Cold Case: Försvunnen

Frennstedt, Tina

?Försvunnen? är första delen i Cold Case, en deckarserie inspirerad av verkliga fall som utspelar sig i Malmö och på Österlen. En 19-årig kvinna försvinner en sommarnatt på Österlen. Fallet blir aldrig uppklarat. Sexton år senare härjar en dansk serievåldtäktsman i Malmö. Till en början famlar polisen i mörkret, men ett DNA-spår gör att man kan dra kopplingar till det gamla försvinnandet. Tess Hjalmarsson, kriminalinspektör och chef för Skånes cold case-grupp, tar sig an fallet. Hon brinner för att utreda gamla fall och att slutligen kunna ge anhöriga svar på vad som egentligen hände. Parallellt kämpar Tess med sitt ganska misslyckade privatliv och en barnlängtan som ser ut att gå i kras efter att flickvännen har lämnat henne.

Utmärkt deckare med riktigt driv. Stilen är rak och okonstlad, bäst skildrad är Malmömiljön.

Tina Frennstedt får bra snurr på alla relationer, och den välskrivna texten glider smidigt mellan olika personers perspektiv. LÄS!

Tveklöst skriver Tina Frennstedt avsevärt bättre än många i genren. Hon etablerar en förhöjd, mörk, fiktiv värld – och hon vet hur man snabbt och snyggt skisserar även perifera figurer så att de får liv.

Spännande, fängslande & välskriven!

2019-01-28

Betyg: 4,5 av 5.

Boken Försvunnen är den första delen i en planerad bokserie som är inspirerade av verkliga cold case-fall i Skåne. Författaren Tina Frennstedt jobbar som kriminalreporter och har specialiserat sig på cold cases.

Och kriminalromaner som baseras på eller inspireras av verkliga fall är ju alltid lite extra intressanta tycker jag. Och böcker som är skrivna av journalister brukar ju oftast vara välskrivna.

Och Cold Case: Försvunnen är både intressant och välskriven. Den är även lättläst, otäck och spännande. Huvudpersonerna, med kriminalinspektören och chefen för Skånes cold case-grupp, Tess Hjalmarsson i spetsen, fångar och intresserar mig.

Så jag rekommenderar denna bok varmt, och jag ser mycket fram emot kommande böcker i serien.

Ann Simonsson

2019-01-07