Cutting for Stone

Verghese, Abraham

| 2009

Abraham Verghese is a doctor, an accomplished memoirist and, as he proves in Cutting for Stone, something of a magician as a novelist. This sprawling, 50-year epic begins with a touch of alchemy: the birth of conjoined twins to an Indian nun in an Ethiopian hospital in 1954. The likely father, a British surgeon, flees upon the mother?s death, and the (now separated) baby boys are adopted by a loving Indian couple who run the hospital. Filled with mystical scenes and deeply felt characters?and opening a fascinating window onto the Third World - Cutting for Stone is an underdog and a winner. Shades of "Slumdog Millionaire". "An epic tale about love, abandonment, betrayal and redemption, Verghese?s first novel is a masterpiece of traditional storytelling. Not a word is wasted in this larger-than-life saga that spans three countries and six decades... Every character has a history and...

Thilda Karlsson

2018-07-31

En av de bästa böcker jag läst. Älskar språket, karaktärerna, livshistorierna och att historien hela tiden rör sig framåt. Även historiskt intressant.

Kan nog vara svår att förstå emellanåt om man inte kan det medicinska språket, kan tänka mig att det stoppar upp berättelsen.

Zack Simone

2016-11-10

Helt ok sällskap, och kanske t.om bra emellanåt.

Maritha .

2015-05-29

En fantastisk bok! Författaren har ett underbart språk, det är varmt och levande. Har alltid gillat historier som utspelar sig i sjukhusmiljö, och gärna lite tillbaka i tiden.

Josefine Ejebjörk

2014-11-21

En tegelsten, väl värt att ta sig igeom. Boken blir bara bättre och bättre allteftersom berättelsen traglar vidare.

Izabela Horn

2014-10-14

En fantastisk bok som man inte kan lägga ifrån sig, handlingen utspelar sig på ett sjukhus i Afrika. Språket är målande , många intressanta karaktärer. Inte ofta man får tag i sådan pärla till bok !

Katarina Nord

2014-07-01

Skära för sten är en bok som stannar kvar hos mig, men....det tar 300 sidor ca innan jag är riktigt fast. Boken kräver min uppmärksamhet då jag ska läsa , inte några få sidor år gången utan lästid i lugn och ro. Lite för mkt operations/sjukhus detaljer för mig. Men i slutet trillar tårarna och när jag ska berätta om den för andra får jag en klump i halsen. Ovanlig men läsvärd.

En av 2012 års höjdare för min del.

Linda Larsson

2012-10-01

Texten på baksidan förstörde läsupplevelsen lite för mig. Storyn lunkar på i sakta mak å sen känns det som författare fått bråttom i slutet. Samtidigt är boken välskriven och jag skulle ändå säga att den är läsvärd!

Victoria Antonsson

2012-09-30

Klockren 5:a! En sån där RIKTIG berättelse som verkligen griper tag och fängslar. Så välskriven så man läser långsamt och önskar att den aldrig tar slut.

2012-08-28

Fängslande och spännande bok.Lite minus för alla medicinska avsnitt. Men det går att skumma på vissa ställen. Annars är den fantastisk.

Annelie S

2012-02-13

Storslagen,detaljrik berättelse som var intressant och välskriven men aldrig riktigt grep tag i mig. Det tog mig 1 1/2 månad att läsa denna bok, en period då jag vanligtvis läser 4-5 olika böcker.... Jag skulle ge betyget 3.5 om det gick.

Merja A

2011-08-24

En spännande berättelse om tvillingarna Marion och Shiva Stone.
Redan deras födsel är dramatisk och dramatiken fortsätter under uppväxten.
För mig sjunker betyget för att jag upplever romanen för lång, samt för mycket och för detaljerade kirurgiska beskrivningar.
Etiopiens historia var väldigt intressant att läsa om.

Lasse Nordenhem

2011-07-09

De första 200-300 sidorna är oerhört tråkiga och det är bara för att jag sällan slutar läsa som jag fortsatte. Måste dock säga att resterande del var väldigt läsvärd. Är man intresserad av medicin är det ett stort plus.

Anna-Karin L

2011-01-14

Fantastisk bok, även om den var lite för detaljerad i vissa kirurgiska ingrepp. Eftersom jag varit i Etiopien för några år sedan så var det som att få komma tillbaka och samtidigt få en inblick i dess historia. Gillade de kärleksfulla personbeskrivningarna och dramatiken. Något av det bästa jag läst på länge!

Ewa Hammarstedt

2010-12-29

Välskriven. Läs den!

Anette B

2010-09-28

De första 100 sidorna somnade jag varje gång jag öppnade boken men därefter växte den för var sida jag läste.
en berättelse i jag-form där jag fick känslan av att författaren berättade om sitt eget liv. Underbara personberättelser och miljöbeskrivningar. Hade jag besökt Etiopien hade jag garanterat kunnat känna dofterna han beskriver.

väl värd att läsa

Annika Lönneborg

2010-09-21

Boken ger en inblick i Etiopiens historia under 1900-talet. Personerna är så kärleksfullt skildrade och det är mycket dramatik, både mänskligt och politiskt. Jag blev mer och mer förtjust i boken allt eftersom jag läste. Rekommenderas!

Annika Carlson

2010-06-08

Har man bara kommit över de första 200 sidorna är boken bra. Sedan hade jag svårt att släppa den. Kanske lite svåra ord iblan och mycket medicinska termer på latin.

Karin Danielsson

2010-05-31

Fantastisk berättelse. En läkarroman men så långt ifrån "vita serien" som tänkas kan. Etiopiskt sjukhus, indiska nunnor, amerikansk transplantationskirurgi.Tappar lite mot slutet men är definitivt en rejäl läsupplevelse och en historielektion!

Elisabeth E

2010-03-18

En underbar bok. Läs den om du inte har det!

2010-02-09

Författaren är kirurg av indiskt ursprung uppvuxen i Etiopien och han brinner för sitt yrke liksom romanens berättare Marion Stone. Passionen för kirurgi är på gott och ont för oss läsare. Det blir många gånger för mycket och för detaljerat men smittar oss också. Om han hade skurit bort mer i romanen hade det här blivit en femma för min del. Det är en stark upplevelse att få följa tvillingbrödernas uppväxt i Addis Abeba och Marions vidare öden. Etiopiens politiska historia får vi på köpet. Men framför allt berörs jag av berättarens djupa humanism och framtidstro. Läs något annorlunda, läs den här.

Paula Merio

2009-11-02

En tegelsten till bok, och en riktig läsupplevelse!
Den är engagerande och lärorik, alla de stora känslorna finns med, det handlar om svek och försoning, och kärlek, om Etiopiens historia, om kirurgi och läkarvetenskap.
Boken börjar med tvillingarnas födelse och när förlossningen äntligen efter ca 200 sidor var över kände jag mig helt urlakad. En mer detaljrik förlossning har jag aldrig varit med om, trots att jag själv fött barn!
Gillade du "Flyga drake" så faller kanske denna bok också dig i smaken.
Eventuellt hade historien kunnat vara ett hundratal sidor kortare, men jag njöt av hela långa berättelsen och rekommenderar den varmt.