Da Vinci-koden

Brown, Dan

| 2003

Konsthistorikern och symbolikexperten Robert Langdon befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning när han väcks av ett viktigt telefonsamtal. Den åldrade intendenten på Louvren har blivit brutalt mördad inne på museet, och ett märkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen för att hjälpa till att lösa gåtan, ovetandes att polisen också håller honom för misstänkt till dådet. Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, söker avtäcka det gåtfulla meddelandet finner de ledtrådar gömda i Leonardo da Vincis verk - ledtrådar som är synliga men samtidigt skickligt förklädda av konstnären. En koppling till den mördade intendenten stärks när det avslöjas att han tillhört Prieuré de Sion - det sekreta sällskap som innehållit medlemmar som Newton, Botticelli, Victor Hugo och da Vinci. Langdon misstänker nu att de är en fantastisk historisk...

Lie tradig. Mycket prat om symboler. Tempot skiftar.

Johan Karlsson

2017-08-17

En spännande deckare och en bok man har svårt att släppa ifrån sig. Det är också intressant att mycket som är skrivet också är sant. Men, slutet är inte vad jag hoppades på och det gör att betyget också blir medelmåttigt.

Kitty W

2017-08-13

Gillar storyn och huvudpersonen Langdon. Man bör läsa alla böckerna i serien tycker jag. Tänkte ge dem till min 15 åring som jag tror kan gilla dem.

Karoline Norheim

2017-06-18

Älskar den historiska aspekten av boken samt storylinen såklart!

Therese Dahlberg

2017-02-12

Annika Lindqvist

2017-01-30

Spännande med ett bra driv.

Danje Förlag

2017-01-10

Jag knegade i Australien när den här boken slog igenom... och varje dag i Sydneys tunnelbanor, till och med på trottoarerna och i affärerna stod det folk och läste denna bok. Jag gav med mig och köpte den jag också. Spännande. Riktigt spännande.
Men sen glömde jag den.

Sofia Strömberg

2016-04-30

Läste den först bara munken, sen Robert och sist allt. Älskar den men filmen gjorde mig besviken

Tanja lazic

2015-11-18

Spännande bok och man är på helspänn genom hela boken.

Evelyn Falk Möller

2015-09-24

När jag kom till avsnittet att Jesus var en vanlig människa som inte alls dog på korset utan levde vidare och till och med hade barn när han dog, då reste sig håret både bak i nacken och på armarna. DET var ett helt nytt sätt att se på honom för mig. Underbar energikick.

Hans Olof Andersson

2015-08-11

Blev inte särskilt imponerad av denna, dock bra flyt i berättelsen.

Tommy -

2015-08-04

Lite väl överdriven, men jag måste erkänna att jag fastnade i den... kanske lite onödigt lång också!

Calle Kjell

2015-04-11

Lite spännande är det. Men har man läst lite kyrkohistoria inser man att det är rena skräpet...

victoria sörqvist

2015-03-31

Spännande!

Terese Johansson

2015-02-27

Enligt mig är detta Browns bästa bok. Den är spännande och intressant och efter vad jag har förstått är det mesta i boken sant, vilket gör att man lär sig en hel del om saker man inte visste något om förut. Innan jag läste den hörde jag att den var svårläst och att man borde veta lite om ämnet innan man läste boken, men det håller jag verkligen inte med om. Detta är en bok som de flesta kan läsa, med eller utan förkunskaper i ämnet och den är inte svårläst alls, man kan nog i stort sett sträckläsa den trots att den är rätt tjock.

Jessica Gunnarsson

2014-12-12

Riktigt bra!

Maria Frid

2014-10-30

Spännande men inte så bra språk

Johan Unga

2014-10-18

Den dramaturgiska uppbyggnadens i hans böcker påminner om en spelmotor till ett dataspel, exakt likadan. Bara att byta ut några karaktär o tidsepok, handlingen är den samma.

Moa Lindgren

2014-09-28

Spännande och underhållande.

Ulrika Isaksson

2014-09-10

Fantastisk bok med en spännande handling. Dan Brown vet hur han håller fast en läsare.

Anki Johansson

2014-09-03

Spännande.

Malin Andersson

2014-08-26

En av mina absoluta favoriter.

Andreas Cossi

2014-07-20

Lättläst och fartfyllt.

Charlotte Malm

2014-07-10

Jaa, den var lika bra denna gången. Älskar detta hopkok av fakta och fantasi, spänning och humor. Och jag tror, iallafall vill jag tro, att det ligger en hel del sanning i hans teorier.

Gunnar Bernler

2014-03-21

Rent skräp!

Susanne Rydvald

2014-03-02

Stackars Da Vinci - han skulle säkert vända om sig i graven om han visste hur hans namn smutsas ner i denna bok

Lotta Berlin

2014-02-25

Spännande från sida 1!

Linda Berntsson

2014-02-23

Längesedan som jag läste den nu men jag kommer fortfarande ihåg den. En spännande bok där man funderade på vad som kunde vara sant eller inte.

Tomas McKenna

2013-12-10

Unreadable.

Linda N

2013-11-24

Spännande och intressant. Jag gillade denna, men tröttnade sedan på Browns sätt att skriva. Efter en bok kan man det.

Bengt Girvall

2013-11-20

Intressant fiction, men lite föör overklig!

Lollo Löfmark

2013-11-12

Korta kapitel, lättläst och spännande, men det räcker med att läsa EN Dan Brownbok

Karl Rudstedt

2013-11-10

Cliffhangersarna höjer betyget!
Man dras in i berättelsen...

Ingela Nyström

2013-11-09

Spännande! Ej helt korrekt historiskt men ändå lockande.

Mona Hedestig

2013-11-02

Spännande och intressant. Känns som att det skulle kunna vara sant.

Susanne Antonson

2013-09-27

En banbrytare

rojo Z

2013-09-17

Tyckte det var en spännande och intressant bok med ovanlig intrig. Jag tycker inte Brown lyckas med att väva samman de eleganta beskrivningarna av historiska händelser, platser, byggnader etc med den nutida deckarintrigen. Tycker författaren lyckas bättre med Inferno.

Maria Blomkvist

2013-09-11

Precis samma ALLT som "Änglar och demoner". Dåligt språk, okomplicerade karaktärer och pinsamma cliffhangers.

jonathan swede

2013-08-20

Spännande- jovisst, cliff-hangers som gör att det är omöjligt att lägga ifrån sig boken-jepp, spännande intrig-check. Men tydligen inga nya tankar.

Christina Johansson

2013-07-23

Spännande och driven intrig!

Fredrik Freud

2013-07-17

Trots att Da Vincikoden blev en kioskvältare och storfilm, så håller den måttet.
Det är en väl underbyggd historia där en hel del fakta vävts in - även om faktan inte alltid är helt och hållet sanningsenlig så kittar den ihop den välskrivna romanen.

Spännande handling och väl översatt gör det boken till en given plats i bokhyllan.

Dock dras betget ner en aning eftersom den främst är en konspirationsteori/skattjaktskänsla över innehållet.

Y

ylva blomqvist

2013-06-14

Sämsta bok jag någonsin läst. Strunt. Massor med sakfel. Tramsig.

Erik Edholm

2013-06-10

Otrolig spänning genomgående, vars motstycke man får leta efter.

Nicklas Björk

2013-05-29

Personligen tycker jag att "Da Vinci - koden" är svagare i jämförelse med "Änglar och demoner". Det är inte samma nerv och Browns struktur att berätta en historia upprepas slaviskt. En bra bok med en underhållande kombination av fiktion och fakta.

Sara Åman

2013-05-29

Läsvärd! Spännande och fascinerande med alla detaljer

david Lindberg

2013-05-26

Usel bok uselt språk

Emelie G

2013-04-13

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

Jag rycks med i tempot och handlingen och älskar alla anspelningar på målningar och konstverk. Underbar om man inser att det är skönlitteratur och inte sanning.

Evelina Nilsson

2013-02-28

Spännande och intressant läsning.

Marita Lundgren

2013-01-19

Spännande och klurig!

Gunilla Peters

2012-12-14

Väntade mig mer och blev besviken. Men visst lyckades han med cliffhangers och jag läste ut den.

Björn Math

2012-11-19

Sjukt bra. Filmen nästan lika bra.

margaretha grön

2012-11-09

super bra

Ulrika Fallenius

2012-10-04

Intressant intrig men lite överdrivet...

A-K Löfgren

2012-09-18

Spännande

Melissa Eriksson

2012-09-05

Bland de bästa, både spännande & enormt lärorika böckerna jag läst! :)

Jonas Pettersson

2012-09-03

En fascinerande historia. Kan förstå varför den blivit en kioskvältare. Man fastnar verkligen i historien.
Boken är dock skriven lite väl mycket som ett filmmanus och författaren fastnar i lite onödiga detaljer ibland.

Spänning på hög nivå.

Nathalie Nilsson

2012-09-02

Jag har aldrig förstått fascinationen över denna boken, jag tyckte det var allmänt långtråkig,,

Nathalie Nilsson

2012-08-20

Spännande att läsa och man kan inte lägga ifrån sig den när man börjat.

Nils Rollbäck

2012-08-16

överskattad men har sina stunder

Shahida ¤¤¤

2012-08-04

Godis för hjärnan!! En mycket sällsynt välskriven historisk roman! BÄST.

Ida Lönn

2012-07-18

Änglar och Demoner var bättre men ändå en bra bok! Spännande!

Linn L

2012-07-14

Det kan vara lätt att slänga ur sig saker som "Det här är den bästa bok jag läst", men det här ÄR faktiskt det!! En otroligt spännande, jätteintressant och välskriven bok. Om ni har sett filmen och tror att boken är samma sak ska ni tänka om, filmen är en mycket bleeeeeeek version av denna fantastiska bok. Läs nu!

Emma Poucette

2012-07-10

En väldigt bra och välskriven bok med otroligt mycket fakta och nya insikter i religion. Spännande till max, men till slutet tröttnade jag nästan på spänningen. Läst ut den har jag i alla fall, två gånger!

Veronica Kurtsson

2012-07-05

Jag älskade böckerna när jag läste dem, men efter läst 4st tröttnade jag på mönstret som repeterades.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Typiskt spännande bok därvän och fiende bryter plats...

Viveca Sten

2012-05-21

Jag läste Da Vinci-koden långt innan den hade slagit igenom,,, och var helt såld! Jag sträckläste i en hel natt och kunde inte släppa taget.

Liv Danjoux

2012-04-28

Dålig, sämre, Da Vinci-koden.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Japp! Den var bra. Älskar såna här kryptiska böcker som är både spännande och kluriga! Rekommenderas

Anna Lindström

2012-04-10

Hela boken känns som ett enda långt filmmanus, tyvärr.

Ebba Lindsäter

2012-04-05

Jättespännande

Linda Dahlström

2012-04-04

En intressant grundhistoria som är väldigt dåligt genomförd.

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Spännande läsning. Intressant historiebeskrivning. Sen faktumet att man diskuterat ''sanningen bakom boken'' tycker jag är mindre intressant... Det är ju i alla fall spännande läsning!

Liv Danjoux

2012-03-22

Jag ska vara ärlig. Vid en del bitar så höll jag på att bränna boken.

Eva Sonesson

2012-03-12

Lite seg. Bättre andra gången. Kan bero på min egen läsform.

Sina Ar

2012-03-11

Älskade boken. Inte bara för Dan Brown's sätt att skriva eller för Langdon's skull utan för att jag är en sucker för renässansen. Dock så går den bara att läsa en gång... Inget man kan läsa flera gånger om. Det jag gillar mest är väl alla faktaförfalskingar som är gjorda så himla realistiskt.

Sina Ar

2012-03-11

Johanna Wemminger

2012-03-09

Överskattat hypad bok; trista med Dan Brown är att när du läst en bok och läser nästa så är det precis samma upplägg och stilgrepp. Inte imponerad.

Gerd Söderling

2012-03-08

Spännande och tankeretande

Sara Nilsson

2012-03-07

...

Veronica Johansson

2012-02-24

Spännande bok med intressant story. Huvudpersonen är dock rätt så platt och tråkig.

SivLouise Orädd

2012-02-18

Första gången jag lyssnade på den tyckte jag den var tråkig. Blev faktiskt bättre då jag lyssnade andra gången. Boken kräver att man håller reda namn och platser och personer

Anette Hökerberg

2012-02-05

Det är en bra, spännande och lättläst bok. Korta kapitel vilket gör att man alltid ?hinner med ett till?. För en som inte kan franska kan det vara lite irriterande och förvirrande med alla franska namn och uttryck.

Emilio Martinez

2012-01-25

På tok för komplicerad!!!!

Läste den mitt i hela hypen. En av mina största läsbesvikelser någonsin. Trist, hopplösa karraktärer och allmänt hafsig.

Emma Wänni

2012-01-16

Helt okey bok

Mikael B

2012-01-14

Boken som startade en hel genre. Femma på första genomläsningen, fyra på andra.

Anna Olofsson

2011-12-17

Väldigt smart bok! Gillar lite kluriga böcker, men tyvärr är den skriven på ett sådant tråkigt sätt att man måste kämpa sig igenom den.
Kanske är den bättre på engelska, får väl testa det näsa gång.

Bengt Strömstedt

2011-12-11

Tramsig historia! Måste vara en av senare års mest uppskrivna böcker!

Många sade till mig att just jag måste läsa just denna bok. En positiv sak med boken är att jag är intresserad av just symbolik och hur myter traderas och återges idag. Teorierna i boken var inte nya men det var trevligt att läsa dem i en berättelse och inte i uppslagsverk och facklitteratur.
Jag läser dock närapå aldrig thrillers och deckare. Jag gillar inte att bli liksom släpad igenom en bok som ett kolli. Jag var bara tvungen att läsa klart boken i ett svep. Men det var inte för att den var så underbar.
Läs hellre Umberto Ecos Facaults pendel, gott folk.
Dan Brown blev visst stämd för plagiering, förresten. Kolla in http://www.davincilegacy.com

Maria Olsson

2011-11-29

Spännande, sträckläste den. Så himla bra

Sari Karlsson

2011-11-26

Spännande bok som man bara inte kan lägga ifrån sig. Besviken på ett dåligt slut...

Lisbeth Olsson

2011-11-25

Lämnar mycket åt fantasin om detta fantastiska tema.

Maria Karvonen

2011-11-14

Spännande och välskriven

Janna Ljungkvist

2011-11-11

Helt ok som en underhållande spänningsbok. Är nog filmerna som totalförstört helhetsintrycket av den här boken. Är bra om man tycker om en lättläst bok där det hela tiden är nya gåtor att ge sig på.

Mattias Lönnebo

2011-11-04

Vad kan man säga? Förutsägbar intrig, uppenbar historieförfalskning, plattityder, schabloner... Detta var en stor besvikelse. Det enda spännande med den här boken är hur den kunnat sälja så bra.

Frida Larsson

2011-11-01

Helt ok spänningsroman, intressant och läsvärd men relativt förutsägbar.

Ann Carlsson

2011-10-30

Jag tycker denna bok var bra, men tyvärr hade jag alldeles för höga förhoppningar och därför får den inte en av mina femmor. Den var inte dålig men inte så bra som alla sagt....

Jari Kokko

2011-10-23

Fascinerande bok med intressanta intriger. Man blir nyfiken på att själv se sammanhangen. Förstår faktiskt inte varför kyrkan överreagerade så.

Sandra Norrman

2011-10-10

Spännande läsning och problemlösning på hög nivå.

Elisabeth Jönsson

2011-10-05

Bättre blir det inte!

Jari Saarelainen

2011-09-25

Fascinerande teori kokas fram i denna lättsmälta spänningsroman vars tröttsamma cliffhangerteknik tycks tråna efter ett hollywoodkontrakt. Läsbart men lättviktigt.

Jon Nises

2011-09-23

En bok som man inte kan sluta läsa.

Anna Hagnell

2011-09-22

Sådär

Josefine Ejebjörk

2011-09-19

Gillade inte den alls. Förstod inte hysterin kring boken.

Jonna Stenlund

2011-09-05

Deckare i allmänhet är för mig bara bortkastade träd. Dock kunde jag inte hjälpa att jag sträckläste den här boken. Den fastnar på något outgrundligt vis.

Anneli Lyxell

2011-08-15

Det var för mycket fakta och för mycket utländska namn och städer vilket gjorde boken lite jobbig att läsa men handlingen var bra.

Anneli Lyxell

2011-08-15

Britta Persson

2011-08-09

Spännande bok som blandar religion, historia och deckare.

Per Englund

2011-08-03

Förfataren vill tydligen lära mig mycket om graalen och dess historia, men jag vill läsa en spännande bok.

Linda Joona

2011-07-28

Miriam T

2011-07-26

Bra men inte underbar. Förstod mig inte på hypen runt denna bok. Var lite förutsägbar och inte så spännande som jag hade hoppats...

Finns med i mitt blogginlägg om överskattade böcker:

säger en del det...

Emelie A

2011-07-22

Håller med Kim: Vad är detta för något? Den är inte spännande på något vis, vilket är himla tråkigt, inte bara för att ämnet är intressant för de som klarar av att skriva om det, men också på grund av det oerhört begränsade språket. Kan inte förstå varför denna boken är så älskad och fått så många lovord. Av någon anledning känns boken också som en historia man läst flera gånger om redan, i en av de många "deckarböcker" för småglin som man läste när man var ungefär 10, 11 år. Kan inte låta bli att tänka att folk som inte läst mycket innan kanske tycker om den här, ja, men endast för att de inte läst speciellt mycket annat och därför inte sett hur menlös den är. Vem vet.

Lars Andersson

2011-07-05

En avart till författare, som går till extremen att vara kvinnoivrare på mest kväljande vis.

Rebecka Söderberg

2011-06-29

Inte riktigt min typ av bok

KR

2011-06-27

Ämnet som boken behandlar är i sig intressant, men all potential dödas av Browns absoluta förakt för (eller okunskap om) organiskt språkbruk. Gå in på Browns hemsida och studera hans fotografier - ger de inte intrycket av en själsligt bankrutt, totalt humorbefriad människa? Karln har gått ut med att han noga studerade den bokköpande demografins läsvanor, för att kunna konstruera den fulländade bestsellern (dvs den mest urvattnade kräkbassängen), och Browns prosa är precis lika andefattig som hans livsinställning. Boken verkar inte ens vara skriven av en människa - antingen en kalkyleringsrobot eller en alien från "Invasion of the body snatchers". En medianmening i DVK: "Langdon paused, eyeing Sophie: 'What?', he asked". Verbet "look" används ungefär en gång för vart tionde "eye", och verbet "pause" ungefär en miljon gånger på bokens två miljoner sidor (folk måste troligen "pausa" så ofta eftersom de i övrigt aldrig gör något annat än springer eller pladdrar). All dialog (och "inre monolog") består antingen av frågor i totalt oförstånd - en teknik som är notorisk för sin förmåga att slakta tempo - eller långa lektioner. Langdon är vidrig, en vandrande bandspelare, och jag känner en djurisk lust att begrava järnsjuor i hans tandkött varje gång han börjar mästra sina åhörare (men enligt Brown så är han en ofantligt populär professor - "Show, don't tell", Dan - så vad vet jag?). Helt olidlig.

Henrik Fogelberg

2011-06-10

En riktigt bra spänningsbok med en intressant filosofisk knorr. Den här boken lyckades Dan Brown med. De andra är skrivna i exakt samma stil men totalt ointressanta eftersom de saknar en bra grundhistoria.

Siv Eriksson

2011-06-08

Konsumtionslitteratur.

Per-Olof Skarstedt

2011-06-07

Ack, så uselt skrivet. En hygglig spänningsroman (=högt tempo) men slutet? Slutet?

Solveig Hultgren

2011-05-30

Spännande mystisk bok. Vad är myt vad är sanning?

Sofia Rylander

2011-04-27

Var lite tveksam inför hypen av denna bok, men ändrade snabbt åsikt. Läste ut den direkt, gick inte att släppa! Rekommenderas till alla, en av de bästa böcker jag läst!

Kaleida Läslus

2011-04-04

Underhållande spänningsläsning. Enkel och pang-på-rödbetan-språk med schvung.

Anna Renström

2011-03-26

En bok som ger det jag förväntade mig. Gåtor och äventyr levereras, dock utan större finess men med många fina möten och bra persongalleri.

Elin Stenblom

2011-03-23

Bra deckare som bjuder på mycket spänning och som driver läsaren att försöka lösa gåtorna.

Anna Thors

2011-03-19

Mycket spännande bok, men de övriga böckerna av Dan Brown om Rober Langdon är allt för lika denna, man behöver bara läsa en av hans böcker och då skulle jag säga att den här är den bästa.

hanna säkkinen

2011-03-15

en av få böcker jag inte läst ut, hade nog för stora förväntningar

Anette Marcusson

2011-03-15

Bra och spännande

Maja Korpvinge

2011-03-07

När jag läste den så kändes den som en 4:a, det var några år sen.

Eva Svensson

2011-02-15

Lite för snabb och lite för orealistisk men väldigt intressant och man blir nyfiken på om det verkligen ligger något i alla dessa symboler.

Linda Segerbäck

2011-02-14

Robert Langdon fattar mycket långsamt och får läsaren att känna sig mycket smart. Lätt språk, bra som träningslitteratur om man vill träna upp sin läsförmåga på andra språk.

Julia Björk

2011-02-13

Har man läst 1 bok av Dan Brown så har man läst alla - har mannen ingen fantasi när det gäller att skapa karaktärer?

Linda Abramsson

2011-01-31

En fantastiskt spännande och underhållande bok! Hade svårt att lägga den ifrån mig? sträckläste den har jag för mig (det var ett tag sen).
Men jag tycker detta är den enda bra bok han har skrivit. Resten är bara tråkiga, dåliga, bleka kopior.

eva winkle

2011-01-22

hur kunde den bli så stor? ngt jag missat? tråkig

Lars Sederlin

2011-01-20

Ebarmlig bok. Seg och blir segare.

anita christiansson

2011-01-18

långtråkig

Anna-Karin L

2011-01-14

Längesen jag läste och erkänner att den var en bladvändare för mig.

Annette Fischer

2011-01-06

Det var svårt att lägga ifrån sig boken, sträckläste i stort sätt.

2011-01-05

Det var ett tag sen jag läste den här, men jag minns den ändå rätt bra. Jag gillade den väldigt mycket, men jag vet att många har gett den dåliga recensioner.
Tyckte den var spännande, drivande och att "gåtorna" var väl uttänkta. Spännande idéer och en bra huvudperson som man med glädje följer. Den har lite av allt.

Adam Kristensson

2011-01-02

Oerhört spännande och intressant. Som gjord för en lyckad Hollywoodfilm.

Tobias Ek

2010-11-24

Första boken jag läste av Dan Brown. Mycket fängslande, och bra story. Jag har senare även läst Angels & Demons, som faktiskt är äldre än Da Vinci-koden, och den tyckte jag var snäppet bättre, om än ännu mer overklig...

Maria Månsson

2010-11-07

Boktipset beräknade att jag skulle ge daVinci-koden betyget 2.6. Ett brutalt överbetyg, till sådan makalös smörja. En bra idé som förstörs av tidernas mest tröstlösa svada. Vilket inte hindrade att jag genast läste Angels and Demons, för att bedöma om den var lika usel. Den var sämre...

Elisabeth Kling

2010-09-10

spännande bok som man måste läsa ut på en gång!

Marika Schütz

2010-08-24

Bekräftar människans likhet med flugorna - vi dras till skit.

Georgia Renlund

2010-08-20

Dåligt skriven....en av de få gångerna jag kunde se filmen och tycka att den var bättre än boken.

Katrin Liljédahl

2010-08-19

Hm. Helt klart en svårbedömd bok. Å ena sidan en intressant story med goda chanser till succé, å andra sidan en inte särskilt begåvad författare som borde varit uppmärksammare under svenskalektionerna. Trots de klara bristerna så tilltalas jag av boken. Den känns informativ även om mycket är rent skitsnack och jag gillar idén med att tolka i princip allt som möjliga symboler. Läsvärd, men ingen favorit.

Daniel Jonsson

2010-08-18

Efter 100 sidor gick jag och lämnade tillbaka den i bokaffären och fick mina pengar tillbaka. Extremt stereotypa karaktärer som beskrivs som karikatyrer (menar han på allvar att någon ser ut som en bulldog?) och dåligt språk.

Tråkigt språk, men ny upplevelse att läsa om hur man kan tolka allt som symboler!

stig kallander

2010-08-09

Ämnet är Topp. Språket neutralt. Sagolikt bra ihopskruvat. Filmerna är mer än urkassa!

Annica Söderlund

2010-07-28

Tyckte mycket om boken och rekommenderar alla att läsa "bilderboken". Fotografier på alla viktiga tavlor och byggnader finns med, toppen för oss som inte är så insatta i de mindre kända tavlorna tex.

Janita sundblad

2010-07-28

En urusel bok , ämnet är intressant men storryn är så banal och totalt intetsägane att jag knappt kunde läsa ut den

Rasmusmatte .

2010-07-28

Eftersom jag är förtjust i det lite "hemliga" ger jag boken 5 stjärnor. Tycker bra om Dan Brows böcker dock är dessa värdelösa att göra film på. Filmerna blir platta och ganska intetsägande. Filmerna tappar den magiska stämning som Brown bygger upp i sina böcker.

2010-07-25

Den första Dan Brown jag läste och oj, så bra den är. En riktig sträckläsningsbok.

S Inka

2010-07-15

Mycket spännande!

Susanna *

2010-07-13

Tyckte att den var så tråkig så när jag kämpat mig igenom halva gav jag upp.. Den kanske blev bättre mot slutet, vad vet jag. Men nä.. trist och tråkigt skriven enligt mig

Ketutar Jensen

2010-06-23

Rätt så tråkig. Han upprepar sig själv, personerna är inte minnesvärda, själva historien är "stulen" och det är alldeles för lik "Änglar och Demoner"

Karin Tidlund

2010-06-15

Han kan ju skriva cliff-hangers Dan Brown, men så mycket mer är det inte

Pernilla Andersson

2010-06-01

Den första boken jag läste av Brown, inte lik något annat. Efterföljarna kändes som efterapningar, dock bra om man gillar gangern.

Nils Thor

2010-05-26

Ganska dålig, men inte helt bortkastad tid. Den behandlar intressanta ämnen. Och den var i alla fall bättre än ?Änglar och demoner?.

Tove Holmgren

2010-05-16

Bra story, uselt språk. Är man som jag allergisk mot cliffhangers och utropstecken är det här nog inte riktigt rätt val. Har inte gillat någon av hans andra böcker heller...

Fredrik Vanek

2010-05-16

Foucaults Pendel för Dummies (c)

Suzanne Nilsson

2010-04-18

Jag brukar ge en bok 30-50 sidor, passar den inte så ger jag upp. Så mycket böcker -så lite tid...
Den här förpassas till de olästa böckernas hylla.

elin e

2010-04-10

ett ganska "simpelt" språk men det vägs upp med hur författaren lägger upp storyn. väldigt spännande!

elin e

2010-04-10

Bengt Månsson

2010-04-04

Den här boken ledde ju till en egendomlig diskussion om vad som var sant och till ett antal "avslöjanden". Vad är poängen med det? Det är ju en ROMAN. Möjligen antydde författaren att mer var sant än som var det - och togs på orden. Boken finns också i praktutgåva med bilder.

Eva Simonsson

2010-03-26

usch vad jag tyckte den här var tjatig och seg!

Niklas Hall

2010-03-23

Började att lyssna på boken men kom inte förbi det där telefonsamtalet innan jag somnade. Läste till slut boken och blev ganska besviken (kanske för att förväntningarna var skyhöga).

Nja - sådär

Maria B Hansson

2010-03-21

Hygglig kiosklitteratur. Storyn kunde man gjort mkt mer av.

Roger Gyllensten

2010-03-17

Jobbigt spännande man får knappt tid att andas

Annicka Olsson

2010-02-02

Fruktansvärt skrattretande roman!

Julia Nilsson

2010-02-01

Den var mycket tråkigare andra gången man läste den

Anna Sandstedt

2010-01-29

Den var spännande men jag tyckte bättre om änglar och demoner.

VICTORIA LINDBLOM

2010-01-27

Lättläst, underhållande och svår att släppa, men på något sätt så vet man hur den slutar. Lyckligt!

Thony Glans

2010-01-22

En av de absolut sämsta så kallad "best seller", jag någonsin läst.

Merete Madsen

2010-01-20

Jag har den inte i bokhyllan, gjorde mig av med den efter 20 sid .....

Rolf Hägglöf

2010-01-16

Jag kastade bort den efter att ha läst 50 sidor. No neij never no more Dan Brun.

Björn Eriksson

2010-01-12

Lena Sletteberg

2010-01-11

Gabriella Ekelund

2010-01-08

Härlig sträckläsning, men inga tankar efter.

M W

2009-12-01

Helena Eriksson

2009-11-14

Tre plus för konsthistoriska aha-upplevelser. I övrigt tunn historia.

Maria Lindgren

2009-11-13

Spännande, annorlunda, bra för den vetgiriga!

Robert Krook

2009-11-08

Som sagt, en streckläsning-bok.

Kjerstin Vogel

2009-11-03

Den är såå tråkig och alldeles för lång. Vem orkar bry sig?

Hanne Jensen

2009-10-25

Vilken otroligt häftig bok, men slukas av all denna symbolik. Helt galet bra!

Jonas Olsson

2009-10-22

Denna bok är litteraturens motsvarighet till Big Mac. Gott när man äter den, utan näring och utan någon bestående mättnad.

Lena Persson

2009-10-06

Slutet är det bästa med den här boken. Vilket slut!!

Johanna Galenpanna

2009-10-02

Helt okej spänningsroman med intressanta antydningar om diverse konspirationer inom religion. Det är en ganska intressant tanke; att kristendomen skulle kunna vara en av världshistoriens absolut bästa bluffar.

Lotta Blomkvist

2009-10-01

Jag tycker inte att boken är bra skriven, men jag tycker att man som läsare görs delaktig på ett sätt som ingen annan bok jag läst fått mig att göra. Att lösa gåtor är bland det bästa jag vet och dessa gåtor var precis lagom svåra. Sen läste ju förståss jag den innan storyn blev så där allmänt känd och innan filmen kom. Detta gjorde ju att mina förväntningar nog var lagom höga. Dessutom älskar jag konstvetenskap, vilket kanske kan bidra. Jag tyckte mycket om denna boken.

Elisabeth Ljungdahl

2009-09-26

Jag hade höga förväntningar när jag läste denna bok, men jag tyckte att historien tog en sväng för mycket

Nenne N

2009-09-26

Den är inte riktigt lika bra som Änglar och demoner men den är helt underbar. Älskar mysterier och konspirationer och gamla mystiska sällskap...

A L

2009-09-21

Det här är en av de absolut sämsta böcker jag har läst i hela mitt liv, det gav mig njursten att plåga mig igenom den (för att kunna uttala mig) och det är högst beklagligt att den fått sånt genomslag.

Sina J. Saouk

2009-09-12

Spänning på hög nivå, jättebra bok.
Så detaljerad att jag faktiskt trodde på allt, tills jag insåg att det inte var sant.

Emma Cederborg

2009-09-02

En bok som är spännande från första sidan.

Malin Johansson

2009-08-16

Helt ok, intressant story. Filmen var något av det tråkigaste jag har sett dock.

Bia Sigge

2009-07-11

Själva handlingen är nästan sjukt intressant och spännande, men det går bara inte att säga att den är välskriven (kärleksscenerna är bland det mest pinsamma man kan tänka sig). För drivet och konsten att överraska får Brown en femma, men hans slarviga språk drar ner helhetsbetyget.

Per Appelgren

2009-04-23

En sorts amerikansk remake på en europeisk förlaga... Varför lägga tid på läsa denna bok? Läs "originalet" Foucaults pendel istället!