Cyklonvarning

Av författaren till ?Nämn inte de döda?, nominerad till Årets bästa kriminalroman 2020.Andra delen i en skrämmande aktuell serie som utspelar sig i norra Australien. Det är jul och en våldsam cyklon närmar sig Darwin. Polisen Bluey härjas av minnen från sin barndom, då hans bror dog i katastrofen Tracy på juldagen 1974. Kollegan Jess är rädd att anpassa sig för mycket till poliskårens vita normer. Den svenska konststudenten Greta är mitt uppe i sin nya kärleksrelation. Samtidigt ökar brottsligheten i trakten. Användningen av drogen crystal meth har eskalerat och skördar fler och fler offer. När en ung man hittas ihjälskjuten dras Bluey och Jess in i utredningen. Snart inser de att majoriteten av de drabbade tillhör ursprungsbefolkningen, och medan cyklonen rycker närmare uppdagas en långt mer obehaglig historia än de kunnat ana.

Det här är den andra delen om poliserna Jess och Bluey. Julen är varm och fuktig i Darwin, regnperioden har kommit och en kraftfull cyklon närmar sig. Användningen av droger ökar framförallt crystal meth och den skördar fler och fler offer. När en ung man hittas skjuten blir det Jess och Bluey som får ta hand om fallet.

Jag har läst den första boken "Nämn inte de döda" och gillade den mycket. Kul att åter få läsa om poliserna Jess, Bluey och den svenska konststuderande Greta. Författaren Christina är otroligt skicklig på att skriva fascinerande och målande miljöbeskrivningar, likaså hennes beskrivningar kring karaktärerna, kulturen och urbefolkningen - som läsare dras man med och både ser och känner av upplevelser och känslor. Det är en bra blandning av spänning, relationer kring de olika karaktärerna och naturupplevelser. Jag hade till en början svårt att komma in i boken och var tveksam om jag skulle fortsätta men eftersom jag gillade hennes förra bok så mycket så fortsatte jag och det är jag glad över, för den tog sig verkligen - Wow! (Därav betyg 3+, eftersom det tog en stund för mig att komma in i boken). Det här är en bra polisroman som håller ett lite långsammare tempo mem som successivt växer, mot slutet ökar både tempot och spänningen till att bli en riktigt bladvändare.

2021-03-06

Första boken i mars är utläst och det var en riktig bladvändare. ”Cyklonvarning” är en fängslande och väldigt spännande deckare!

Det här är den andra delen i serien om de australienska poliserna Bluey och Jess och den svenska studenten Greta. Likt förra boken vävs urrsprungsbefolkningen och deras röster in i berättelsen och får ta stor plats.

Christina är bra på miljöbeskrivningar, hon tar mig med på en spännande resa till ett land långt bort, ett land på andra sidan jordklotet med detaljer som gör berättelsen levande. Och hon bygger upp spänningen så att det är omöjligt att sluta läsa. Ju starkare cyklonen som härjar blir desto mer spännande blir handlingen.

Jag tyckte att den här boken var väldigt bra, rekommenderar den varmt.

Monica Bäckelin

2021-02-20

En helt okey bok. inte alls lika bra som den första boken i serien, men ändå läsvärd.

2021-02-14

Inte alls så bra som föregångaren. Den annorlunda miljön räcker inte, det blir lite småtråkigt och till och med lite barnsligt.