Cthulhu vaknar och andra ohyggligheter

Lovecraft, H P

| 1900

Stina J

2013-04-16

Känns lite knapert att ge en trea när jag egentligen älskar Lovecrafts värld och Cthulu-mytologi. Dock är det som andra sagt innan mig, inte hans litterära talang som gör hans storhet, för novellerna är inte särskilt välskrivna och berättartekniken är rätt torr, utan det som gör att man fascineras är just världen han beskriver och bygger upp. Det är svårt att känna någon vidare spänning eller obehagsrysningar när man läser novellerna, men hans monster dröjer sig kvar och tenderar att yngla av sig i fantasifoster som nog kan hålla en vaken om nätterna. Det stora värdet av Lovecrafts böcker är den inspiration han gett till andra skräckförfattare och olika uttryck i populärkulturen. Av den anledningen tycker jag dessa noveller är ett måste för alla som gillar skräck och fantasygenren. Jag rekommenderar även att man läser John Ajvide Lindqvists novell "Tindalos" som är en hyllning till Lovecraft och där hans surrealistiska mytologi möter en vardagsnära och mer spännande berättarstil.

Patrik Brändefors

2012-08-15

Emellanåt trist översättning som inte lyckas knyta ihop flera av novellerna språkligt. Saknar en del noveller (The Outsider och The Colour out of Space) men i övrigt en bra blandning.

Cecilia Fredriksson

2012-04-04

Lovecraft är Lovecraft. Det kan inte bli dåligt.