Croissants till frukost

Estassy, Annika

| 2014

Gabriel har det inte lätt. Inte bara att våren är inställd, golfströmmen på väg åt helt fel håll och hans spermier för slöa för att orka göra sitt jobb, han känner dessutom på sig att vackra Cecilia tänker lämna honom. Igen.Cecilia i sin tur tvivlar allt mer på om det var rätt att gå tillbaka till Gabriel. För vad spelar det för roll att han har världens sötaste nackgrop när han ändå inte vill samma sak med livet som hon?När den karismatiske Antoine gör comeback i Gabriels liv och lockar med en tillvaro i en trakt med ljumma vindar och trehundra soldagar per år, kan inte Gabriel värja sig. Detta är ju precis vad Cecilia och han behöver. Adjö resultatrapporter, övertid och permafrost, bonjour sol, hav och frihet!Men att börja ett nytt liv är svårare än Gabriel föreställt sig. Dessutom har Cecilia inte glömt bort vilken hennes hetaste önskan är, och hon tänker se till att den går i uppfyllelse.Croissants...

2017-02-10

årets sista bok utläst Croissants till frukost som blev nr 140 i ordningen😊 Har aldrig upplevt Frankrike själv, men blir så sugen på att resa dit efter denna bok. En riktigt härlig feelgood bok som man inte vill ska ta slut. Gillar mycket hur Annika beskriver miljöerna, vardagen och om längtan efter barn. Rekommenderas att läsas!!

Anna Granström

2016-03-03

Den här var verkligen inte bra. Alls. Platt, intetsägande, tråkig. Har förvisso inte läst ettan, men kommer inte göra det heller.

Elenore Hallgren

2015-09-13

Lättläst läsning för lata dagar. Hade dock önskat lite mer av ett avslut, känns som att sista kapitlet saknas eller nått.

elinore järlehag

2015-09-01

Efter att ha läst Solviken längtade jag efter del 2. Men denna bok blev lite av en besvikelse. Jag ville veta hur det gick för Marie och Niklas!!
Dock så var handlingen i denna bra också, även om jag störde mig på Cecilias humör.

emmakicki

2015-06-21

Lättsam bok med en spännande intrig men samtidigt lite för enkel för toppbetyg. Stör mig också på författarens sätt att driva med huvudkaraktärerna på något sätt.

Linda Svensson

2015-04-08

Rappt skrivet om ett äktenskap på fallrepet. Humor och svärta blandas på ett bra sätt. Jag gillade det flödande och visuella språket, de filmiska miljöbeskrivningarna och att författaren vågar skriva en berättelse som inte är sockersöt och med karaktärer som begår misstag och inte alltid är sympatiska. En lyckad feelgood som jag faktiskt läste om, vilket sällan händer med den typen av böcker.

Jesper Svensson

2015-02-03

Inget för mig.

Kim M. Kimselius

2014-09-17

En helt underbar bok! I början var jag lite konfunderad, eftersom jag förväntade mig att boken skulle ta vid där förra boken slutade. Ganska snart insåg jag att boken handlade om nästa par som jag lärde känna i första boken. Gabriel ger Cecilia ett hus i födelsedagspresent, ett hus som ligger i en liten by i Frankrike. Ett Bed and Breakfast, något Cecilia inte alls vill ha, inte heller vill hon säga upp sig från arbetet, som Gabriel gjort samma dag. Ändå ger hon det en chans och tar ut all innestående semester, tre månader.

Boken förflyttade mig till Frankrike och lyckades förmedla både dofter och bilder av hur det såg ut. Bra personskildringar, som gjorde att jag ibland retade mig på båda huvudpersonerna. Lite minus för att boken slutade väldigt abrupt. Jag hade velat ha lite till. Läs den!

Kim M. Kimselius

2014-09-17

2014-09-12

Lättläst och småmysig. Precis som "Solviken" har hennes böcker något som tilltalar mig.

Pernilla Engström

2014-08-21

Trevlig lättläst bok. Lagom sommarläsningen.

När jag såg att det var en fristående fortsättning på Solviken blev jag faktiskt lite besviken, Solviken var en mycket bra roman, kunde Annika göra om det.
Men denna bok handlar inte riktigt om samma personer utan här är det Gabriel och Cecilia, kompisarna om jag inte minns fel. Frankrike och ett bed and breakfast är platsen och ett par som inte kan kommunicera, det är väl i mycket korta drag vad boken handlar om.Den är lättläst med pittoreska beskrivningar av omgivningen. Den tar upp vedermödor som kan komma när man ska ha ett bed and breakfast, och språkproblem.
Annika har levererat igen, mitt råd:Läs den.

2014-04-28

Den här boken, ?Croissants till frukost? är en fristående fortsättning på boken ?Solviken? av Annika Estassy.

(Här är en länk till min recension av ?Solviken?).

Jag tyckte mycket om ?Solviken? och jag tyckte lika mycket om ?Croissants till frukost?.

Boken är lättläst med ett skönt flyt i. Den är smårolig och välskriven. Härliga miljöer och sköna karaktärer är det också.

Jag rekommenderar helt klart boken om man tycker om den här genren. Fast läs helst ?Solviken? först, även om böckerna är fristående.