COLD SPRING HARBOR

Yates, Richard

| 1987

Evan Shepard is a young man with a chequered past when he first meets the Drakes, after his car breaks down outside their house. However, after their swift marriage, things don't work out quite as planned and the stresses of living with Rachel's family, in their shared house in Cold Spring Harbor, begin to take their toll on the new couple.

Philip Stenström

2018-10-12

Cold Spring Harbor - Richard Yates

Självförverkligande och jakten på lycka står i fokus för Richard Yates roman, Cold Spring Harbor. Läsaren får i romanen bekanta sig med Evan Shepard och Rachel Yearn. Det hela utspelar sig under USA i mitten på 1930-talet. Det är dystra men uppriktiga skildringar som Richard Yates lyckas fånga människans styrkor och laster. Med sympatiska och helhjärtade beskrivningar lyckas Yates också lyfta självbilden och misslyckandets sanna jag. Det är alltid fascinerande att läsa och förundras av Richard Yates bild och beskrivning av familjerelationer i USA.

Lotta Berling

2013-10-31

Nej, den här boken var inte så bra som jag hade väntat mig. Välskriven, men lite småtråkig. Jag blir inte engagerad i någon av karaktärerna. Denna min första bok av Yates gav inte mersmak, men kanske får han trots det fler chanser för Revolutionary Road ska väl vara hans bästa - och jag tyckte verkligen om filmen - och Easter Parade har fått många lovord här på Boktipset.

Ulla Englund

2012-05-03

Det känns lite snopet att inte få chansen att lära känna fler av Richard Yates litterära men ack så mänskliga, ofta sorgliga personer.

Merja A

2012-03-23

Ett stilla familjedrama i krigets skugga. Två familjers öden länkas ihop. Språket är vackert och Yates behandlar sina karaktärer med stor kärlek och förståelse. Överkonsumtion av alkohol och psykiska besvär upptar en stor del av romanen som blev författarens sista.

Tobias Wahlberg

2012-03-04

Genialiska Easter Parade framstår väl som det verkliga mästerverket. Men den här är helt i klass med betydligt mer välkända Revolutionary Road, i mitt tycke