Committed: A Skeptic Makes Peace with Marriage

Gilbert, Elizabeth

| 2010

The #1 New York Times bestselling follow-up to Eat Pray Love--an intimate and erudite celebration of love from the author of Big Magic and City of Girls. At the end of her bestselling memoir Eat, Pray, Love, Elizabeth Gilbert fell in love with Felipe, a Brazilian-born man of Australian citizenship who'd been living in Indonesia when they met. Resettling in America, the couple swore eternal fidelity to each other, but also swore to never, ever, under any circumstances get legally married. (Both were survivors of previous bad divorces. Enough said.) But providence intervened one day in the form of the United States government, which-after unexpectedly detaining Felipe at an American border crossing-gave the couple a choice: they could either get married, or Felipe would never be allowed to enter the country again. Having been effectively sentenced to wed,...

Izabela Horn

2019-02-16

En blandning av självbiografi och dokumentär roman över äktenskapets historia. En intressan bok som väckte en del tankar över vad det egentligen innebär att gifta sig.
Har inte läst hennes tidigare böcker och hade därför inga förväntningar.
Boken växkte så mycket tankar och reflektioner, innehöll så många citat och smarta menings uppbyggnader.
Boken växte från sida till sida och tillsist upptäckte jag att den var riktigt bra och att jag älskade den

Lina <3

2012-06-13

Vad hände efter succéboken Lyckan, Kärleken och Meningen med Livet (Eat, Pray, Love)..

Ja vad ska man säga. Boken är oerhört tråkig och fokuserar på hur hemskt äktenskapet kan vara. Ej läsvärd.

Iida Tuomi

2012-04-28

Jag kan inte säga annat än "äntligen är den slut!". Jag har läst böcker som är tre gånger så stora på hälften så lång tid som det tog mig att plöja igenom denna evighetslånga historielektion om äktenskapet. Jag blev överlycklig när jag fick veta att Eat, Pray, Love hade en uppföljare, men hade jag vetat att jag skulle sitta med världens tråkigaste historielektion hade jag banne mig aldrig ens sneglat på boken i butiken.

Merja A

2012-04-19

Det har tagit väldigt lång tid för mig att läsa boken, några sidor i taget. Den var väl inte tillräckligt intressant. Man får följa författaren till många spännande kulturer och platser. Det är det bästa med boken. Annars upplever jag den ganska seg och långtråkig.

Johanna Hellström

2012-03-11

Vad hände!? All visdom kring sinnesro och att leva i nuet, som E Gilbert gav sken av att ha funnit i Eat Pray Love, är nu som bortblåst. Boken består av nästan 300 sidors ältande inför rädslan att gifta sig, och faller platt när hon i slutet av boken inser att det ju inte var så farligt.

Johanna Wemminger

2012-03-09

Om hur Elizabeth gör upp med sin syn på äktenskapet. Facklitterärt om äktenskap i olika tidsåldrar och kulturer. Inget mästerverk, men intressant.

Elisabeth Lovén

2011-11-13

Lite bättre än den förra, till och med intressant på sina ställen, men med alla barnsliga resonemang så tröttnar jag så jag nästan inte orkar läsa färdigt.

Amelie Adrielsson

2011-06-15

Inte direkt en fotsättning i den bemärkelsen att det är en direkt uppföljare. Den tar vid där den andra slutar men blir ganska snart en fakta bok om äktenskapet både historiskt och som en tvåsam instution. Intressant... om den varit hälten så lång. Det som gör den läsvärd är att hon mellan varven slänger in lite om hur det går för dem i sitt liv och det är alltid spännande!

Ciccis bokblogg

2011-06-15

Det här är ingen skönlitterär bok utan mer en bok byggd på författarens egna upplevelser som blandas med fakta om giftermål och äktenskap. Man kan även säga att det är en sorts bekännelse av författarens rädsla inför äktenskapet. Boken tar vid där Lyckan, kärleken och meningen med livet slutar. Hon har alltså träffat Felipe och de är otroligt kära. Båda har tidigare misslyckade äktenskap bakom sig och har inga planer på att gifta sig igen, de är nöjda som det är. Men eftersom Felipe inte är amerikansk medborgare så ställer det till det för dem. De blir nu tvungna att gifta sig om de vill vara tillsammans mer och det här får Elizabeth att ta reda på så mycket som möjligt om äktenskapet i allt från att besöka familjer i Vietnamn till de senaste forskningsrapporterna. Det här är en bok som jag skulle rekommendera till blivande brudar eller de som är intresserade av äktenskapet, men det är ingen fortsättning på den tidigare boken trots att den tar vid där den andra slutade. Men jag gillar hennes sätt att skriva och hennes ärliga och härliga sätt att blanda oerhört personliga känslor med fakta.

Lina Forss

2011-03-02

Så mycket bra! Älskar Gilbert, men för mycket babbel runt allt det viktiga.

Underbar bok!