Cuba Red

Mrtensson, Bodil

| 2005

'Backa bilen!' beordrade Cuba Red. Toni Tong kftade inte emot, utan gjorde exakt som Cuba ville. De var p jakt. Skte intensivt genom Key Largos prostitutionsstrk efter en lmplig hora. Cuba begrde pltsligt att Tong skulle stanna alldeles intill en halvmrk, skitig grnd. 'Henne dr fr jag garanterat fr under 50 dollar', sa han. 'Ja, men fr fan?', menade Toni. 'Bara slpp av mig hr', envisades Cuba. 'Kr sedan en svng och hmta upp mig hr om 10 minuter igen.' Exakt 10 minuter och 18 sekunder senare vrkte Cuba upp bildrren och slngde sig ner p stet bredvid Tong. 'Kr', vste han och dngde ngot p instrumentbrdan, 'bara kr som satan!' Toni gjorde exakt som han blivit tillsagd. Inte frrn de var nstan ute p Highway 1 upp mot Miami slog han av p farten s pass att han kunde kolla vad Cuba hade lagt p panelen. Det var 10-dollarsedlarna han ftt med sig....

Maria Mobiny

2013-02-16

Spnnande och man vill lsa mer av Bodil Mrtensson

Pia Stendahl

2011-08-18

Bodil Mrtensson har en berttargldje i sina bcker vilket lyfter bckerna. Bckerna knns trovrdiga eftersom jag upplever Mrtensson som plst i det hon skriver om. Mrtensson har ett vlformulerat sprk ven om jag uppfattar det som lite torrt och formellt. Jag gillar hennes miljbeskrivningar om bland annat Helsingborg ven om det r mindre av den varan i denna bok.

Tanken att en kriminell gr inbrott hos polisen fr att stjla polisens register r skrmmande. Framfr allt nr tanken r att bilda ett nytt kriminellt gng fullt av handplockade specialister och utifrn det bilda ett nytt kriminellt gng med specialkunskaper r skrmmande.

Cuba Red r skriven i hgt tempo, boken r riktigt spnnande och intrigen bestr av mnga trdar som vvs samman p ett lyckat stt. Jag tror nog att Cuba Red r Mrtenssons bsta bok hittills (av dom jag lst). Den fr en riktigt stark trea i betyg.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

kristina johansson

2010-05-30

Riktigt spnnande deckare med hrliga peronskildringar. Duktig frfattarinna som borde uppmrksammas mer och det mrks att hon utvecklats genom bckerna/ren :)