Complete Maus

Spiegelman, Art

| 1994

The Complete Maus by Art Spiegelman - the Pulitzer prize-winning Holocaust survivor story'The most affecting and successful narrative ever done about the Holocaust' Wall Street Journal'The first masterpiece in comic book history' The New YorkerThe Pulitzer Prize-winning Maus tells the story of Vladek Spiegelman, a Jewish survivor of Hitler's Europe, and his son, a cartoonist coming to terms with his father's story. Maus approaches the unspeakable through the diminutive. Its form, the cartoon (the Nazis are cats, the Jews mice), shocks us out of any lingering sense of familiarity and succeeds in 'drawing us closer to the bleak heart of the Holocaust' (The New York Times).Maus is a haunting tale within a tale. Vladek's harrowing story of survival is woven into the author's account of his tortured relationship with his aging father. Against the backdrop of guilt brought by survival, they stage...

amanda hildur

2016-02-29

Maus gavs ut mellan 1987-1996 och rknas numera som en klassiker inom serievrlden. I boken fr vi flja Art Spiegelman (frfattaren sjlv) och hur han jobbar med att intervjua sin pappa om dennes upplevelser frn andra vrldskriget, som jude i 30-talets Polen. Det r ett spnnande berttargrepp, att blanda nutiden med dtiden och lta boken handla om bde pappan som han r och lever idag, med hur han med smarta lsningar och otrolig flit arbetade sig igenom de vidrigaste situationer p vgen fram till, och ut ur, Auschwitz. D pappan r allt annat n en genomgod och problemfri personlighet blir vi som lsare pminda om att allt varken r svart eller vitt, och jag fascineras ver hur rlig Spiegelman r i sina beskrivningar av fadern. Han hade helt kunnat lmna ute de mindre charmiga sidorna (som nr pappan sitter och svr p polska ver att de plockat upp en svart liftare under resan till stormarknaden), men det hade gjort personportrttet en aning endimensionellt. Nu blir Vladek Spiegelman mer mnsklig, och berttelsen kommer mig djupare in under skinnet och stannar i hjrtat som en hemsk, men viktig, pminnelse om mnniskors grymhet och vissa personers godhet.

Trots den ganska gulliga stilen (med mss och katter istllet fr judar och nazister) r det en seris roman, och valet av djurarter verkar inte vara slumpmssigt. I boken finns ett citat frn en dagstidning frn 30-talets Polen dr skribenten fasar ver att Walt Disney valt att gra tecknade serier om en talande mus: mss som ju r skadedjur och djurrikets avskum! I sin artikel avslutar skribenten med att skandera sitt hat mot Disney, mot Musse Pigg, och avslutningsvis ven mot judar. Att sedan vlja katter som tyskarna och att lta polackerna vara grisar knns klockrent, d ju ven grisar ses som skadedjur (trots att de egentligen r extremt renliga), och ordet swein r en av tyskans vanligaste svordomar... Det uppstr ocks en hrlig meta i berttelsen nr vi fr flja Arts diskussion med sin fru om vad hon ska f vara fr djur i hans serie, d han inte ser det som sjlvklart att hon ocks ska vara en mus, trots att hon r konverterad jude. Det skapar ytterligare paradoxer d Spiegelman ju skriver en bok om hur vidrigt det r att dela in folk i vi och dom, men hur han sjlv nd bidrar till det p ett ofrnkomligt stt.

Sammanfattningsvis r skildringen om kriget, om det obeskrivligt fruktansvrda i att vara jude i 30-talets Polen, och den nu ldriga musen Vladek som tillbringade krigets sista r i Auschwitz bde skrmmande, varm och ofattbar. Det r en helt otrolig levnadsberttelse som Vladek delar med sig av, och mnga gnger r det svrt att tro att det ens r sant. Och nd r det bara 80 r sedan..! Rekommenderas starkt och r fortfarande oerhrt aktuell.

h4l h4rtl3y

2014-08-28

genialt. Det rcker med att sga det.

Andreas Ruuth

2013-12-16

Skakande men tyvrr finns det mycket bttre biografiska serieromaner som griper an p en trots att mnet dr inte r lika allvarligt. Mycket bra dock.

Marcus Sohl

2012-04-14

En av de mest klassiska seriebckerna, och faktiskt en av de bsta skildringarna av frintelsen. Att portrttet av pappan dessutom r en sdant sllsynt komplett och trovrdig mnniskoskilldring gr detta till en riktigt bra bok.

David Lindberg

2011-12-09

En av de bsta skildringarna av andra vrldskrigets fasor ihop med Schindlers List. Det r ett under att huvudpersonen i boken verlever kriget. Vldigt gripande, en del scener fr en verkligen att m dligt ver hur hemskt det var fr dessa mnniskor!

Emelie Lindberg

2011-08-11

Jag var inte alls beredd p vad jag skulle mtas av nr jag lnade den fr ngra r sedan, och rekommenderar den nu till folk s fort tillflle ges. Fantastisk!

Love F

2011-07-01

Tragisk, humoristisk, vldigt personlig. Vi fr flja frfattaren d han intervjuar sin far som verlevt frintelsen. Den knaggliga engelskan och de enkla teckningarna gillar jag skarpt. Dock har jag nd svrt att lsa den pga det svra mnet.

Eyez Only

2010-07-10

Det r egentligen inte speciellt snyggt tecknat. Men varje sida i den hr boken r nd full av knsla och sknhet vilket gr det till en mycket vacker historia om en pappa som verlevde frintelsen. Bokens judar r teckande som mss och det blir ven en gnutta humor med i det hela nr Vladek och Anja gmmer sig i en kllare och Anja blir rdd fr rttor (!) och Vladek lugnar henne med att det r ingen fara, det r bara mss! Nazisterna r ritade som katter och svenskarna som renar med stora horn. Det r p det stora hela en bde rolig, msint och sorglig bok