Coq rouge

Guillou, Jan

| 1989

Under sommaren 2006 ger Piratförlaget ut samtliga Hamilton-böcker på nytt både som ljudbok och pocket. Detta blir upptakten till Jan Guillous kommande roman Madame Terror då Hamilton är tillbaka efter mer än tio års tystnad. För tjugo år sedan gjorde Carl Gustaf Gilbert Hamilton sin entré i den svenska bokvärlden. Han klev in som agent Coq Rouge i en tid då vårt land skakades av jakten på Olof Palmes mördare och vi levde i tron att ryska ubåtar mer eller mindre permanent vistades i Stockholms skärgård. Hamiltons decennium som därefter följde präglades av det kalla krigets slut, Berlinmurens fall, Sovjetunionens sammanbrott och kapitalismens seger. Ett skede på gränsen mellan det Sverige som var och det Sverige som sedan vuxit fram. Återupplev Hamilton på nytt, eller för första gången, genom att lyssna när Tomas Bolme läser ljudböckerna eller läs pocketen. Både pocketböckerna...

fredrik spele

2019-11-17

Bo Flennmark

2013-07-25

Läs hela serien

Det är ju ca 20 år sedan jag läste denna. Tyckte den var bra och spännande då. Men har efter det inte läst fler böcker av Guillou eftersom jag tycker det är för många ord, för mycket detaljer och att berättarrösten skriver läsaren på näsan hur "det är" och "ska vara".

Karin Löfstrand

2011-12-12

111209: Läste om denna för att se om den fortfarande håller eftersom jag var väldigt förtjust i dessa böcker under min tonårstid och den får godkänt. Det var emellertid lite svårt att läsa om den unge Carl när jag visste vad som ska komma att hända senare i hans liv.

Nils Thor

2011-08-17

Omläsning efter 25 år. Fortfarande en spännande och bra underhållning. Men också ett intressant tidsdokument.

Thomas Karolin

2010-08-03

Läste den här för jättelänge sedan och läste så om den nu. Kan aldrig tro att jag riktigt fattade boken då när jag läste den första gången och var sådär 15-16. Visste inte mycket om Palestinakonflikten, PG Näss osv. Den stora behållningen i dag var just att ha den som en sorts tidsdokument. Jag kände igen händelser och personer, ibland personer jag bara kände igen namnet på som t.ex. Abu Nidal. Det var en figur jag hörde talas om på 80-talet utan att jag egentligen reflekterade över vad han gjorde. Finns ju en del actionsekvenser med också och jag kan tänka mig att mitt tonåriga jag gillade dem bäst. Nu hoppade jag över dem. Ändå helt o.k. läsning.

Bengt Månsson

2010-04-04

Den första boken i Hamiltonserien. Jag har placerat de 13 böckerna i tidsordning och inte alfabetiskt eftersom de är så pass sammanhängande att de lämpligast läses i denna ordning.

Helena S

2010-03-30

Väldigt länge sedan jag läste den men jag kommer ihåg att jag gillade böckerna mycket.

2010-01-13

Lånade pappas bok, och lämnade tillbaka den.

Louise A

2009-11-14

Filmen är spännande men boken...träligt värre.