Cold Turkey ? en vuxensaga

Brising, Ola

Vem är den märklige illusionisten Pseudomorfos som plötsligt dyker upp på den stora stadens tågstation och får fart på finanserna för den undergångsdömda nattklubben Cold Turkey? Är ägaren Karl en riktig karl och kommer hans fru Emma någonsin att finna lyckan? Kan man lära sig att stoppa tiden genom att studera mystikern Gurdjieff och den nazistiska avsomnade forskningsstiftelsen Ahnenerbes arbete? Styrs världen egentligen av tolv dansande gudar och finns det atlaiter som går runt mitt ibland oss? Är det verkligen möjligt att Jesus i sin nuvarande reinkarnation är en äldre alkoholiserad kvinna som tröttnat på livet efter att ha blivit sviken och sårad av sitt livs stora kärlek? Vad gjorde hon med David Bowie i Berlin 1977? Och vad fan har Jultomten med saken att göra? Cold Turkey ? en vuxensaga är en filosofisk relationsroman och framtida klassiker i vilken ödet får en hel del hjälp på...

Annorlunda o underhållande om existentiella frågor!
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den här boken. På ett sätt gillar jag den inte för den är lite i flummigaste laget för mig. Men på ett annat sätt tycker jag den är helt underbar för den är så fri i sitt tankesätt. Den väcker så många tankar om livet och allt som sker runt omkring oss, vad kan vi påverka och vad är slump?

Ola Brising har verkligen tänkt utanför den berömda boxen när han har skrivit Cold Turkey. Det är en lättläst bok med ganska korta kapitel. Den är dessutom estetiskt tilltalande med flera illustrationer och små anfanger i början av varje kapitel. En läsvärd bok, om du är i rätt mood.

Anne Ingelsson

2019-10-20

En kul idé! Att skriva en vuxensaga lockade mig till läsning. Persongalleriet är inkännande ”någon finns där för oss alla” och det som slog an en djupare mening var gestalten Roberta. Henne ser jag fram emot att få återse i nästa bok av Ola Brising.

Gunnar Johansson

2019-10-20

Gunnar J

Karl Ekström är en snäll, foglig och lite töntig kille. Något han hört sin mor säga och tillägga att Karl är en liten människa. Han vill visa både morsan och världen att han kan bli stor i nattklubbsbranschen, driva stans inneställe nummer ett. Det går sådär ... Tills Karl engagerar illusionisten Pseudomorfos - succé, fullsatt varje kväll! Så vindlar berättelsen vidare med ett brokigt persongalleri, spännande och märkliga händelser mot en överraskande final. Läs en riktig vuxensaga!

ElinsBokhylla

2019-09-18

old Turkey - en vuxensaga är Ola Brisings debutbok som ensam författare, i och med att jag endast läst boken som han skrivit tillsammans med en författarkollega så var det extra intressant och roligt att få ta del av denna debutbok!

En bok som fick mig att fokusera mer när jag läste, ta in vad som stod skrivet i varje kapitel för att sedan gå flera timmar efteråt och fundera på det som jag faktiskt hade läst.
Ni som följt mig länge vet att jag verkligen gillar en bok som får en att stanna upp och tänka till lite på vad det är man faktiskt läser och vad bokens innehåll betyder och vad författaren vill förmedla. Denna gång har jag dock lite svårt att förstå vad Brising vill förmedla med boken, förutom hur relationer och människors närvaro kan påverka ens liv och beslut.

En bok med få karaktärer kan ofta bli lite långtråkig tycker jag, dock kan en bok med många karaktärer vara förvirrande. Däremot hade Ola Brising lyckats skriva en riktigt spännande och intrig rik bok med endast en handfull karaktärer, karaktärer som kopplades ihop i slutet på ett väldigt naturligt sätt.

Bokens handling är otroligt spännande med vinklar från de olika karaktärerna som gör boken väldigt bra. Det märks att författaren har lagt ner mycket tid på bokens handling vilket gör läsupplevelsen så mycket bättre.
Att boken är en vuxensaga är mer än tydligt, inte bara på den mängd sexscener som är med utan även på det övriga språket, miljöerna och karaktärernas komplicerade bakgrund och personlighetsdrag.
Jag gillar verkligen bokens handling, det fanns en del gånger då jag inte riktigt hängde med i handlingen och tappade bort mig men jag fann mig snabbt igen och kunde fortsätta läsa.

Boken är uppdelad i flera olika mindre delar, Brising har till och med tagit med en innehållsförteckning i början av boken vilket för mig återigen är lite annorlunda. Men jag gillar det, jag gillar att en författare vågar stå ut bland resten av författarna och göra sin egen grej. Dock tänkte jag inte så mycket på uppdelningen i boken då sidorna flög förbi och jag knappt hann märka när det var dags för en ny del. Ett riktigt gott tecken!
En annan sak som är väldigt speciell med Ola Brisings debutroman är illustrationerna i boken, både på omslaget, baksida och i början av varje kapitel. Man kan inget än älska de små figurerna, illustrationerna vid varje bokstav och den mystiska mannen i hög hatt på framsidan, det riktigt skriker mystik och spänning!

Cold Turkey - en vuxensaga av Ola Brising är en välskriven, detaljerad och mystisk bok som jag verkligen inte kunde lägga ifrån mig. Det är en bok som både är självklar men ändå oklar på samma gång. En bok som får en att fundera och tänka långt efter att sista sidan är utläst.
Jag är riktigt glad över att jag fått chansen att ta del av denna bok som Ola Brising har skrivit, det har varit en riktig annorlunda och häftig upplevelse!

Gerda Johansson

2019-09-13

En originell och underhållande, genreöverskridande roman. Existentiella frågor och minnesvärda personligheter dröjer kvar hos läsaren, mycket att fundera vidare över. Rekommenderas!

Mariell Person

2019-09-12

En riktig pärla! Jag sögs in i den direkt, den väcker tankar och är samtidigt spännande som en …. ja "vuxensaga". Denna ska ni läsa!

Anders Jansson

2019-09-10

Har precis läst ut denna märkliga roman och sträckläste den. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva Cold Turkey. Den har lite Mästaren & Marguerita-vibbar, är rappt berättad och väldigt spännande, framför allt efter att trollkarlen Pseudomorfos kommit in i bilden. Det är spänning, humor och filosofi om vart annat och för min egen del var det ett extra plus att Brising vävt in David Bowie i historien eftersom jag älskar Bowie. Sen är det en del riktigt grova och ibland rätt obehagliga sexscener också. Vissa kanske finner dem lite väl explicita, men det finns en poäng med det också enligt min mening.
Anledningarna till att jag ger den här boken högsta betyg är dels att den var både underhållande och fylld av svindlande tankegångar. Jag går fortfarande och funderar på en väldig masa saker i den ett drygt dygn efter att ha läst ut den. Dessutom är den otroligt snygg. Illustrationerna och de små anfangerna i början av varje kapitel ger ytterligare liv åt berättelsen. Ett litet minus är att det finns några mindre korrekturfel, men för mig är det ändå en klar femma.