Come Closer

Gran, Sara

| 2003

When her marriage is challenged by odd noises, petty squabbles, and the onset of blackouts with no medical source, Amanda begins to dream about a woman from her past and accidentally receives a mail-order book on possession, the arrival of which coincides with increasingly bizarre events. Reprint.

Marianne Skoglund

2016-08-18

Den här gillade jag! En tunn men tät historia där huvudpersonen Amandas gradvisa förändring skulle kunna handla om psykisk sjukdom eller personlig utveckling om man tillät sig att läsa lite vidsynt. Eller så läser man den som en läbbig rysare om demonbesättelse. Jag blir sällan rädd för något jag läser men i går blev jag lite illa berörd av alla läten i mitt hus.

Njaa Näää inget för mig

Emelie

2009-06-11

Tunn, fåordig men otroligt otroligt läskig!

Alex Nedstam

2009-05-04

Amanda är kvinnan som är på väg upp i sin karriär som arkitekt och som med sin man Ed har hittat den perfekta vindsvåningen att leva sitt gemensamma liv i. Ett perfekt och stilla liv.
Det dröjer inte länge förrän det lugna störs av oförklarliga ljud i deras hem och små förändringar i Amandas beteende börjar träda fram och ta över mer och mer.
Då ’Demonberättelser förr och nu’ dimper ner i brevinkastet och Amanda, med ’trams’ i bakhuvet, gör testet i boken tänker Amanda för första gången tanken att hon skulle kunna vara besatt.
Allt Amanda gör från den dagen styrs nu av två.

”Jag vet inte vad du vill”, sa jag. ”Berätta det för mig. Du får vad som helst, allt du vill ha.”
”Du är allt jag vill ha”, sa hon. ”Jag kan inte ha kul utan dig.”

Sara Gran lyckas med ett enkelt vardagligt berättande att på knappt 200 sidor berätta en oerhört trovärdig skräckberättelse som man inte kan lägga ifrån sig förrän man läst klart. Varje steg som Amanda tar är spännande och jag önskade ibland att jag kunde blunda som när jag såg Psycho för första gången.
Vad som nog lätt saknas är fler detaljer kring olika möten och olyckor som hela tiden blir fler och fler för varje kapitel i boken. Med en bra fantasi skapar läsaren sig lätt bilder och kan föreställa sig vad som sker, men ibland hade författaren får lägga till några rader till.

Publicerad på www.bokus.com April 2005