Curse This House

Wood, Barbara

| 1998

When her mother died Leyla's only links with her heritage and family were a letter and a name - Pemberton. Resolved to seek out her past Leyla travelled from London to the brooding mansion of Pemberton Hurst. Here she hoped to find a loving family and to unlock her mind, for she could remember nothing of her first five years of her life, spent under that very roof. Instead, she became the focus of dark secrets. Her heart torn between her sophisticated fiance in London and a new, dangerous love, she did not know whom to trust. Then terror struck, for it seemed a murderer roamed the corridors of Pemberton Hurst...

2023-10-28

London, 1850-tal:
25-åriga Leila Pemberton hittar efter sin mors död en inbjudan från en avlägsen faster till det stora godset Pemberton Hall där Leila bodde tillsammans med sina föräldrar och sin bror när hon var mycket liten. Efter fadern och broderns död i kolera, tog modern med sig Leila till London där de med nöd och näppe lyckats hanka sig fram i stor fattigdom.
Med stor förväntan och längtan efter att åter få träffa sin resterande familj reser Leila till det avlägset belägna godset. Men återseendet med resten av familjen blir allt annat än vad Leila förväntat sig. Ingen visar glädje över att åter få träffa henne. Snarare det motsatta. Av sin märkliga kusin Colin får hon så småningom veta att det härjar en form av genetisk förbannelse över familjen i form av en mycket svår och ovanlig hjärntumör som drabbar alla familjemedlemmar.
Hennes far blev i själva verket galen av sin tumör och knivhögg sin sjuåriga son till döds innan han tog sitt egna liv nere i den mystiska, skrämmande dungen på godsets ägor och femåriga Leila bevittnade det hela.
Men Leila som inte har några minnen alls från sin tidiga barndom vägrar acceptera något tal om någon förbannelse och allra minst att hennes egna far skulle ha blivit galen och mördat sin son. Hon beslutar sig för att med alla medel minnas vad som hände den där dagen i dungen, tjugo år tidigare. Men eller flera ur familjen Pemberton skyr inga som helst medel och gör allt för att inte Leila ska återfå sitt minne...
En äkta gammal brittisk mysrysare i herrgårdsmiljö. Av en för mig tidigare oläst författare, Barbara Wood. Det hade lika gärna kunnat vara Victoria Holt eller Mary Stewart som skrivit boken. Jag tyckte den var väldigt välskriven, med trovärdiga karaktärer och en spännande och mystisk intrig. Att Leila som karaktär är en temperamentsfull ung dam, gjorde läsningen enbart mer underhållande. Och boken bjuder på en äkta liten oförutsägbar tvist på slutet.
Den här kan jag absolut rekommendera till alla er som uppskattar brittiska mysrysare i herrgårdsmiljö.
Slutbetyg, en 4:a!

🌹Denna lilla bok var riktigt bra tycker jag
Den var både Spännande & en härlig Bladvändare
Jag ger denna lilla bok