Cold Case: Försvunnen

Frennstedt, Tina

Tilldelad Crimetime Award 2019 för Årets deckardebut. ?Försvunnen? är första delen i Cold Case, en deckarserie inspirerad av verkliga fall som utspelar sig i Malmö och på Österlen. En 19-årig kvinna försvinner en sommarnatt på Österlen. 16 år senare härjar en dansk serievåldtäktsman i Malmö. Polisen famlar i mörkret, men ett DNA-spår gör att man kan dra kopplingar till det gamla försvinnandet.Tess Hjalmarsson, kriminalinspektör och chef för Skånes cold case-grupp, tar sig an fallet. Hon brinner för att utreda gamla fall och att slutligen kunna ge anhöriga svar på vad som egentligen hände.Parallellt kämpar Tess med sitt ganska misslyckade privatliv och en barnlängtan som ser ut att gå i kras efter att flickvännen har lämnat henne.

2022-05-14

Jag har nog alltid gillat att läsa böcker som utspelar sig i bekanta miljöer (där jag bor eller vistas tillfälligt) så när Försvunnen (utspelar sig i Malmö och på Österlen) släpptes i början av 2019 blev jag genast sugen. Några veckor efter släppet så lottades boken ut (tillsammans med ytterligare två böcker som utspelar sig i Skåne) Och jag vann. Sedan rönte den ju samma öde som så många andra böcker som flyttar hem till mig. Den står oläst i hyllan. När vi för ett tag sedan åkte på en hotellweekend i Trelleborg så tyckte jag att det var nära nog och den fick åka med mig.

Jag känner mig nog lite grinig när jag klagar på att början av boken är väldigt detaljerad. Det känns som att författaren försöker få in så mycket det bara går och då gärna mycket ovidkommande och ointressant. Här är det två olika fall, som plötsligt får en koppling. Men hör de verkligen ihop? Jag tycker det här är riktigt snyggt gjort. Även om jag gissade rätt förövare ganska tidigt. Helt säker var jag dock inte förrän mot slutet.

Försvunnen är inspirerad av fallet med Helena Andersson, som försvann i Mariestad 1992. Det är alltså ingen "fallstudie" eller så kallad gissningslek. Vilket jag nog trodde, men det gör inget alls att jag trodde fel. Det här är en väldigt bra debut och jag kommer helt klart att läsa vidare i serien.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/05/bok-forsvunnen-av-tina-frennstedt.html

2022-01-17

Det här är bra, riktigt bra! 4,5. Imponerande för en debut. Läste en senare del först, denna är ännu bättre. Stegrande spänning, lysande beskrivning av karaktärer och en inträngande beskrivning av polisarbetet. Läser mycket gärna fler böcker i serien.

Kaffeläsaren

2021-11-26

Jag måste bara skriva några ord om Försvunnen, för den var förbaskat bra. Hade turen att vinna boken signerad ihop med tillhörande mugg för några år sedan i en utlottning och packade med mig boken när vi åkte på semester då och började genast läsa den första kvällen. Men efter några sidor så slog jag igen den, för den var så läskig med den smygande mannen och mörkrädd som jag är så skrämde jag upp mig själv. Jag tyckte mig höra någon smyga utanför stugan vi hyrde och det blev en vaken natt, lyssnandes efter alla okända ljud…
Jag har tänkt på boken många gånger och varit sugen på att läsa den men modet har svikit. Men så gjorde jag slag i saken och började (på dagtid den här gången)och efter det första kapitlet så var jag helt fast. Försvunnen är en vass deckardebut och det är lätt att första varför den tilldelades Crimetime Awardh 2019 för årets deckardebut. Jag gillar att det är 2 kvinnliga karaktärer som står i fokus och de är långt ifrån de gamla luttrade kriminalkommissarierna man ofta brukar stöta på i många deckare. Båda är intressanta och det är spännande att få lära känna dem mer. Mordgåtan är snyggt gjord och den håller läsaren på halsen nästan ända in i det sista. Jag är jäkligt glad åt att jag samlade mod att börja i den och jag gläds åt att jag har de kommande böckerna i serien ståendes i bokhyllan, för det här en serie som jag vill läsa mer av genast!

ElinsBokhylla

2021-08-31

I denna bok får man följa med under tiden som Tess och hennes kolleger jagar en serievåldtäcksman som på något sätt hänger ihop med den unga flicka som försvann för 16 år sedan i Simrishamn.

Innan jag började läsa denna bok hade jag inte direkt några höga förväntningar, jag försöker att inte ha det när jag ska börja i en ny bok. För då blir jag oftast mer imponerad och tycker att böckerna är bättre, men såklart har jag ju hört mycket positivt om denna bok och bokserie med.

Boken är uppdelad på så sätt att man får följa med i nutid men också i dåtid. Man får både följa med när Tess och hennes kollegor utreder serievåldtäcksfallet men så får man även följa med i dåtid och får lära känna den unga flickan lite mer och till sist även under den hemska kvällen då flickan försvinner.
Upplägget i sig tycker jag om, det är lätt att sära på nutid och dåtid eftersom kapitlen är namngivna med årtal eller datum. Det är även intressant och spännande att få läsa från båda hållen, att få ta del av dåtiden genom att guidas genom flickans liv och sedan i nutid då man får se vad polisen har arbetat med och vilka nya uppgifter som tillkommer. Väldigt spännande och intressant tycker jag!

Författaren, Tina Frennstedt är väldigt skicklig på miljöbeskrivning, för en som har varit några gånger i Skåne och specifikt vid Österlen kunde lätt känna igen sig i den blåsiga och kalla miljön vid Österlen och havet. Jag tyckte även att karaktärsbeskrivningarna var väldigt bra och välskrivna, man kunde verkligen känna med en del av karaktärerna, vilket jag alltid tycker är ett plus och ger lite extra till handlingen.

Det finns så mycket spänning i denna bok, så många frågetecken och så många olika liv som drabbas bara för att en person inte kan berätta sanningen. Spänningen finns med direkt från början fram till slutet. Dessutom är det en väldigt stor överraskning i slutet av boken, i alla fall tyckte jag det. Boken och det kalla fallet tog en väldigt stor vändning som jag definitivt inte var bredd på men som var väldigt bra skrivet.

Kapitlen är lättlästa och välskrivna, boken är väldigt detaljerad och välskriven överlag och det märks att Tina Frennstedt har lagt det mycket tid på research och arbete med boken. Verkligen väl skriven och spännande, det hade varit lite intressant att få reda på vad i boken som inspirerades av riktiga fall men det kanske är lite svårt att specificera utan att avslöja alltför privata detaljer.

Cold Case: Försvunnen av Tina Frennsted är en spännande och detaljerad bok som är svår att lägga ifrån sig, början var lite väl seg i min smak men den kom igång efter några kapitel. Att boken är baserad på verkliga fall tycker jag bara gör boken ännu mer intressant och bra, verkligen läsvärd!

Richardo Suarez

2020-11-10

En bok som jag sträckläste och tyckte mycket om. Spännande och smart deckare som jag upplever som välskriven och trovärdig.

Derek Bo

Lika bra som del 2

Susanne Andersson

2020-11-09

Lika bra som 2:an "Väg 9" , jag läste den först men det spelar inte så stor roll. En perfekt bok för dig som vill ha en riktigt bra intrig men också en trovärdig skildring av Österlen och Skåne.

Gena Franz

2020-11-09

Jättebra men jag läste den på svenska

Gena Franz

KANON!

Tessan Andersson

2020-11-09

Jag älskade den här boken! Österlenskildringarn är i toppklass och det får man även kalla handlingen.

En otroligt välskriven deckare med ett intresse som gör att man aldrig kan släppa boken och sluta läsa. Såna här deckare älskar jag verkligen!
Vem mördade Annika? Vem är personen som gjort så många hemska brott? Hur överlever man som människa när man blir anklagad för ett brott 16 år tillbaka och under dessa år få all hat mot sig från invånarna där man bor? Man får följa Tess och de andra utredarna och poliserna i jakten på mördare. En djupdykning i olika fall med en otrolig spänning. Kan verkligen rekommendera att ni läser den här boken! 😄

Brabocker_books

2019-08-23

Boken utspelar sig i Skåne med kriminalinspektör Tess Hjalmarsson som huvudperson. Tess är chef över Skånes Cold Case-grupp och lever i hjärtesorg efter att det tagit slut med flickvännen Angela. På jobbet arbetar hon tillsammans med Marie som är frispråkig, hårdrocksälskande och gravid.
En kvinna hittas mördad och våldtagen i Höllviken på ett brutalt sätt. Kort därefter sker ännu en liknande attack. När polisen börjar gräva i fallen, hittar de plötsligt en koppling till ett ouppklarat brott för 16 år sedan, som ligger på Tess bord. Det handlar om Annika, 19 år, som försvann från Simrishamn utan ett spår. De anhöriga vet fortfarande inte vad som hänt med henne. För att lösa det gamla fallet, blir Tess indragen i den nya utredningen på våldtäktsmannen som de tror är en dansk mördare vid smeknamn "Valbymannen". De kopplar in en dansk profilerare som följt mannen under många år och vet hur han agerar, för att hjälpa dem i utredningen. Många känslor rörs upp då man börjar rota i det gamla fallet igen, som enligt Tess är dåligt skött. Har folk verkligen berättat allt de vet? Är allt dokumenterat ordentligt, eller vad saknas? Kan det vara så att Annika var Valbymannens första offer, eller vad kan det annars vara för koppling mellan dessa två fall?
Vad hände egentligen med Annika och hur ska de få fast Valbymannen?
Som läsare sugs man in i handlingen direkt och sedan är man fast. Boken är en välskriven blandvändare med mycket intressanta karaktärer.
Det här är den första delen i en ny deckarserie om Cold Case-fall och författarens skönlitterära debut. Mycket bra, helt enkelt - läs den!

Karin Johansson

2019-08-21

Den är nästan värd en 4a! Men för mycket relationsdrama blandat med den i övrigt bra handlingen gör att den tappar lite. Men det är bara 1a boken. Vill gärna läsa nr 2.

Marie Malmström

2019-08-19

John Rolandsson

2019-06-14

Tämä on todella hyvin kirjoitettu kirja. Isäntä lukemaan, vaikka et pidä etsivistä.

Anna Paus

2019-06-14

Suuri kirja! Jännittävä alusta loppuun. Tämä voi olla tämän vuoden kannen debyytti.

Anna Paus

2019-06-14

Utmärkt deckare med riktigt driv. Stilen är rak och okonstlad, bäst skildrad är Malmömiljön.

Don Demis

2019-06-14

Suuri kirja! Jännittävä. Odotan seuraavaa. Tai elokuva.

Don Demis

2019-06-14

Tina Frennstedt får bra snurr på alla relationer, och den välskrivna texten glider smidigt mellan olika personers perspektiv. LÄS!

John Rolandsson

2019-06-14

Tveklöst skriver Tina Frennstedt avsevärt bättre än många i genren. Hon etablerar en förhöjd, mörk, fiktiv värld – och hon vet hur man snabbt och snyggt skisserar även perifera figurer så att de får liv.

Spännande, fängslande & välskriven!

2019-01-28

Betyg: 4,5 av 5.

Boken Försvunnen är den första delen i en planerad bokserie som är inspirerade av verkliga cold case-fall i Skåne. Författaren Tina Frennstedt jobbar som kriminalreporter och har specialiserat sig på cold cases.

Och kriminalromaner som baseras på eller inspireras av verkliga fall är ju alltid lite extra intressanta tycker jag. Och böcker som är skrivna av journalister brukar ju oftast vara välskrivna.

Och Cold Case: Försvunnen är både intressant och välskriven. Den är även lättläst, otäck och spännande. Huvudpersonerna, med kriminalinspektören och chefen för Skånes cold case-grupp, Tess Hjalmarsson i spetsen, fångar och intresserar mig.

Så jag rekommenderar denna bok varmt, och jag ser mycket fram emot kommande böcker i serien.

Ann Simonsson

2019-01-07