Coraline

Gaiman, Neil

| 2002

Dagen efter det att hennes familj flyttat in i ett gammalt hus ger sig Coraline ut på upptäcktsfärd. Huset är uppdelat i lägenheter och i hennes lägenhet finns det 21 fönster och 14 dörrar, men endast 13 av dem går att öppna. Den fjortonde dörren är låst och bakom den finns det bara en tegelvägg. När Coraline lyckas få upp dörren står det klar för henne att den också är en passage in i en annan värld, med en annan lägenhet i ett annat hus. Den nya världen har stora likheter med hennes egen - men det finns också skillnader. Först är allt bara underbart. Maten är bättre, leksakerna roligare och böckerna mer spännande. Föräldrarna är också annorlunda. De är snällare än hennes egna, men det är något konstigt med dem - till exempel har de fastsydda knappar i ansiktet i stället för ögon. Dessutom vill de att Coraline ska stanna hos dem och vara deras dotter. De vill göra om henne och behålla...

2021-10-27

den var som filmen vem jätte bra

Järnåkra 4b

2021-09-20

jättebra jag rekommenderar den

Amanda Lindqvist

2021-04-07

En klassiker inom skräckgenren. Även som vuxen älskar jag den. Den är både rolig, spännande och riktigt otäck stundtals.

Philip Stenström

2017-10-02

Coraline heter hon, inte Caroline som de nya grannarna felaktigt kallar henne. Coraline Jones, som är nyinflyttad i området med sina föräldrar, går gärna på upptäcksfärd i och omkring det nya lägenhetshuset. Genom en dörr, som en magisk portal, överförs Coraline och uppenbarar sig i en helt ny förbryllande värld, en fantasifull sådan med parallella föräldrar som tycks vara bättre än Coralines riktiga föräldrar. I denna fantastiska nya värld upptäcker och förundras Coraline av lustiga och finurliga karaktärer som är intresseväckande och egendomliga. Men, sakta och oväntat, tar lyckan en oanad vändning och det som en gång tycktes spännande och annorlunda blir snart en skräckfylld upplevelse för Coraline. Plötsligt står hennes, men även föräldrarna och några andra otursdrabbade barns, själar på spel.

Neil Gaiman, mästare i fantasifulla berättelser, presenterar i 'Coraline' en egendomlig och intresseväckande fantasivärld som bryter mot verklighetens alla lagar. Romanen Coraline kallas, med all rätt och respekt, för en modern Alice i underlandet. Med en berättarstil, som förbryllar och imponerar, skildrar Neil Gaiman en fantasieggande värld som få författare lyckas åstadkomma. Coraline innehåller alla ingredienser för att skapa en spännande och fantasifull berättelse. Tolkningsmöjligheterna för en bok som denna är oändliga och lite till. Läs Coraline, och hänförs över den magiska värld och förtrollande väsen som kommer till liv.

Niki ~

2014-01-23

Huva, nu kommer jag inte kunna sova inatt

Berättelsen om Coraline som helt plötsligt hamnar i en parallell värld där hennes föräldrar inte längre är hennes föräldrar utan någon form av monster skulle kunna vara så obehaglig, men det är den inte.

Pernilla Lindholm

2013-09-15

Spännande, intressant rak-på-sak-ungdomsbok som jag hoppas kommer gå hem hos mina åttor i engelska. Jag blev i alla fall underhållen!

Sanna Carlborg

2013-05-14

Så perfekt barnbok. Rolig, läskig, detaljrik. För en femma fattas bara lite mer "vuxendjup" för mig som lämnat barndomen.

Natasha Illyés

2012-12-05

En underbar prosa till en spännande historia för många åldrar.

Sara Wall

2012-08-14

Inte alls lika målande och magisk som jag förväntat mig. Filmen är faktiskt ett mästerverk i jämförelse, för att den kompletterar boken och gör den mer fantastisk.

Lucia Cocco

2012-02-25

En jätteläskig bok för barn från sju år

Eyez Only

2011-11-02

Underbar skräcksaga.

Lotta Berling

2011-10-02

Ganska läskig. Fint tecknad, men ändå lite själlöst. Jag har inte läst originalet och hade ganska höga förväntningar, som inte infriades av denna grafiska version.

Jag tycker denna bok var mycket bra.
Både spännande och läskig men jag skulle inte rekomendera den till ett barn i alla fall.
Till er som inte läst den så kan jag rekomendera den i alla fall.

Magnus L

2010-10-20

Jag minns inte så mycket men filmen är skiiiiiiiiiiiiiiitbra!!

Ulla Englund

2010-07-23

Jag skulle inte låta barnbarnen se denna på många, många år. Lämnade en ruskig känsla kvar.

Usch, den här var riktigt, riktigt obehaglig! Tyckte nog att den var ok eftersom det ju är en ungdomsbok. Hade jag varit i 12årsåldern hade jag nog älskat den!

Jessie .

2010-05-02

varken läskig eller obehaglig men riktigt dålig och barnsligt skriven.

Felicia Dahlqvist

2010-01-16

usch, inte alls bra enligt mig. jag förstår om det kan bli en hyfsad film av denna men som bok räcker det inte. dåligt berättad, författaren bygger inte upp någon spänning alls. platt.

Madelene Helgesson

2009-09-21

Det är en mörk och spännande saga, hela tiden känns den smått obehaglig, som om ett monster hänger över sidorna redo att sluka dig när den så vill. Gaiman är en mycket bra berättare och hans text flyter väldigt fint. Rekommenderas.

Sofia Åkerberg

2009-07-26

Klart mörkare än filmen och med en skum atmosfär redan från början. Gaiman är en författare med ett klart unikt perspektiv i sina böcker. Coraline själv är dessutom en mycket positiv flickkaraktär -- självständig, modig och initriativrik...