Da Vinci-koden

Brown, Dan

| 2003

Konsthistorikern och symbolikexperten Robert Langdon befinner sig i Paris fr att hlla en frelsning nr han vcks av ett viktigt telefonsamtal. Den ldrade intendenten p Louvren har blivit brutalt mrdad inne p museet, och ett mrkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen fr att hjlpa till att lsa gtan, ovetandes att polisen ocks hller honom fr misstnkt till ddet. Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, sker avtcka det gtfulla meddelandet finner de ledtrdar gmda i Leonardo da Vincis verk - ledtrdar som r synliga men samtidigt skickligt frkldda av konstnren. En koppling till den mrdade intendenten strks nr det avsljas att han tillhrt Prieur de Sion - det sekreta sllskap som innehllit medlemmar som Newton, Botticelli, Victor Hugo och da Vinci. Langdon misstnker nu att de r en fantastisk historisk...

Helena Hammarbck

2021-10-26

Spnnande

Minou

2021-10-16

En berttelse som lmnade mig tmligen kall. Lste den efter att boken kommit ut.Hade hga frvntningar d boken blivit s populr. Allt sker i otrolig hastighet och man har svrt att tycka att berttelsen r "trovrdig". Jag frstr att de flesta hade en positiv lsupplevelse men jag tyckte att boken var mycket smre n sitt rykte.

Erik Elgemyr

2021-09-04

Bsta boken!

Erik Elgemyr

2021-09-04

Bsta boken!

Lena Stenback

2021-08-14

Tyckte d jag lste boken att den var spnnande och hade ett intrikat upplgg.

Marika Steffensen

2021-08-14

Mycket intressant och bra. Frfattaren r duktig p att hela tiden hlla spnningen p topp.

Pia Lebsund

2021-05-13

Jag gillar inte deckare som beskriver hemska ofta mycket traumatiskt uppslitande situationer som etsar sig fast hos mig. Men den hr boken lste jag mest frn det andliga perspektivet med just skande efter mer kunskap. Detta fascinerade mig s mycket s jag svalde det hemska.

Anne Hansson

2021-02-23

Trodde jag aldrig skulle lsa denna bok, men med lite vertalning av min son, har jag nu gjort det. Filmen har jag sett innan, men boken var bttre. I brjan lite svr lst, mycket konstiga ord och en massa personer att hlla reda p. Vldigt detaljerat skrevet s man visste var man var ngonstans. Tog en stund innan man kom in i berttelsen, men mot slutet kunde man knappt lgga boken ifrn sig, man ville bara veta hur det slutade. Efter det hr kommer jag att se filmen igen.

Safira Blom

2020-12-06

Helene Andersson

2020-11-12

Bra, spnnande bok!

Anna Ericsson

2020-10-30

S himla bra! lskar alla gtor som fr personerna frn plats till plats dr vi fr veta lite mer om historien.

Anna Ericsson

2020-10-30

Elna Mattila

2020-02-05

Mycket bra, gr inte att jmfra med filmen som r helt vrdels.

Konrad Kowalik

2019-07-02

Du vill bara lsa vidare, som det ska vara.

Kerstin

2019-01-06

Intressant och svrt att sluta lsa. Men ngot hysterisk, superkodknckare, skriven fr att bli filmad?

Bianca Kallai

2018-12-13

Malin Olsson

2018-08-12

Kunde ju vara mer vlskriven, men svrt att inte ryckas med i denna roliga, hftiga berttelse nd! Srskilt om man gillar konst och ventyr.

Torkel Klang

2018-07-09

Mnga tycker den r verskattad, jag lskade den!

Anders Jansson

2018-05-24

Den gr ju inte att sluta lsa och hela idn r bra (ven om en del tycker att han stulit den). Men det r ocks ett vldigt rusande mellan olika platser - som i flera av hans andra bcker - hela tiden med cliffhangers som gr ut p att det finns nt bakom nsta hrn. Simpelt och skickligt p en och samma gng.

Abra Kadabra

2017-12-11

Mycket action och mycket ljligt slut.

Inger Lundqvist

2017-11-28

Spnnande!! Kunskap och ventyr

Sara Sundin Faugert

2017-11-26

Mycket bra och intressant handling

Tyckte frsta halvan var bra, resten var mest fnigt.

Arberesha Sabani

2017-11-23

En av mina absolut favoritbcker som jag har lst i alla mina r. Jag bara lskar det mystiska och koderna som fr en att tnka till. Mnga tycker att denna bok r verskattad men jag tror att man mste ha ett visst speciellt intresse fr att kunna gilla Browns bcker.

Anna Andersson

2017-11-22

verskattad

Adam Brewid

2017-10-17

Lie tradig. Mycket prat om symboler. Tempot skiftar.

Johan Karlsson

2017-08-17

En spnnande deckare och en bok man har svrt att slppa ifrn sig. Det r ocks intressant att mycket som r skrivet ocks r sant. Men, slutet r inte vad jag hoppades p och det gr att betyget ocks blir medelmttigt.

Kitty W

2017-08-13

Gillar storyn och huvudpersonen Langdon. Man br lsa alla bckerna i serien tycker jag. Tnkte ge dem till min 15 ring som jag tror kan gilla dem.

Karoline Norheim

2017-06-18

lskar den historiska aspekten av boken samt storylinen sklart!

Therese Dahlberg

2017-02-12

Annika Lindqvist

2017-01-30

Spnnande med ett bra driv.

Danje Frlag

2017-01-10

Jag knegade i Australien nr den hr boken slog igenom... och varje dag i Sydneys tunnelbanor, till och med p trottoarerna och i affrerna stod det folk och lste denna bok. Jag gav med mig och kpte den jag ocks. Spnnande. Riktigt spnnande.
Men sen glmde jag den.

Sofia Strmberg

2016-04-30

Lste den frst bara munken, sen Robert och sist allt. lskar den men filmen gjorde mig besviken

Tanja lazic

2015-11-18

Spnnande bok och man r p helspnn genom hela boken.

Evelyn Falk Mller

2015-09-24

Nr jag kom till avsnittet att Jesus var en vanlig mnniska som inte alls dog p korset utan levde vidare och till och med hade barn nr han dog, d reste sig hret bde bak i nacken och p armarna. DET var ett helt nytt stt att se p honom fr mig. Underbar energikick.

Tommy -

2015-08-04

Lite vl verdriven, men jag mste erknna att jag fastnade i den... kanske lite ondigt lng ocks!

Calle Kjell

2015-04-11

Lite spnnande r det. Men har man lst lite kyrkohistoria inser man att det r rena skrpet...

victoria srqvist

2015-03-31

Spnnande!

Terese Johansson

2015-02-27

Enligt mig r detta Browns bsta bok. Den r spnnande och intressant och efter vad jag har frsttt r det mesta i boken sant, vilket gr att man lr sig en hel del om saker man inte visste ngot om frut. Innan jag lste den hrde jag att den var svrlst och att man borde veta lite om mnet innan man lste boken, men det hller jag verkligen inte med om. Detta r en bok som de flesta kan lsa, med eller utan frkunskaper i mnet och den r inte svrlst alls, man kan nog i stort sett strcklsa den trots att den r rtt tjock.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02