Cyklonvarning

Av författaren till ?Nämn inte de döda?, nominerad till Årets bästa kriminalroman 2020. Andra delen i en skrämmande aktuell serie som utspelar sig i norra Australien. Det är jul och en våldsam cyklon närmar sig Darwin. Polisen Bluey härjas av minnen från sin barndom, då hans bror dog i katastrofen Tracy på juldagen 1974. Kollegan Jess är rädd att anpassa sig för mycket till poliskårens vita normer. Den svenska konststudenten Greta är mitt uppe i sin nya kärleksrelation. Samtidigt ökar brottsligheten i trakten. Användningen av drogen crystal meth har eskalerat och skördar fler och fler offer. När en ung man hittas ihjälskjuten dras Bluey och Jess in i utredningen. Snart inser de att majoriteten av de drabbade tillhör ursprungsbefolkningen, och medan cyklonen rycker närmare uppdagas en långt mer obehaglig historia än de kunnat ana.

Första boken i mars är utläst och det var en riktig bladvändare. ”Cyklonvarning” är en fängslande och väldigt spännande deckare!

Det här är den andra delen i serien om de australienska poliserna Bluey och Jess och den svenska studenten Greta. Likt förra boken vävs urrsprungsbefolkningen och deras röster in i berättelsen och får ta stor plats.

Christina är bra på miljöbeskrivningar, hon tar mig med på en spännande resa till ett land långt bort, ett land på andra sidan jordklotet med detaljer som gör berättelsen levande. Och hon bygger upp spänningen så att det är omöjligt att sluta läsa. Ju starkare cyklonen som härjar blir desto mer spännande blir handlingen.

Jag tyckte att den här boken var väldigt bra, rekommenderar den varmt.

En helt okey bok. inte alls lika bra som den första boken i serien, men ändå läsvärd.

Inte alls så bra som föregångaren. Den annorlunda miljön räcker inte, det blir lite småtråkigt och till och med lite barnsligt.