Coffin Road

May, Peter

En man spolas upp, halvt ihjälfrusen, på en ödslig strand på ön Harris i Yttre Hebriderna. Han har ingen aning om vem han är eller hur han kom dit. Hans enda ledtråd är en karta över en rutt vid namn Coffin Road. Han vet inte vart den kommer att leda honom, bara att han måste följa den. Kriminalinspektör George Cann korsar Atlanten till en avlägsen klippö utanför Yttre Hebriderna. Fylld av onda aningar kliver han i land på den plats där tre fyrvaktare mystiskt försvann ett sekel tidigare. Men nu finns det en ny gåta: en man hittad ihjälslagen på samma klippa. I sitt flickrum i Edinburgh sitter tonåriga Karen Fleming och grubblar över vad som hände hennes döde far, en framstående vetenskapsman. Två år efter att man hittade hans självmordsbrev kan hon fortfarande inte tro att han frivilligt skulle ha övergett henne. Coffin Road följer dessa tre riskfyllda resor mot en enda, chockerande...

Michael Jansson

2020-01-26

Mycket spännande!

Katarina Nord

2018-10-03

Bra men inte så spännande som Mayes andra böcker.

Magni Charta

2018-08-28

Efter Lewis-trilogin har May tappat lite fokus kan jag tycka. Denna historia har två linjer som skulle varit nog så spännande att göra något med:

1) Coffin road. Titeln på boken men också namnet på en vandringsled på Harris. Här hade ett fiktivt historiskt mysterium mycket väl ha kunnat förlagts på samma sätt som May byggde upp mystiken kring "Charlies beach" i boken "Lewismannen"!

2) Flannan islands. Här finns verkligen ett historiskt mysterium som hade kunnat hakas på i modern tappning på samma vis som skildringen av "An Sgeir" i boken "Svarthuset".

Boken håller dock fortfarande en viss nivå där huvudpersonens minnesförlust driver mysteriet. Men jag kan inte komma ifrån att May förlorar sig lite i detta och driver temat för långt så att det inte känns helt plausibelt. Det hade varit enormt spännande om han i stället hade utvecklat dramat historiskt djupare i antingen det ena av de två linjerna ovan eller kanske i båda.

Jag förlåter dock Peter May denna gång och hoppas på en uppföljning av Lewis-trilogin i framtiden. Gärna en utveckling av Finns och Marsalis förnyade relation och episka kärlek!

Jan Banan

2018-08-15

Första gången jag läser något av denna författare och jag blev riktigt imponerad. Det här är välskrivet, spännande och med slut som inte förstör berättelsen, som annars är något de flesta thrillerförfattare tyvärr ägnar sig åt nu för tiden. Rekommenderas!

Henrik Johansson

2018-03-27

Välskriven, oförutsägbar och ett modernt sammanhang som utspelas i en fantastisk miljö.

Lauri Solmupoika

2018-03-19

Detta betyg är generöst. Efter ett antal deckare så börjar man bli kräsen och då duger inte slikt, där några karaktärers handlande saknar trovärdighet vilket dödar illusionen och därmed storyn.

2018-03-06

Peter May är pålitlig, det blir inte dåligt. Men denna når inte riktigt upp till höjderna. Ett lite "enklare" språk än i Lewisserien, men desto mer komplicerad story. Det rör sig om forskning kring hur miljögifter påverkar de för pollinering livsviktiga bina, ett ämne så hett som något. Men lite konstruerat blir det, trots den bitvis charmiga flicka som vill leta reda på sin dödförklarade pappa.

En favorit, spännande miljöer.

May levererar igen! Lite olik hans tidigare böcker där miljöbeskrivningar varit centrala delar.

2017-09-16

Som vanligt älskar jag naturen och miljöskildringarna. Jag gillar också ploten, eller tanken på den, för tyvärr når den inte riktigt ändå fram den här gången.

2017-09-09

Peter May har ju snabbt seglat upp och blivit en favoritförfattare och jag såg verkligen fram emot att läsa Coffin Road. Samtidigt är det alltid lite läskigt att läsa något nytt av en favorit. Det är väldigt svårt att inte ha för höga förväntningar, men Peter May lyckas än en gång leverera. Läs mer på min blogg