Corporate Bullshit

Melin, Lars

| 2004

Flag from sv

7


Talar du Corporate Bullshit? Vill du bilda spjutspetsen, ha ledartröjan, ligga i framkanten, komma ut på banan och leverera? Då måste du också vara uppdaterad inom språket som gäller mitt i city ? managementska. Det är inte bara din stadsjeep och nya bildtelefon som visar att du hänger med. Trendiga ord räknas också. I Corporate Bullshit skriver språkforskaren Lars Melin om det ekonomiska trendspråk som under några årtionden varit hetast. Och vare sig han skriver om de nya orden, om VD:s verbala later och olater, om ekonomers och reklammakares språk, om språklig innovation eller slentrian blir det underhållande läsning. Modeord har en kort levnad ? hur myntas de, hur sprids de och när dör de? Corporate Bullshit är en bok för alla att känna igen sig i, roas av och till och med ha nytta av ? för att höja ribban, kvalitetssäkra, genomlysa eller rätt och slätt: Vässa orden!...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Karl Sandberg

2011-07-02

Betyg

Denna tunna bok lockar till en del självironiska skratt, men jag inser att vi nog ändå måste förnya våra ord och uttryck även om det låter som Percy Nilegård...För alla som är fängslade på ett kontor kan denna bok rekommenderas.

Karin .

2011-01-09

Betyg

Läste den för flera år sedan, skrattade gott. Vissa av dessa floskler används fortfarande av många i "min bransch" - lite sorgligt på något sätt.