet.
Det r en vl underbyggd historia dr en hel del fakta vvts in - ven om faktan inte alltid r helt och hllet sanningsenlig s kittar den ihop den vlskrivna romanen.

Spnnande handling och vl versatt gr det boken till en given plats i bokhyllan.

Dock dras betget ner en aning eftersom den frmst r en konspirationsteori/skattjaktsknsla ver innehllet.

Y

ylva blomqvist

2013-06-14

Smsta bok jag ngonsin lst. Strunt. Massor med sakfel. Tramsig.

Erik Edholm

2013-06-10

Otrolig spnning genomgende, vars motstycke man fr leta efter.

Nicklas Bjrk

2013-05-29

Personligen tycker jag att "Da Vinci - koden" r svagare i jmfrelse med "nglar och demoner". Det r inte samma nerv och Browns struktur att bertta en historia upprepas slaviskt. En bra bok med en underhllande kombination av fiktion och fakta.

Sara man

2013-05-29

Lsvrd! Spnnande och fascinerande med alla detaljer

david Lindberg

2013-05-26

Usel bok uselt sprk

Emelie G

2013-04-13

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

Jag rycks med i tempot och handlingen och lskar alla anspelningar p mlningar och konstverk. Underbar om man inser att det r sknlitteratur och inte sanning.

Evelina Nilsson

2013-02-28

Spnnande och intressant lsning.

Marita Lundgren

2013-01-19

Spnnande och klurig!

Gunilla Peters

2012-12-14

Vntade mig mer och blev besviken. Men visst lyckades han med cliffhangers och jag lste ut den.

Bjrn Math

2012-11-19

Sjukt bra. Filmen nstan lika bra.

margaretha grn

2012-11-09

super bra

Ulrika Fallenius

2012-10-04

Intressant intrig men lite verdrivet...

A-K Lfgren

2012-09-18

Spnnande

Melissa Eriksson

2012-09-05

Bland de bsta, bde spnnande & enormt lrorika bckerna jag lst! :)

Jonas Pettersson

2012-09-03

En fascinerande historia. Kan frst varfr den blivit en kioskvltare. Man fastnar verkligen i historien.
Boken r dock skriven lite vl mycket som ett filmmanus och frfattaren fastnar i lite ondiga detaljer ibland.

Spnning p hg niv.

Nathalie Nilsson

2012-09-02

Jag har aldrig frsttt fascinationen ver denna boken, jag tyckte det var allmnt lngtrkig,,

Nathalie Nilsson

2012-08-20

Spnnande att lsa och man kan inte lgga ifrn sig den nr man brjat.

Nils Rollbck

2012-08-16

verskattad men har sina stunder

Shahida

2012-08-04

Godis fr hjrnan!! En mycket sllsynt vlskriven historisk roman! BST.

Ida Lnn

2012-07-18

nglar och Demoner var bttre men nd en bra bok! Spnnande!

Linn L

2012-07-14

Det kan vara ltt att slnga ur sig saker som "Det hr r den bsta bok jag lst", men det hr R faktiskt det!! En otroligt spnnande, jtteintressant och vlskriven bok. Om ni har sett filmen och tror att boken r samma sak ska ni tnka om, filmen r en mycket bleeeeeeek version av denna fantastiska bok. Ls nu!

Emma Poucette

2012-07-10

En vldigt bra och vlskriven bok med otroligt mycket fakta och nya insikter i religion. Spnnande till max, men till slutet trttnade jag nstan p spnningen. Lst ut den har jag i alla fall, tv gnger!

Veronica Kurtsson

2012-07-05

Jag lskade bckerna nr jag lste dem, men efter lst 4st trttnade jag p mnstret som repeterades.

Eva Jmting Lundh

2012-07-04

Typiskt spnnande bok drvn och fiende bryter plats...

Viveca Sten

2012-05-21

Jag lste Da Vinci-koden lngt innan den hade slagit igenom,,, och var helt sld! Jag strcklste i en hel natt och kunde inte slppa taget.

Liv Danjoux

2012-04-28

Dlig, smre, Da Vinci-koden.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Japp! Den var bra. lskar sna hr kryptiska bcker som r bde spnnande och kluriga! Rekommenderas

Anna Lindstrm

2012-04-10

Hela boken knns som ett enda lngt filmmanus, tyvrr.

Ebba Lindster

2012-04-05

Jttespnnande

Linda Dahlstrm

2012-04-04

En intressant grundhistoria som r vldigt dligt genomfrd.

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Spnnande lsning. Intressant historiebeskrivning. Sen faktumet att man diskuterat ''sanningen bakom boken'' tycker jag r mindre intressant... Det r ju i alla fall spnnande lsning!

Liv Danjoux

2012-03-22

Jag ska vara rlig. Vid en del bitar s hll jag p att brnna boken.

Eva Sonesson

2012-03-12

Lite seg. Bttre andra gngen. Kan bero p min egen lsform.

Sina Ar

2012-03-11

lskade boken. Inte bara fr Dan Brown's stt att skriva eller fr Langdon's skull utan fr att jag r en sucker fr renssansen. Dock s gr den bara att lsa en gng... Inget man kan lsa flera gnger om. Det jag gillar mest r vl alla faktafrfalskingar som r gjorda s himla realistiskt.

Sina Ar

2012-03-11

Johanna Wemminger

2012-03-09

verskattat hypad bok; trista med Dan Brown r att nr du lst en bok och lser nsta s r det precis samma upplgg och stilgrepp. Inte imponerad.

Gerd Sderling

2012-03-08

Spnnande och tankeretande

Sara Nilsson

2012-03-07

...

Veronica Johansson

2012-02-24

Spnnande bok med intressant story. Huvudpersonen r dock rtt s platt och trkig.

SivLouise Ordd

2012-02-18

Frsta gngen jag lyssnade p den tyckte jag den var trkig. Blev faktiskt bttre d jag lyssnade andra gngen. Boken krver att man hller reda namn och platser och personer

Anette Hkerberg

2012-02-05

Det r en bra, spnnande och lttlst bok. Korta kapitel vilket gr att man alltid ?hinner med ett till?. Fr en som inte kan franska kan det vara lite irriterande och frvirrande med alla franska namn och uttryck.

Emilio Martinez

2012-01-25

P tok fr komplicerad!!!!

Lste den mitt i hela hypen. En av mina strsta lsbesvikelser ngonsin. Trist, hopplsa karraktrer och allmnt hafsig.

Emma Wnni

2012-01-16

Helt okey bok

Mikael B

2012-01-14

Boken som startade en hel genre. Femma p frsta genomlsningen, fyra p andra.

Anna Olofsson

2011-12-17

Vldigt smart bok! Gillar lite kluriga bcker, men tyvrr r den skriven p ett sdant trkigt stt att man mste kmpa sig igenom den.
Kanske r den bttre p engelska, fr vl testa det nsa gng.

Bengt Strmstedt

2011-12-11

Tramsig historia! Mste vara en av senare rs mest uppskrivna bcker!

Mnga sade till mig att just jag mste lsa just denna bok. En positiv sak med boken r att jag r intresserad av just symbolik och hur myter traderas och terges idag. Teorierna i boken var inte nya men det var trevligt att lsa dem i en berttelse och inte i uppslagsverk och facklitteratur.
Jag lser dock nrap aldrig thrillers och deckare. Jag gillar inte att bli liksom slpad igenom en bok som ett kolli. Jag var bara tvungen att lsa klart boken i ett svep. Men det var inte fr att den var s underbar.
Ls hellre Umberto Ecos Facaults pendel, gott folk.
Dan Brown blev visst stmd fr plagiering, frresten. Kolla in http://www.davincilegacy.com

Maria Olsson

2011-11-29

Spnnande, strcklste den. S himla bra

Sari Karlsson

2011-11-26

Spnnande bok som man bara inte kan lgga ifrn sig. Besviken p ett dligt slut...

Lisbeth Olsson

2011-11-25

Lmnar mycket t fantasin om detta fantastiska tema.

Maria Karvonen

2011-11-14

Spnnande och vlskriven

Janna Ljungkvist

2011-11-11

Helt ok som en underhllande spnningsbok. r nog filmerna som totalfrstrt helhetsintrycket av den hr boken. r bra om man tycker om en lttlst bok dr det hela tiden r nya gtor att ge sig p.

Mattias Lnnebo

2011-11-04

Vad kan man sga? Frutsgbar intrig, uppenbar historiefrfalskning, plattityder, schabloner... Detta var en stor besvikelse. Det enda spnnande med den hr boken r hur den kunnat slja s bra.

Frida Larsson

2011-11-01

Helt ok spnningsroman, intressant och lsvrd men relativt frutsgbar.

Ann Carlsson

2011-10-30

Jag tycker denna bok var bra, men tyvrr hade jag alldeles fr hga frhoppningar och drfr fr den inte en av mina femmor. Den var inte dlig men inte s bra som alla sagt....

Jari Kokko

2011-10-23

Fascinerande bok med intressanta intriger. Man blir nyfiken p att sjlv se sammanhangen. Frstr faktiskt inte varfr kyrkan verreagerade s.

Sandra Norrman

2011-10-10

Spnnande lsning och problemlsning p hg niv.

Elisabeth Jnsson

2011-10-05

Bttre blir det inte!

Jari Saarelainen

2011-09-25

Fascinerande teori kokas fram i denna lttsmlta spnningsroman vars trttsamma cliffhangerteknik tycks trna efter ett hollywoodkontrakt. Lsbart men lttviktigt.

Jon Nises

2011-09-23

En bok som man inte kan sluta lsa.

Anna Hagnell

2011-09-22

Sdr

Josefine Ejebjrk

2011-09-19

Gillade inte den alls. Frstod inte hysterin kring boken.

Jonna Stenlund

2011-09-05

Deckare i allmnhet r fr mig bara bortkastade trd. Dock kunde jag inte hjlpa att jag strcklste den hr boken. Den fastnar p ngot outgrundligt vis.

Anneli Lyxell

2011-08-15

Det var fr mycket fakta och fr mycket utlndska namn och stder vilket gjorde boken lite jobbig att lsa men handlingen var bra.

Anneli Lyxell

2011-08-15

Britta Persson

2011-08-09

Spnnande bok som blandar religion, historia och deckare.

Per Englund

2011-08-03

Frfataren vill tydligen lra mig mycket om graalen och dess historia, men jag vill lsa en spnnande bok.

Linda Joona

2011-07-28

Miriam T

2011-07-26

Bra men inte underbar. Frstod mig inte p hypen runt denna bok. Var lite frutsgbar och inte s spnnande som jag hade hoppats...

Finns med i mitt blogginlgg om verskattade bcker:

sger en del det...

Emelie A

2011-07-22

Hller med Kim: Vad r detta fr ngot? Den r inte spnnande p ngot vis, vilket r himla trkigt, inte bara fr att mnet r intressant fr de som klarar av att skriva om det, men ocks p grund av det oerhrt begrnsade sprket. Kan inte frst varfr denna boken r s lskad och ftt s mnga lovord. Av ngon anledning knns boken ocks som en historia man lst flera gnger om redan, i en av de mnga "deckarbcker" fr smglin som man lste nr man var ungefr 10, 11 r. Kan inte lta bli att tnka att folk som inte lst mycket innan kanske tycker om den hr, ja, men endast fr att de inte lst speciellt mycket annat och drfr inte sett hur menls den r. Vem vet.

Lars Andersson

2011-07-05

En avart till frfattare, som gr till extremen att vara kvinnoivrare p mest kvljande vis.

Rebecka Sderberg

2011-06-29

Inte riktigt min typ av bok

KR

2011-06-27

mnet som boken behandlar r i sig intressant, men all potential ddas av Browns absoluta frakt fr (eller okunskap om) organiskt sprkbruk. G in p Browns hemsida och studera hans fotografier - ger de inte intrycket av en sjlsligt bankrutt, totalt humorbefriad mnniska? Karln har gtt ut med att han noga studerade den bokkpande demografins lsvanor, fr att kunna konstruera den fullndade bestsellern (dvs den mest urvattnade krkbassngen), och Browns prosa r precis lika andefattig som hans livsinstllning. Boken verkar inte ens vara skriven av en mnniska - antingen en kalkyleringsrobot eller en alien frn "Invasion of the body snatchers". En medianmening i DVK: "Langdon paused, eyeing Sophie: 'What?', he asked". Verbet "look" anvnds ungefr en gng fr vart tionde "eye", och verbet "pause" ungefr en miljon gnger p bokens tv miljoner sidor (folk mste troligen "pausa" s ofta eftersom de i vrigt aldrig gr ngot annat n springer eller pladdrar). All dialog (och "inre monolog") bestr antingen av frgor i totalt ofrstnd - en teknik som r notorisk fr sin frmga att slakta tempo - eller lnga lektioner. Langdon r vidrig, en vandrande bandspelare, och jag knner en djurisk lust att begrava jrnsjuor i hans tandktt varje gng han brjar mstra sina hrare (men enligt Brown s r han en ofantligt populr professor - "Show, don't tell", Dan - s vad vet jag?). Helt olidlig.

Henrik Fogelberg

2011-06-10

En riktigt bra spnningsbok med en intressant filosofisk knorr. Den hr boken lyckades Dan Brown med. De andra r skrivna i exakt samma stil men totalt ointressanta eftersom de saknar en bra grundhistoria.

Siv Eriksson

2011-06-08

Konsumtionslitteratur.

Per-Olof Skarstedt

2011-06-07

Ack, s uselt skrivet. En hygglig spnningsroman (=hgt tempo) men slutet? Slutet?

Solveig Hultgren

2011-05-30

Spnnande mystisk bok. Vad r myt vad r sanning?

Sofia Rylander

2011-04-27

Var lite tveksam infr hypen av denna bok, men ndrade snabbt sikt. Lste ut den direkt, gick inte att slppa! Rekommenderas till alla, en av de bsta bcker jag lst!

Kaleida Lslus

2011-04-04

Underhllande spnningslsning. Enkel och pang-p-rdbetan-sprk med schvung.

Anna Renstrm

2011-03-26

En bok som ger det jag frvntade mig. Gtor och ventyr levereras, dock utan strre finess men med mnga fina mten och bra persongalleri.

Elin Stenblom

2011-03-23

Bra deckare som bjuder p mycket spnning och som driver lsaren att frska lsa gtorna.

Anna Thors

2011-03-19

Mycket spnnande bok, men de vriga bckerna av Dan Brown om Rober Langdon r allt fr lika denna, man behver bara lsa en av hans bcker och d skulle jag sga att den hr r den bsta.

hanna skkinen

2011-03-15

en av f bcker jag inte lst ut, hade nog fr stora frvntningar

Anette Marcusson

2011-03-15

Bra och spnnande

Maja Korpvinge

2011-03-07

Nr jag lste den s kndes den som en 4:a, det var ngra r sen.

Eva Svensson

2011-02-15

Lite fr snabb och lite fr orealistisk men vldigt intressant och man blir nyfiken p om det verkligen ligger ngot i alla dessa symboler.

Linda Segerbck

2011-02-14

Robert Langdon fattar mycket lngsamt och fr lsaren att knna sig mycket smart. Ltt sprk, bra som trningslitteratur om man vill trna upp sin lsfrmga p andra sprk.

Julia Bjrk

2011-02-13

Har man lst 1 bok av Dan Brown s har man lst alla - har mannen ingen fantasi nr det gller att skapa karaktrer?

Linda Abramsson

2011-01-31

En fantastiskt spnnande och underhllande bok! Hade svrt att lgga den ifrn mig? strcklste den har jag fr mig (det var ett tag sen).
Men jag tycker detta r den enda bra bok han har skrivit. Resten r bara trkiga, dliga, bleka kopior.

eva winkle

2011-01-22

hur kunde den bli s stor? ngt jag missat? trkig

Lars Sederlin

2011-01-20

Ebarmlig bok. Seg och blir segare.

anita christiansson

2011-01-18

lngtrkig

Anna-Karin L

2011-01-14

Lngesen jag lste och erknner att den var en bladvndare fr mig.

Annette Fischer

2011-01-06

Det var svrt att lgga ifrn sig boken, strcklste i stort stt.

2011-01-05

Det var ett tag sen jag lste den hr, men jag minns den nd rtt bra. Jag gillade den vldigt mycket, men jag vet att mnga har gett den dliga recensioner.
Tyckte den var spnnande, drivande och att "gtorna" var vl uttnkta. Spnnande ider och en bra huvudperson som man med gldje fljer. Den har lite av allt.

Adam Kristensson

2011-01-02

Oerhrt spnnande och intressant. Som gjord fr en lyckad Hollywoodfilm.

Tobias Ek

2010-11-24

Frsta boken jag lste av Dan Brown. Mycket fngslande, och bra story. Jag har senare ven lst Angels & Demons, som faktiskt r ldre n Da Vinci-koden, och den tyckte jag var snppet bttre, om n nnu mer overklig...

Maria Mnsson

2010-11-07

Boktipset berknade att jag skulle ge daVinci-koden betyget 2.6. Ett brutalt verbetyg, till sdan makals smrja. En bra id som frstrs av tidernas mest trstlsa svada. Vilket inte hindrade att jag genast lste Angels and Demons, fr att bedma om den var lika usel. Den var smre...

Elisabeth Kling

2010-09-10

spnnande bok som man mste lsa ut p en gng!

Marika Schtz

2010-08-24

Bekrftar mnniskans likhet med flugorna - vi dras till skit.

Georgia Renlund

2010-08-20

Dligt skriven....en av de f gngerna jag kunde se filmen och tycka att den var bttre n boken.

Katrin Liljdahl

2010-08-19

Hm. Helt klart en svrbedmd bok. ena sidan en intressant story med goda chanser till succ, andra sidan en inte srskilt begvad frfattare som borde varit uppmrksammare under svenskalektionerna. Trots de klara bristerna s tilltalas jag av boken. Den knns informativ ven om mycket r rent skitsnack och jag gillar idn med att tolka i princip allt som mjliga symboler. Lsvrd, men ingen favorit.

Daniel Jonsson

2010-08-18

Efter 100 sidor gick jag och lmnade tillbaka den i bokaffren och fick mina pengar tillbaka. Extremt stereotypa karaktrer som beskrivs som karikatyrer (menar han p allvar att ngon ser ut som en bulldog?) och dligt sprk.

Trkigt sprk, men ny upplevelse att lsa om hur man kan tolka allt som symboler!

stig kallander

2010-08-09

mnet r Topp. Sprket neutralt. Sagolikt bra ihopskruvat. Filmerna r mer n urkassa!

Annica Sderlund

2010-07-28

Tyckte mycket om boken och rekommenderar alla att lsa "bilderboken". Fotografier p alla viktiga tavlor och byggnader finns med, toppen fr oss som inte r s insatta i de mindre knda tavlorna tex.

Janita sundblad

2010-07-28

En urusel bok , mnet r intressant men storryn r s banal och totalt intetsgane att jag knappt kunde lsa ut den

Rasmusmatte .

2010-07-28

Eftersom jag r frtjust i det lite "hemliga" ger jag boken 5 stjrnor. Tycker bra om Dan Brows bcker dock r dessa vrdelsa att gra film p. Filmerna blir platta och ganska intetsgande. Filmerna tappar den magiska stmning som Brown bygger upp i sina bcker.

2010-07-25

Den frsta Dan Brown jag lste och oj, s bra den r. En riktig strcklsningsbok.

S Inka

2010-07-15

Mycket spnnande!

Susanna *

2010-07-13

Tyckte att den var s trkig s nr jag kmpat mig igenom halva gav jag upp.. Den kanske blev bttre mot slutet, vad vet jag. Men n.. trist och trkigt skriven enligt mig

Ketutar Jensen

2010-06-23

Rtt s trkig. Han upprepar sig sjlv, personerna r inte minnesvrda, sjlva historien r "stulen" och det r alldeles fr lik "nglar och Demoner"

Karin Tidlund

2010-06-15

Han kan ju skriva cliff-hangers Dan Brown, men s mycket mer r det inte

Pernilla Andersson

2010-06-01

Den frsta boken jag lste av Brown, inte lik ngot annat. Efterfljarna kndes som efterapningar, dock bra om man gillar gangern.

Nils Thor

2010-05-26

Ganska dlig, men inte helt bortkastad tid. Den behandlar intressanta mnen. Och den var i alla fall bttre n ?nglar och demoner?.

Tove Holmgren

2010-05-16

Bra story, uselt sprk. r man som jag allergisk mot cliffhangers och utropstecken r det hr nog inte riktigt rtt val. Har inte gillat ngon av hans andra bcker heller...

Fredrik Vanek

2010-05-16

Foucaults Pendel fr Dummies (c)

Suzanne Nilsson

2010-04-18

Jag brukar ge en bok 30-50 sidor, passar den inte s ger jag upp. S mycket bcker -s lite tid...
Den hr frpassas till de olsta bckernas hylla.

elin e

2010-04-10

ett ganska "simpelt" sprk men det vgs upp med hur frfattaren lgger upp storyn. vldigt spnnande!

elin e

2010-04-10

Bengt Mnsson

2010-04-04

Den hr boken ledde ju till en egendomlig diskussion om vad som var sant och till ett antal "avsljanden". Vad r pongen med det? Det r ju en ROMAN. Mjligen antydde frfattaren att mer var sant n som var det - och togs p orden. Boken finns ocks i praktutgva med bilder.

Eva Simonsson

2010-03-26

usch vad jag tyckte den hr var tjatig och seg!

Niklas Hall

2010-03-23

Brjade att lyssna p boken men kom inte frbi det dr telefonsamtalet innan jag somnade. Lste till slut boken och blev ganska besviken (kanske fr att frvntningarna var skyhga).

Nja - sdr

Maria B Hansson

2010-03-21

Hygglig kiosklitteratur. Storyn kunde man gjort mkt mer av.

Roger Gyllensten

2010-03-17

Jobbigt spnnande man fr knappt tid att andas

Annicka Olsson

2010-02-02

Fruktansvrt skrattretande roman!

Julia Nilsson

2010-02-01

Den var mycket trkigare andra gngen man lste den

Anna Sandstedt

2010-01-29

Den var spnnande men jag tyckte bttre om nglar och demoner.

VICTORIA LINDBLOM

2010-01-27

Lttlst, underhllande och svr att slppa, men p ngot stt s vet man hur den slutar. Lyckligt!

Thony Glans

2010-01-22

En av de absolut smsta s kallad "best seller", jag ngonsin lst.

Merete Madsen

2010-01-20

Jag har den inte i bokhyllan, gjorde mig av med den efter 20 sid .....

Rolf Hgglf

2010-01-16

Jag kastade bort den efter att ha lst 50 sidor. No neij never no more Dan Brun.

Bjrn Eriksson

2010-01-12

Lena Sletteberg

2010-01-11

Gabriella Ekelund

2010-01-08

Hrlig strcklsning, men inga tankar efter.

M W

2009-12-01

Helena Eriksson

2009-11-14

Tre plus fr konsthistoriska aha-upplevelser. I vrigt tunn historia.

Maria Lindgren

2009-11-13

Spnnande, annorlunda, bra fr den vetgiriga!

Robert Krook

2009-11-08

Som sagt, en strecklsning-bok.

Kjerstin Vogel

2009-11-03

Den r s trkig och alldeles fr lng. Vem orkar bry sig?

Hanne Jensen

2009-10-25

Vilken otroligt hftig bok, men slukas av all denna symbolik. Helt galet bra!

Jonas Olsson

2009-10-22

Denna bok r litteraturens motsvarighet till Big Mac. Gott nr man ter den, utan nring och utan ngon bestende mttnad.

Lena Persson

2009-10-06

Slutet r det bsta med den hr boken. Vilket slut!!

Johanna Galenpanna

2009-10-02

Helt okej spnningsroman med intressanta antydningar om diverse konspirationer inom religion. Det r en ganska intressant tanke; att kristendomen skulle kunna vara en av vrldshistoriens absolut bsta bluffar.

Lotta Blomkvist

2009-10-01

Jag tycker inte att boken r bra skriven, men jag tycker att man som lsare grs delaktig p ett stt som ingen annan bok jag lst ftt mig att gra. Att lsa gtor r bland det bsta jag vet och dessa gtor var precis lagom svra. Sen lste ju frstss jag den innan storyn blev s dr allmnt knd och innan filmen kom. Detta gjorde ju att mina frvntningar nog var lagom hga. Dessutom lskar jag konstvetenskap, vilket kanske kan bidra. Jag tyckte mycket om denna boken.

Elisabeth Ljungdahl

2009-09-26

Jag hade hga frvntningar nr jag lste denna bok, men jag tyckte att historien tog en svng fr mycket

Nenne N

2009-09-26

Den r inte riktigt lika bra som nglar och demoner men den r helt underbar. lskar mysterier och konspirationer och gamla mystiska sllskap...

A L

2009-09-21

Det hr r en av de absolut smsta bcker jag har lst i hela mitt liv, det gav mig njursten att plga mig igenom den (fr att kunna uttala mig) och det r hgst beklagligt att den ftt snt genomslag.

Sina J. Saouk

2009-09-12

Spnning p hg niv, jttebra bok.
S detaljerad att jag faktiskt trodde p allt, tills jag insg att det inte var sant.

Emma Cederborg

2009-09-02

En bok som r spnnande frn frsta sidan.

Malin Johansson

2009-08-16

Helt ok, intressant story. Filmen var ngot av det trkigaste jag har sett dock.

Bia Sigge

2009-07-11

Sjlva handlingen r nstan sjukt intressant och spnnande, men det gr bara inte att sga att den r vlskriven (krleksscenerna r bland det mest pinsamma man kan tnka sig). Fr drivet och konsten att verraska fr Brown en femma, men hans slarviga sprk drar ner helhetsbetyget.

Per Appelgren

2009-04-23

En sorts amerikansk remake p en europeisk frlaga... Varfr lgga tid p lsa denna bok? Ls "originalet" Foucaults pendel istllet!