Collector

Fowles, John

| 1997

Discover John Fowles' compelling classic first novel'Short and spare and direct, an intelligent thriller with psychological and social overtones' Sunday TimesWithdrawn, uneducated and unloved, Frederick collects butterflies and takes photographs.

Anna Hedenstedt

2021-02-04

Riktigt ruskig klaustrofobisk historia. Begreppet incel fanns inte när den skrevs, men människotypen gjorde uppenbarligen det.

Matilda Persson

2020-03-13

När jag började läsa Samlaren fastnade jag direkt. Språket, handlingen, allt. Det var precis en sån bok som jag ville läsa. Jag tyckte att det var lite jobbigt att det inte fanns någon kapitelindelning, men jag vande mig vid det ganska snabbt. Del 2 var tyvärr inte alls lika bra som del 1 och om jag skulle betygsätta dem enskilt hade det resulterat i en 2/5 och 4/5. Slutet var jag däremot väldigt förtjust i.

Visst märker man att boken är lite äldre så för min del skulle jag nog säga att You (serie på Netflix som är baserad på två böcker av Caroline Kepnes) passar mig bättre. Språket i Samlaren var helt enkelt för avancerat emellanåt. Jag tycker dock att skildringarna är väldigt välskrivna och det är inte en bok jag kommer glömma inom en snar framtid.

Hanna Melin

2015-04-13

Helt makalös. Kontrasterna mellan karaktärerna - som ändå ter sig så likartat emellanåt - är välskildrad och okomplicerad i ilska, hat och kärlek. Protagonisten är stundom oklar - vad hade hänt om man hade vänt på presentationsupplägget och Miranda varit först? Fullkomligen älskar det allra sista lilla i slutet.

Lars Andersson

2013-12-24

Jorå, det är en rätt så enkel beskrivning om makt detta väl. Litterärt är det inget fel.

Pernilla Lindholm

2012-10-30

John Fowles gör mig aldrig besviken. The Collector når inte riktigt upp i samma standard som The Magus, men ooh så bra den är ändå! Berättelsen känns obehagligt verklig och karaktärerna i romanen är oerhört intressanta. En stark fyra!

emily lindqvist

2012-06-19

Precis som vid fowles förra bok vet jag redan efter några sidor att jag älskar boken. Trots att jag inte kan relatera till någon av huvudpersonerna i boken är jag uppslukad av skildringen av deras tankar och känslor. Tycker speciellt om att få ta del av båda sidor och lära känna båda sidor. Dock drog slutet ner betyget lite för mig. Kan inte vänta tills jag får sluka illusionisten.

Conny J

2011-09-11

Gäsp...

En bok som verkligen kryper in under huden och skaver. En av de obehagligaste och äckligaste böcker jag läst.

niklas carlsson

2010-09-22

läst på svenska

Margot Leonore

2009-11-05

Obehaglig. Skicklig i sin djävulskhet.

Christer Strandberg

2009-08-02