Coraline

Gaiman, Neil

| 2021

Dagen efter det att hennes familj flyttat in i ett gammalt hus ger sig Coraline ut p upptcktsfrd. Huset r uppdelat i lgenheter och i hennes lgenhet finns det 21 fnster och 14 drrar, men endast 13 av dem gr att ppna. Den fjortonde drren r lst och bakom den finns det bara en tegelvgg. Nr Coraline lyckas f upp drren str det klar fr henne att den ocks r en passage in i en annan vrld, med en annan lgenhet i ett annat hus.Den nya vrlden har stora likheter med hennes egen - men det finns ocks skillnader. Frst r allt bara underbart. Maten r bttre, leksakerna roligare och bckerna mer spnnande. Frldrarna r ocks annorlunda. De r snllare n hennes egna, men det r ngot konstigt med dem - till exempel har de fastsydda knappar i ansiktet i stllet fr gon. Dessutom vill de att Coraline ska stanna hos dem och vara deras dotter. De vill gra om henne och behlla...

2021-10-27

den var som filmen vem jtte bra

Jrnkra 4b

2021-09-20

jttebra jag rekommenderar den

Amanda Lindqvist

2021-04-07

En klassiker inom skrckgenren. ven som vuxen lskar jag den. Den r bde rolig, spnnande och riktigt otck stundtals.

Philip Stenstrm

2017-10-02

Coraline heter hon, inte Caroline som de nya grannarna felaktigt kallar henne. Coraline Jones, som r nyinflyttad i omrdet med sina frldrar, gr grna p upptcksfrd i och omkring det nya lgenhetshuset. Genom en drr, som en magisk portal, verfrs Coraline och uppenbarar sig i en helt ny frbryllande vrld, en fantasifull sdan med parallella frldrar som tycks vara bttre n Coralines riktiga frldrar. I denna fantastiska nya vrld upptcker och frundras Coraline av lustiga och finurliga karaktrer som r intressevckande och egendomliga. Men, sakta och ovntat, tar lyckan en oanad vndning och det som en gng tycktes spnnande och annorlunda blir snart en skrckfylld upplevelse fr Coraline. Pltsligt str hennes, men ven frldrarna och ngra andra otursdrabbade barns, sjlar p spel.

Neil Gaiman, mstare i fantasifulla berttelser, presenterar i 'Coraline' en egendomlig och intressevckande fantasivrld som bryter mot verklighetens alla lagar. Romanen Coraline kallas, med all rtt och respekt, fr en modern Alice i underlandet. Med en berttarstil, som frbryllar och imponerar, skildrar Neil Gaiman en fantasieggande vrld som f frfattare lyckas stadkomma. Coraline innehller alla ingredienser fr att skapa en spnnande och fantasifull berttelse. Tolkningsmjligheterna fr en bok som denna r ondliga och lite till. Ls Coraline, och hnfrs ver den magiska vrld och frtrollande vsen som kommer till liv.

Niki ~

2014-01-23

Huva, nu kommer jag inte kunna sova inatt

Amanda - Lsbulle

2013-09-27

Berttelsen om Coraline som helt pltsligt hamnar i en parallell vrld dr hennes frldrar inte lngre r hennes frldrar utan ngon form av monster skulle kunna vara s obehaglig, men det r den inte.

Pernilla Lindholm

2013-09-15

Spnnande, intressant rak-p-sak-ungdomsbok som jag hoppas kommer g hem hos mina ttor i engelska. Jag blev i alla fall underhllen!

Natasha Illys

2012-12-05

En underbar prosa till en spnnande historia fr mnga ldrar.

Sara Wall

2012-08-14

Inte alls lika mlande och magisk som jag frvntat mig. Filmen r faktiskt ett msterverk i jmfrelse, fr att den kompletterar boken och gr den mer fantastisk.

Lucia Cocco

2012-02-25

En jttelskig bok fr barn frn sju r

Eyez Only

2011-11-02

Underbar skrcksaga.

Lotta Berling

2011-10-02

Ganska lskig. Fint tecknad, men nd lite sjllst. Jag har inte lst originalet och hade ganska hga frvntningar, som inte infriades av denna grafiska version.

Jag tycker denna bok var mycket bra.
Bde spnnande och lskig men jag skulle inte rekomendera den till ett barn i alla fall.
Till er som inte lst den s kan jag rekomendera den i alla fall.

Magnus L

2010-10-20

Jag minns inte s mycket men filmen r skiiiiiiiiiiiiiiitbra!!

Ulla Englund

2010-07-23

Jag skulle inte lta barnbarnen se denna p mnga, mnga r. Lmnade en ruskig knsla kvar.

Usch, den hr var riktigt, riktigt obehaglig! Tyckte nog att den var ok eftersom det ju r en ungdomsbok. Hade jag varit i 12rsldern hade jag nog lskat den!

Jessie .

2010-05-02

varken lskig eller obehaglig men riktigt dlig och barnsligt skriven.

Felicia Dahlqvist

2010-01-16

usch, inte alls bra enligt mig. jag frstr om det kan bli en hyfsad film av denna men som bok rcker det inte. dligt berttad, frfattaren bygger inte upp ngon spnning alls. platt.

Madelene Helgesson

2009-09-21

Det r en mrk och spnnande saga, hela tiden knns den smtt obehaglig, som om ett monster hnger ver sidorna redo att sluka dig nr den s vill. Gaiman r en mycket bra berttare och hans text flyter vldigt fint. Rekommenderas.

Sofia kerberg

2009-07-26

Klart mrkare n filmen och med en skum atmosfr redan frn brjan. Gaiman r en frfattare med ett klart unikt perspektiv i sina bcker. Coraline sjlv r dessutom en mycket positiv flickkaraktr -- sjlvstndig, modig och initriativrik...