King, Stephen

| 1982

The #1 bestseller for King's rabid fans. It happens innocently enough, but doesn t it always. A big, friendly dog chases a rabbit into a hidden underground cave and stirs a sleeping evil crueler than death itself. A terrified four-year-old boy sees his bedroom closet door swing open untouched by human hands, and screams at the unholy red eyes gleaming in the darkness. The little Maine town of Castle Rock is about to be invaded by the most hideous menace ever to savage the flesh and devour the mind. "

Matilda Persson

2020-08-11

Första sidan var så fruktansvärt mysig, det är ju något speciellt med böcker som börjar med ”det var en gång”. Dock har jag svårt för böcker som saknar kapitel och jag kan erkänna att det tog ovanligt lång tid att läsa Cujo. Har tidigare läst Varsel av Stephen King och jag tyckte väl samma om den som jag tyckte om denna, slutet är bra men innan dess är det flera utsvävningar som jag har svårt för. Det jag ändå ger King är att han är grym på att skapa trovärdiga karaktärer, även om de ibland är lite endimensionella.

Cujo var okej, inget jag ångrar att jag läste men inte heller något jag kommer komma tillbaka till. Den hamnar någonstans mittemellan.

Joakim Karlsson

2019-04-16

En stark trea! Sorglig och välskriven men inte lika flerdimensionell som flera av Kings andra verk. Plus för referenserna till Död Zon och för partierna som är skrivna ur Cujos synvinkel!

Anna Jensen

2016-03-19

Blev förvånad över att inse att Cujo mer handlar om människans olika personligheter, livsöden och rädslor än om en mordisk hund. Men mycket bra skriven, även om den inte var läskig och spännande förrän i slutet.

Nicklas Björk

2013-05-30

En helt ok historia av Stehpen King. Han lyckas med det som filmen misslyckades med och det är skapa känslor av sympati för hunden. När hunden blir biten och börjar sakta förvandlas till en mördarmaskin hugger det i hjärtat. Tumme upp!

Mattias Renström

2013-05-09

Nej jag är inte speciellt imponerad. Det är den fjärde King-roman jag läser, och den minst spännande hittills.
Förutom historien med Cujo följer handlingen flera andra karaktärers förehavanden under samma tidsrymd. Detta är i sig inte något fel, men då ska dessa bihandlingar gärna ha något spännande innehåll.
Kort sagt var det alldeles för mycket fluff och utfyllnad. Pluspoäng dock för att man emellanåt får följa hunden Cujos egna tankegångar, ett snyggt grepp.

Denna bok var helt okej, lite spännande och läskig precis som en King bok ska va =)

Lars Andersson

2011-05-17

För mig tämligen lättsmält, men en skapligt underhållande King bok. Svag 3:a

Freddy K

2010-03-03

En av Kings sämre böcker. Början av boken är bra, lite desperate housewives med en galen hund som dyker upp då och då. Men nånstans runt mitten fastnar boken helt och handlingen står tvärstilla fram till slutet.

Ted Doe

2009-04-26

Enbart historien med Donna och Tad (och Vic) var något att ha. Resten kändes som nåt "brus" som var där för att dryga ut boken...