Cuvar i vuk

2023-08-30

Spännande och hemsk, kul att läsa välskriven deckare i gamla Stockholm, 5+

Tomas Karlsson

2023-08-22

Mästerligt språk, mörkt och skitigt och ibland riktigt motbjudande, men kan likväl inte slitas från boken...
Stabil och stark fyra i betyg.

VICTORIA LINDBLOM

2023-08-05

Såå spännande och välskriven!

Marcus Lind

2023-01-26

Mycket spännande och fina beskrivningar av ett dåtida sthlm

Erik Malm

2023-01-18

Välskriven, intressant om än att den kräver mycket fokus för att hänga med

Anna Blomgren

2023-01-18

Vidrigt välskriven bok :)

D

David G

2022-04-04

En bladvändare. Bra, men med lite dålig eftersmak.

Carl-Johan Andrén

2022-02-06

Ganska bra

Amanda Saléh

2021-11-25

Mycket bra språk, målande och med många svåra ord. Gripande och brutal berättelse

Therese A

2021-11-20

En av de absolut sämsta böcker jag läst någonsin. Ett språk som är så högtravande och stolpigt att det inte går att få någon som helst flyt på läsningen. Bitvis är det som att läsa en faktabok om 1700-talet med långa utläggningar om saker som inte har något som helst med berättelsen att göra. En bra redaktör hade utan problem kunnat stryka ungefär 1/3 av bokens sidor och på så sätt fått upp farten i berättelsen. Förstår absolut inte hypen kring denna bok och kommer definitivt inte ödsla någon tid på uppföljarna.

Mats Brandberg

2021-10-17

Superbra bok, väldigt målande beskrivning av eländet i Stockholm

Anna Björk

2021-10-04

senior reporter

2021-09-23

mycket bra bok

Ingrid

2021-07-27

Spännande, brutal och annorlunda upplägg!

Anette Holgersson

2020-11-02

Brutalt spännande. :). Mycket intressant. Andra gången gilt. Jag började lyssna på den förra gången och gav upp efter halva. Nu lyssnade jag om på den från början och tog mig igenom den. Den var ju bättre än förväntat.

🌹Jag tyckte om den men
jag kommer nog INTE att läsa de övriga i serien tyvärr.
💜💜💜 av 5st🌹

Tobias Hagljung

2020-07-29

Typ brott och straff fast lite sämre (fortfarande bra).

Solveig Andersson

2020-07-27

Alldeles för mycket detaljerade scener av våld och snusk förstör en annars superbt uppbyggd historisk roman. 3 stjärnor!

Charlotta CG

2020-07-18

Lortig, fattigt och äckligt och ändå så bra om Stockholm och ett mycket udda kriminalfall.

2020-07-14

Skickligt berättat. Både som spänningsroman men främst för skildringen av det tuffa livet i slutet av 1700 talet. Jag kan riktigt känna stanken och uppleva misären. De fattiga människorna som inte hade något att säga till om. Riktigt läsvärd.

Spännande och roligt med stockholmsskildringarna.

Therese

2020-06-08

Något trögstartad och språket kändes lite för stolpigt för min smak, men efter ett tag är jag ändå fast. Det är en annorlunda, spännande och väl sammanvävd berättelse. Detaljerna om livet under 1700-talets sista årtionde känns trovärdiga och det finns många oväntade vändningar i berättelsen.

Annika Johansson

2020-05-21

Mustig berättelse i ett sunkigt Stockholm. Man känner dofter när man läser. Spännande historia.

J LJ

2020-05-20

Fantastisk bok med ett språk som gjorde mig enormt lycklig!

Maddox

2020-04-08

Maddox

2020-04-08

Maria Smith

2020-03-28

Leo

2020-03-12

Ganska spännande. Ganska äcklig.

Maria Jacobsson

2020-01-16

En av de bästa böckerna jag läst de senaste åren! Den skulle fått 5 stjärnor om inte det var för den oerhört sega starten. Det tog mig ca 120 sidor att fastna i boken, men sen var den svårt att släppa. Intressant upplägg att man får följa olika personer som har vissa detaljer gemensamt. Älskar det gammalmodiga språket och den råa jargongen! Även handlingen är rå och stundtals obehaglig med detaljerade beskrivningar. Det känns ändå realistiskt och att författaren är kunnig och intresserad av tidsåldern. Ser fram emot 1794!

Birgitta Johansson

2019-12-12

Seg och spretig, inte min smak.

Lars Levin

2019-12-02

Lite serietidning i bokformat. Spännande!

Marianne L

2019-10-24

Språket är lite tungt i början med alla detaljer och miljöer som skildras. Berättelsen är spännande till sista meningen. Inget självklar händelseutveckling. Man upplever verkligen staden på alla nivåer och kan känna lukten. Mycket bra bok.

Andreas Danielsson

2019-08-13

Det bästa jag läst !!!!!

Kristin Gezelius

2019-07-31

Tog mig tyvärr inte igenom den. Vet inte om det kanske var språket som inte tilltalade mig riktigt

Julia Gedin

2019-07-23

Andreas Olsson

2019-07-19

2019-07-11

Nej, den här tyckte jag inte om alls. Jag kom inte överens med språket som jag inte tyckte "flöt" på.

2019-07-04

Betyg: 4,5 av 5.

Ibland blir bara vissa böcker olästa, trots att jag egentligen vill läsa dom. Den här boken har jag tänkt läsa i nästan två år, och nu blev det äntligen av.

Och boken var faktiskt precis så bra som nästan alla andra har skrivit att den var.

Mycket välskriven, väldigt intressant, spännande, otäck, makaber, och mycket bra.

Rekommenderar absolut boken, om det kanske finns någon mer som inte har läst den ännu. Och jag ser fram emot den fristående fortsättningen, 1794, som kommer i september.

Ulf Kronman

2019-06-26

Högsta poäng. Mycket bra! Spännande och välskriven, med historiska inslag. Dock bitvis så otäck att jag var tvungen att lägga boken åt sidan och hoppa över vissa sidor.

Martin Fûrst

2019-04-29

En fantastisk historia som griper tag, överraskar och engagerar. Natt och Dag ger oss en berättelse som stundtals är riktigt mörk och otäck. Spänningen, intrigerna, karaktärerna och framför allt den så skickligt skildrade historiska närvaron gör dock att boken är svår att lägga ifrån sig. En väldigt annorlunda "deckare" som kanske gör det lite svårt att uppskatta alla dessa andra deckarförfattare som skildrar nutida polishistorier och ofta verkar bygga sina serier av böcker påtagligt likriktat och förutsägbart. Imponerad också av språket och inlevelsen. Klar femma tycker i alla fall jag!

JW

2019-04-26

Fantastisk mörk skildring av 1700-talets Stockholm. Har sina skavanker, men överlag en spännande berättelse.

Josefine Lind

2019-04-10

Väldigt bra historisk skildring av den tidens miljöer.

Jonas Qarlsson

2019-03-16

Stundtals väldigt intressant och andra stunder desto segare. Bra slut som gör boken till en stark trea istället för en svag.

Björn Öijer

2018-12-08

Rysligt spännande kriminaldrama från året efter mordet på Gustav III. En tid då huvudstadens gator stank av latrintömningar och poliser kallades paltar eller korvar i stället för snutar. Otäck och skickligt berättad story av debuterande författare som är väl hemmastadd i Sveriges och Stockholms historia. Hans prosa mullrar av träffande metaforer.

Nerdy Books

2018-11-16

Har hört mycket bra om den här boken men kan inte riktigt hålla med dem som höjer den till skyarna. Riktigt SÅ bra var den inte, men den är definitivt läsvärd! Jag ogillar deckare och mordgåtor överlag (tråkig genre) men tyckte det var intressant att blanda 1700-talets Sverige med en mordgåta och det gjordes på ett snyggt och trovärdigt sätt. Dock tyckte jag att det segade till sig en del i slutet. Som att författaren drog ut på tiden för att få till ett par sidor till, trots att historien kändes färdig. Allt var redan löst, det enda som behövdes var ett slut men det tog ett tag innan den kom.

Kan dock rekommendera den, den är läsvärd!

Kent Wallman

2018-11-02

Spännande och lärorik.

Joakim Karlsson

2018-10-23

Otroligt spännande och fängslande! Både miljöer och karaktärer beskrivs på ett målande sätt vilket gör att allt känns väldigt ”verkligt”, på gott och ont. Ibland är boken extremt ”ruggig” och inga detaljer lämnas åt fantasin men berättelsen vinner på det i längden. Ser väldigt mycket fram mot en uppföljare!

Ronnie Videli

2018-10-07

C A

2018-09-24

Den växte efterhand och blev bättre i slutet, men var ganska seg innan jag blev nyfiken på själva intrigen. Intressant ur ett historiskt perspektiv, men stundtals ville jag bara lägga den ifrån mig på grund av våldet och perversiteterna.

Anna Self

2018-09-03

Spännande, visst, och det var också fascinerande att läsa om Stockholm under den här tiden. Men våldsdådet var lite väl sadistiskt för mig, och fick mig att må illa.